NATIONAL SEMICONDUCTOR/ NOVUS reparatie : gelukt !

Hallo allemaal, nieuw op t forum en sinds 2 maandjes het horlogevirus…
Hou van techniek ; goud en diamanten zeggen mij niets…
Hou wel graag dingen mooi , maar vind ook dat het gebruikt moet worden.
Een horloge niet dragen is zonde :slight_smile:
“Als ik iets te poetsen had willen hebben had ik wel een koperen vaas gekocht”, zei ooit eens iemand tegen mij en daar kan ik mij wel in vinden…
Kan een soldeerbout hanteren , heb redelijk wat gereedschap en inmiddels ook wat “vetjes en smeersels”. Nu nog leren en ervaring opdoen !

Had op t net een gebruikte NATIONAL SEMICONDUCTOR/ NOVUS led horloge gekocht met kuren…
vermoedelijk een nieuwe batterij nodig…

Zo gepiept… maar helaas geen sjoege. PVD ! (potverdrie)
Batterijtje er in , er uit , er in , er uit … ah een lichtpuntje … nou … 2 … in het midden welliswaar…
Dat werkt niet lekker … spoelendraadje op de print gesoldeerd en een lab voeding er aan.

Hij is al wat ouder, zou deze nog gemaakt zijn voor kwik celletjes ? die lopen op 1.35 x 2 = 2,7 volt
De hedendaagse zilver oxide cellen lopen stabiel op 1.6 … maal 2 = 3,2 volt. toch een half volt meer…
Zinc is geen optie, dan maar naar alkaline die zakken al snel naar 1.4 en door tot 1.1 voordat ze instorten. Betere optie denk ik dan , maar wel op tijd vervangen om lekkage te voorkomen…

Ik stel de voeding in op 2.8 … en tja… af en toe een getal … af en toe enkel 2 puntjes… er hapert iets.
Geen klok in de klok… althans dat is het vermoeden… de quartz kristallen van destijds waren wat broos en wellicht is dat het euvel.

Testertje gekocht op t net… bouwpakketje… netjes in elkaar … helaas … doet alles behalve horloge kristallen… zucht…

Dan maar gewoon een nieuwe er even aan bakken , ennnnn ja hoor er knippert iets.
De boel schoonmaken , nog een in de fabriek “vergeten” contactje vast solderen en weer in elkaar zetten.
Helaas is er 1 vleugeltje van het batterij contactje gesneuveld (pitting) maar het restantje kan nog iets omhoog en uiteindelijk werkt het ! Top !

Nu eigenlijk nog zien of we het glaasje netjes krijgen , zou jammer zijn als het NS logo sneuvelt in het polijstproces dus ideetjes meer dan welkom !

49 likes

Mooi opgeknapt :+1:
Zelf houd ik me het liefst ver van dergelijke elektronische gevallen; doe mij maar een mechanisch uurwerk, die snap ik tenminste :blush:

Welkom bij de club Roderrick

Via de accutron en cosmotron gaan we binnenkort die kant op :grinning:

2 likes

Goed bezig! Inderdaad zijn de oude jaren zeventig kristallen aan veroudering onderhevig. Gelukkig een reguliere frequentie en niet zo’n rare 768Khz van Hughes.

3 likes

Wow nice om dit proces zo te zien!

Knap dat je dit kunt :+1: Ik ging er eigenlijk vanuit dat zo’n horloge total loss was als hij stilstond

Welkom…:+1:

Prachtige route. Geniet van de reis!

Ik zag national semiconductor en ik dacht “Hee, een LED horloge!”

En inderdaad. Mooi man. Ik vind het fantastisch om dit te zien. Naast de Hamiltons van die tijd waren deze bedrijven ook met dit soort technologie bezig. Prachtige tijd, prachtige technologie, leuke reparatie.

Top. Echt top. Bedankt.

1 like

Laat de volgende hier nou net een Hughes zijn in een Bulova 228 AccuQuartz Big Block.
Helaas is t quartz crystal los en zullen we hem moeten gaan ontleden…

De frequentie zou dan 24 x 32.768 = 786.432 zijn… het Quartz kristal is een 3 poter … we gaan t zien…

Die zijn ook gaaf. Wordt idd ff zoeken voor een passend kristal. Of op de gok een dode door batterij lekkage kopen voor het kristal.

O ja, nog wat leuke info.
http://www.crazywatches.pl/compuchron-hughes-aircraft-led-1973

Kristal zit er op en er is beweging… niet alle segmenten van de cijfers doen het.
Maar kan wel zien dat hij loopt en de knopjes reageren.
We gaan t zien of we iets kunnen ontdekken.

2 likes

Goed bezig. Dus het bestaande kristal kunnen gebruiken?

Ja bestaande kristal zit er op… moet m nog eens onder de microscoop leggen , bepaalde delen van de ledsegmenten branden niet…
Heb m even weg gelegd , druk druk :slight_smile: en daar moet ik echt eens voor gaan zitten…

Leuk. Impressive

Logootje goed en netjes afplakken? Leuk en welkom bij de club…

Kijk, weer een Handige Harry op t forum.
Dit soort restauratie topics zijn altijd bijzonder leuk om te volgen. Heeft voor mij een gehalte van “zie je wel, er zijn ook handige mannen”.

Voor mij is het op lengte maken van een stalen band het hoogst haalbare. Ik heb geleerd waar mijn grenzen liggen.

Bedankt voor het delen, en knap gerepareerd.