Misschien voor de kenners niet echt nieuws, maar voor mij was het toch even verbazing: deze meneer claimt dat niet alleen de Speedmaster door astronauten is gebruikt, maar ook de Rolex Pepsi GMT. De schrijver gebruikt veel foto’s om zijn verhaal kracht bij te zetten.
In de reacties van lezers is een hoop gedoe over wat Nasa officieel gekeurd heeft en wat de astronauten zelf droegen en of er bewijs is dat een ander horloge dan de Speedmaster op de maan is geweest. Maar het verhaal is leuk om te lezen.
Een ander horloge op de maan geloof ik niet, maar het is duidelijk dat er een aanzienlijk aantal andere merken dan Omega de ruimte in geweest zijn.
Andre heeft er ook twee bij zich. 
Interessant verhaal, maar ook een beetje gedram van iemand die naar zijn gelijk op zoek is.
(het zal NASA misschien een worst zijn welk merk je verder nog mee naar boven neemt)
Nou dat is niet helemaal waar. NASA (en ESA) astronauten mogen bepaalde eigen spulletjes meenemen, maar daar zijn wel strenge eisen (veiligheid en gewicht) aan verbonden, Vwb eigen horloges mogen deze geen gevaar opleveren voor de missie en de bemanning. Maar naast de eigen spullen, waaronder horloges is er ook een officieel missiehorloge dat door de organisatie is aangekocht. In geval van de ISS is dat de Omega X33, maar alle astronauten aan boord hebben nog een eigen horloge mee, AK inderdaad 2 x RO 1 Space, waarvan er na de missie 1 voor hem is en de ander waarschijnlijk geveild gaat worden voor een goed doel.
hcp
(binnenkort de bezitter van de R.O.1 Space, Keramiek / Staal PVD 
Mijn verhaal is dat de Omega’s van de Apollocrew werden gesynchroniseerd met de Bulova Accutron die aan boord bleef…dit is altans het verhaal van Bulova…
Het verhaal van de accutrons die meegingen om te controleren of de Omega correct bleef lopen heb ik ook al vaker gelezen en gehoord.
Haha, ik heb eerder de indruk dat de Omega’s meegingen om te controleren of de Bulova’s het goed bleven doen!
Tijdens de beruchte NASA-tests voor een missie-horloge ging Bulova namelijk af als een gieter.
Het officiële horloge van die Apollo-gasten was ijskoud de Omega Speedmaster, maar veel astronauten waren daar niet zo van onder de indruk. Er liepen een paar Rolex-fanaten tussen en er zijn inderdaad Rolexen mee geweest naar de maan. Of die uiteindelijk ook op het dikke pak mee naar buiten zijn geweest voor een maanwandeling, weet ik niet.
Het hardnekkige gerucht gaat dat Fred Haise tijdens Apollo 13 die befaamde 14 seconden niet met zijn Speedy heeft gemeten, maar met zijn Rolex. Geen idee of het klopt… Fred Haise was trouwens één van die Rolex-freaks onder de Apollo-astronauten.
Wisten jullie trouwens dat er nog een hesalite-glaasje op de maan ligt? Van één astronaut (ik weet niet meer wie en op elke missie) is bekend dat dat hij bij terugkeer in zijn capsule zag dat er geen glaasje meer op zijn Speedy zat.
Het lijkt er inderdaad dus op dat er i.i.g. een Rolex de ruimte in is gegaan. Maar waarom Rolex zelf daar dan geen ruchtbaarheid aan geeft? Lijkt me toch een mooie poster zo’n Pepsi in zero-gravity…
Misschien heeft Omega een contract met Nasa of iets dergelijks dat alleen zij zich mogen marketen als space-/moonwatch?
Voor alle duidelijkheid: de Speedmaster blijft voor mij de enige moonwatch, maar het feit dat er dus weldegelijk andere horloge’s de ruimte in zijn gegaan vind ik wel leuk om te weten.
Oh, maar er zijn nog wel veel meer horloges de ruimte in gegaan dan Omega en Rolex! Welke er allemaal op de maan zijn geweest, is een ander verhaal.
Inderdaad, en dan hebben we het alleen nog maar over de Westerse horloges. De Russen en tegenwoordig de Chinezen knallen ook nog van alles de ruimte in. Als Richard Branson nog even doorzet en de Russen nog meer toeristen gaan meenemen, dan kan elk merk wel eens een keer in de ruimte geweest zijn.