National semiconductor

Om te beginnen als een gerespecteerd mede forum lid: MIJN BESTE,

ik heb hier een horloge van een kennis, maar het wil helaas even niet aan.

Ik heb al wel wat zitten googlen en gevonden maar niet over dit horloge. Wel een revieuw over een gelijksoortig klokje.

Nu is het zo: ik heb hem open gehad en helemaal uit elkaar. Ik zie eigenlijk geen gebreken, maar er is mi wel eens wat aan gerepareerd.het lijkt er nl op dat er ooit aan gesoldeerd is, maar das wel netjes uit gevoerd.

ik denk dat als ik het huidige probleem denk vast te stellen dat het wellicht te maken heeft met de batterij keuze.

wie heeft er ervaring mee en wie kan mij zeggen of er wellicht een speciaal type batterij in zou moeten. mocht dat het geval zijn gaat ie het wellicht doen, maar met de nieuwe die ik er in heb gehad doet de klok niks.(twee types geprobeerd tw 100 maAh en 155mAh)

kortom, wie kan me iets vertellen over leeftijd,soort batterij en wellicht wie of wat deze klok eventueel zou kunnen nazien??

bedankt alvast en getikte groet,…Jaap

ik heb een Trafalgar uit die tijd die ook onder NSC is uitgegeven volgens mij. Grootste probleem met die horloges is dat als ze kaduk zijn het dan ook in 9 vd 10 gevallen einde oefening is. Vrij fragiele klokjes zijn het.

Lijkt ook wel gesmolten in het zwarte gedeelte onderaan in het midden… (zeg maar onder de sticker).

iig succes!

Bidle Schreef:

Lijkt ook wel gesmolten in het zwarte gedeelte
onderaan in het midden… (zeg maar onder de
sticker).

iig succes!

klopt, het LIJKT. dat is een soort kit welke om de ??? condensator??? heen gevloeid is en ook een beetje op het kunstof is gekomen. er is wel een gaatje in, en bij mijn weten moet het totaal gesloten zitten dus goed is het niet heulemaol!!!

enfin, hopen dattie het nog kan gaan doen maar daar zal het bij blijven.

gr Jaap

langejaap Schreef:

Bidle Schreef:

Lijkt ook wel gesmolten in het zwarte gedeelte
onderaan in het midden… (zeg maar onder de
sticker).

iig succes!

klopt, het LIJKT. dat is een soort kit welke om de
??? condensator??? heen gevloeid is en ook een
beetje op het kunstof is gekomen. er is wel een
gaatje in, en bij mijn weten moet het totaal
gesloten zitten dus goed is het niet heulemaol!!!

enfin, hopen dattie het nog kan gaan doen maar
daar zal het bij blijven.

gr Jaap

Oké, heb er ook geen verstand van, maar leek precies op een kapotte spanningsregelaar van een motor… vandaar dat ik het meteen zag. :slight_smile:

Nog nooit van gehoord, National Semiconductor is een halfgeleider fabrikant, een ‘chip-bakker’ dus en geen horloge fabrikant.
Toch leuk, best mogelijk dat dit een soort van relatiegeschenk of een ‘goody’ is geweest voor de klanten van National Semiconductor.

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

http://www.ledwatches.net/photo-pages/nat-semi-calc-watch.htm

http://www.dwf.cc/viewtopic.php?f=30&t=414

wat jij zegt kan heel goed kloppen, toch vond ik wel wat interessante linkjes en foto`s.

er zijn er dus wel wat in omloop, alleen de foto`s op de link lijken wel op de klok maar de kast is anders. binnenste is denk idem!

gr jaap

Ik heb hem weer open gehad en wat ik eerst al zag zag ik weer nl er is al een keer aan gerepareerd imo. (foto 1) Er is een print soldeer gemaakt, maar of dat goed gegaan is, danwel HET euvel is weet ik niet. voor de rest ziet het er wel goed uit voor zover ik kan zien, dus wellicht of de juiste batterijen, of toch de hoop opgeven. Zelf kan ik er nu niks meer mee want mn gereedschap en kennis rijkt tot hier. wellicht wel leuk om de boel eens wat closer te bezien, dus vandaar wat plaatjes.

De eigenaar vermoed dat het klokje(zijn eerste rekenmachine horloge!) een 30 jaar of ouder is.

gr Jaap

Heb je wel rekening gehouden met de polariteit van de batterijen, moeten in serie en dus 3v hebben tesamen.

In dat glazen buisje lijkt me niets meer te gebeuren zo.
De twee draadjes maken geen contact meer met elkaar.
Als het een zekering was, zou ik zeggen dattie doorgebrand is.

Bas

Uw bericht is tijdelijk verborgen en wordt zo spoedig mogelijk beoordeeld.

ik denk, gezien het feit dat er aan twee kanten 1 zit, dat het verlichting?? voor de display is???

ik heb ze beide uitvoerig bekeken en er zit een miniscule draad tussen de twee koper kleurige uiteindjes die in het glas gegoten zitten.

dus ik denk persoonlijk niet dat dat het echte probleem is.

meer weet ik er ook niet echt over, maar wel goed opgemerkt!

Japioow

Oppassen als je het circuit vast neemt met de blote vingers, door de stroom die je lichaam kan afgeven kunnen deze circuit’s al stuk gaan door statische electriciteit.
Dat glazen buisje is de verlichting van het display. Heb deze nog liggen in 1.5v en 3v.

die freddy,

bedankt voor je antwoord. ik denk dat voor mij het verhaal op gaat houden.
wellicht, ik hoor dat …sorry,…ik lees dat jij ermeer diodes van hebt gegeten als ik…en misschien mag ik je het oneerbare voorstel doen om eens naar de mijne te kijken.

het geen wat ik niet heb getest is de batterijen…met de juiste. Ik weet niet wel type er in gaat, maar jij wel. uiteraard heb ik het geprobeerd maar dat zegt niks.

ik zal eerst de eigenaar bellen om te vragen of tie idd al eens ter rep. gebracht is. ik kreeg hem zonder batterij en met soldeerschade dus ik denk…dat het niet is gelukt.

hrg Jaap