Nato bandjes schoonmaken, hoe?

Ik heb een vraagje, ik heb meerdere nato bandjes zoals de “normale” van een paar tientjes maar ook 2 breitling OK nato bandjes die behoorlijk prijzig waren.

Hoe reinigen jullie nato bandjes?
Ik doe dit met water en dreft maar krijg ze niet echt schoon en in de wasmachine vind ik toch wel een beetje spannend…

Iemand tip?

In een bakje warm water wat Biotex oplossen. Een paar uur laten staan, en dan goed uitspoelen en aan de lucht laten drogen. Kleuren en vorm blijven dan goed.

3 likes

Ik doe ze in een borstzakje van een overhemd en dan in de wasmachine. Maar metzo’n hele dure zou ik dat niet doen, denk ik.

Een overhemd met een borstzakje :scream:.

Kijk goed naar wat voor vlekken het zijn. Vet krijg je het beste los met iets als afwasmiddel. Modder/bloed/wijn gaat beter met biotex/vanish o.i.d…
Weken in lauwwarm water is altijd prima in dat geval. Niet te grof boenen, daar wordt het niet beter van meestal. Wasmachine in een netje op een delicaat/wol/synthetisch programma kan een keer ook geen kwaad, maar als het echt vies is - is eerst biotex/afwasmiddel altijd nodig.

Overigens heb ik deze uitdaging vooral met petten, rugtassen, koeltassen en alle ellende die ik het stand op sleep van polyester (of vergelijkbaar) of nylon. Zelfde aanpak.

Ik doe ze in een waszakje mee met het delicate programma voor overhemden in de wasmachine (30 graden).

Scheutje wasverzachter mee dan ruiken ze ook nog een paar dagen heerlijk :smile:

Ik zou geen wasverzachter bij nylon, polyester of wol doen. Ruikt lekker maar de vezels kunnen er van beschadigen en de water doorlaatbaarheid neemt sowieso af.

1 like

Weer wat geleerd, dank voor de uitstekende correctie!

1 like

Thanks voor de tips! :wink:

Gewoon mee in de wasmachine. Korte was, koud wassen. Niks aan de hand.