Namaak Casio F-91W

Gisteren bestelde ik enkele (retro) Casio horloges bij een grote gekende Nederlandse online horloge/banden winkel. Tot ik van hen feedback krijg laat ik de naam van de webshop achterwege, kwestie van niet zomaar te gooien met verwijten.

Eén van de horloges is de Casio F-91W, ook gekend als Obama of Terrorist watch. Geen goedkoper nieuw te verkrijgen horloge met zo’n leuke anekdotes. Zelf heb ik er uiteraard al eentje, mijn vriendin intussen ook, deze was bedoeld als geschenk voor een bevriend horloge-liefhebber.

Deze namiddag stopte de lokale PostNL chauffeur terug voor mijn deur met het pakje. De gekende euforie tijdens het openen kwam helaas snel tot een einde toen ik zag dat het uur-cijfer niet goed werkte. Nog even geprobeerd goed te zetten maar tevergeefs… dus omruilen dacht ik. Het viel me ook op dat aan dit uurwerk geen Casio-tag (kartonnetje) ging (aan de andere wel) en het horloge ook niet nieuw leek (wat vlekjes/vuil op de band), precies of die al eens was terug gestuurd. Tenslotte was er geen verpakking (buiten een plastiek zakje van de shop zelf), maar heb achteraf gezien dat dit wel vermeld stond op de webshop (had ik gewoon niet gelezen).

Mijn vriendin bestudeerde het horloge even en vergelijk met die van haar die ze net droeg. Ze merkte op dat ze niet identiek hetzelfde waren. Ik had even mijn bril nodig, maar inderdaad er waren enkele verschillen. Gezien ze dit model al decennia maken is het niet ondenkbaar dat er over de jaren heen wat kleine zaken veranderen, andere grondstoffen, andere leveranciers, etc dus ik dacht er niet veel van.

Ze grapte “het is toch geen namaak?”. Dat vond ik absurd, ze kosten enerzijds maar 2 tientjes en anderzijds kwam het wel van grote gekende webshop met eigen stock in Nederland. Toch even op Youtube gekeken en ik kwam direct op meerdere filmpjes die de meest voor de hand liggende verschillen aanduiden. Weet niet zeker of ik daar naartoe mag linken, maar je kan ze zo vinden.

Ik heb toen het nieuwe horloge en die van haar er bij genomen en stap voor stap mee gevolgd met het filmpje. Van de 16 verschillen waren er meerdere niet van toepassing en volgens mij gewoon correct. Echter waren er ook meerdere die je heel duidelijk kon zien waardoor ik helaas moest vaststellen dat het zonder twijfel om een namaak horloge gaat.

Makkelijk te zien

1. De toets rechts enkele seconden ingedrukt houden, dan moet er ‘CASIO’ (CA5Io) verschijnen op het display. Dit doet deze niet.
  2. Als je schuin (onder een hoek) naar het display kijkt zie je bij de namaak “schaduw” onder de cijfers, bij de echte niet.

Enkel als je kan vergelijken met een echte
3. Contrast/kleur van de cijfers is anders.
4. Positie van de letters is net iets anders, doch wel op één lijn (op Youtube stonden die bij de valste zelfs niet op één lijn).
5. Blauwe randje rondom display is een andere tint en volgt niet overal even goed
6. Bandje is net iets anders, bevat quasi alle zelfde markeringen maar een ander font, andere groeven, geen pijltje, etc.
7. CASIO-logo op de gesp ziet er anders uit.

Zelf opgemerkt, niet vermeld in het filmpje
8. Er staat “Malysia” in de gesp ipv “China”, geen idee of er echte zijn met “Malysia”

Er zijn voor mij twee mogelijkheden

1. De shop verkoopt bewust namaak horloges als echt
  2. Een voorgaande klant heeft de echte gehouden en namaak terug gestuurd, zij hebben dit niet opgemerkt en onwetend terug op stock genomen. Dit zou ook kunnen verklaren dat hij niet helemaal nieuw leek.

De andere uurwerken kon ik niet vergelijken gezien het mijn eerste zijn. Maar één daarvan toonde ook de “Casio” tekst (A168WA), de andere niet maar is een ander type en weet niet of die dat wel hoort te doen (CA53W) de laatste (A158WA) was helaas niet in stock en moet nog nagestuurd worden.

Heb hen een mailtje gestuurd om te melden dat die F-91W helaas defect is en terloops ook vermeld dat die er precies iets anders uitziet of deze die we al hadden. Heb gevraagd of te bevestigen of die wel echt is.

Benieuwd hoe ze hier op gaan reageren… ik hou jullie alvast op de hoogte. Het is uiteraard geen duur horloge, maar ik ben er echt even van geschrokken en zelfs boos van geworden om dit mee te maken.

Dat er op marktplaats tientallen fakes staan (die bewust als fakes verkocht worden) is één iets, maar dit is toch iets heel anders. Hoe zouden jullie verder mee omgaan? Casio importeur Nederland hiervan op de hoogte brengen? Andere instanties die hier serieus mee omgaan?

3 likes

Ik weet dat stichting React zich bezig houdt met het tegengaan van namaakartikelen, wellicht kun je daar iets mee?

https://www.react.org/

1 like

In dit geval lijkt mij de 2de mogelijkheid zeer aannemelijk! Terug sturen een een nieuwe voor in plaats vragen.

2 likes

Breng het aan bij de “Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights” Council van de World Trade Organisation. Dat zal ze leren.

1 like

Ik denk dat het in het gebruik geen bal uitmaakt.
Echt of nep.
In dit geval dan he?

En ik zou zeggen koop zo’n Casio bij de erkende dealer.
Voor die paar rot euro’s meer weet je dat je de real thing koopt.

Life can be so easy :desert_island::sunglasses: :+1:

1 like

Het gaat wel degelijk om een erkende Casio dealer. Wellicht één van de grootste, was ook de enige (die ik kon vinden) die alle modellen die ik wou te koop/in stock had. Gaat hier niet om een louche online shop, ze hebben zelf een bakstenen winkel.

1 like

Je leverancier zal het ongetwijfeld oplossen. Dat zelfs zo’n spotgoedkoop horloge gekopieerd wordt baart me meer zorgen.

Voor ons spotgoedkoop. In andere landen een maandloon….

3 likes

Dat is inderdaad het meest aannemelijke. Een Nederlandse retailer gaat niet een enkele nep Casio aanbieden om eenmalig 5 euro extra te verdienen; terwijl ze verder alleen echte dingen aanbieden. Niet met het risico van significante reputatieschade.

Dat gaan ze gewoon netjes voor je oplossen met een nieuwe.

1 like

Ik zie hier 2 verschillende codes en 2 redelijk verschillende prijzen. Misschien gaat het om een officiële Malaysian versie van het horloge?
Heb je de volledige code?

Casio Classic F-91W-1YEF

1 like

Dit lijkt mij het meest logisch. Wat mij dan niet logisch lijkt, is dat dit trucje voor zo’n goedkope Casio uitgehaald wordt. :man_shrugging:t3:

Laatst dit draadje gevolgd en ik kom het nu weer tegen. Wat is er uiteindelijk nog uit deze casus gekomen??

2 likes

Ik heb een nieuw uurwerk ontvangen van de dealer, na aandringen mijn verzendkosten ook terug betaald gekregen. Deze lijkt wel authentiek te zijn. Ze blijven echter beweren dat het eerste uurwerk ook echt was, maar betwijfel of ze er langer dan 10 seconden naar gekeken hebben. Helemaal geen reactie gekregen op mijn analyse…

Gaat natuurlijk maar over een klein bedrag, maar was toch geschrokken om een vals uurwerk te krijgen van een officiële Casio dealer. Ik ga er inderdaad ook vanuit dat het gaat om zeer zeldzame situatie en niet om een bewuste actie.

2 likes

Ik heb ook een neppe F-91W van een verkoper die het zelf niet eens wist. Voor dat kleine bedrag dat ik er voor heb betaald kan ik er ook niet mee zitten.

Wel opvallend dat de batterij vrij snel leeg was. De 2 andere exemplaren die ik al 8 jaar heb nog steeds de eerste batterij.

:white_check_mark: