Een kleine Citizen die op dit moment maar zeer kort loopt. Uurwerkje ziet er nog netjes uit. Ga dit weekend maar eens kijken wat er uit te halen is na een service
Deze Timex trok mijn aandacht meer. Eerst nog even wat dna-overschot van de vorige eigenaar eraf halen. Donkerrode plaat reageert interessant onder het licht. Glaasje kan ook nog een goed poetsbeurtje gebruiken. Helaas mist er een deel van de gesp van de Timex, kon zo snel op het internet niet vinden wat voor band dit exact is. Mocht iemand hier nog een sluiting voor hebben, laat het dan vooral weten!
En als laatste dan nog een metalen band voor een Omega Seamaster Professional PlanetOcean, iets waar ik eigenlijk helemaal niks aan heb. 2 pinnetjes in de sluiting hebben het wel begeven, en hij heeft wel al de nodige krassen. Duikerextensie werkt wel netjes. Mocht iemand op zoek zijn naar dit specifieke model band mag die voor een appel en een ei weg!
Al met al heb ik weer even wat te hobby’en
Ze zijn beide weer werkend! De Citizen was na een kleine schoonmaak en verse olie weer snel in business. Houdt ook vrij netjes de tijd, mag nog een keer afgesteld worden maar zit nu na iets meer dan een halve dag op een seconde of 20 te snel.
De Timex was een ander verhaal. Ik dacht hem gisteren ook nog ‘even’ snel weer werkend te krijgen. Na het kijken van een video en de service manual kon ik er wel tegenaan, dacht ik.
Na het open maken van de achterkant werd ik direct verrast met, wat ik dacht, een los contactpuntje. Ik kon er echter helemaal niks van vinden op video’s en in de serice manual ook niet. Daarnaast was het allemaal mooi verkleurd door een ooit lekkende batterij. De hoop viel een beetje in duigen.
Na een nachtje slapen was ik gelukkig vanochtend helder genoeg om te zien dat het losse stukje, een stukje was van een ander contactpunt.
Er was 1 pootje van de ‘u’ afgebroken. Deze heb ik met een heel klein puntje rodico op de juiste plaats gelegd. Daarna de nodige puntjes gesmeerd, nieuwe zilveroxide batterij erin en gaan, dacht ik. Maar nee, bij het erin leggen van de batterij gebeurde er niks, ook niet na een paar zetjes geven. De hoop was wel echt ver voorbij. Het contactpuntje voor de min-pool van de batterij drukte vrij hard op de batterij, waardoor ik het idee had dat ik hem een beetje op zijn plek moest helpen.
Nadat hij niet werkte wilde ik er tijdens de lunch maar eens nog over gaan peinzen, ik liet de batterij los en jawel, hij tikte ineens vrolijk. Bij het indrukken van de batterij maakte hij net op een klein puntje kortsluiting. Een lunch verder en hij deed het nog altijd. Toen de cover over het uurwerkje gedaan en de caseback geplaatst. Na een kleine bijstelling op de balansveer loopt hij nu op de timegrapher op +2 seconden met een amplitude van 210 graden. Een metalen mesh-bandje erop geslingerd en nu heerlijk aan het genieten in de zon!
Er zit helaas wel wat troep onder het glas, en heb op dit moment niet de gereedschappen om de bezel en het glas te verwijderen, zal nog wel een andere keer komen. Voor nu vooral heerlijk genieten