NATO ("James Bond") bandje (en het 'stangetje')

Hallo,

Toen ik van de week aan het rondkijken was naar Navitimer alternatieven (zie het betreffende draadje) kwam ik o.a. een webstek van een Engelsman tegen die z’n horloges tentoonstelt. Sommige daarvan hadden een geweven “NATO James Bond” bandje, waar 'ie nogal een goed woordje voor deed (o.a. dat het ‘zacht’ is, meen ik me te herinneren). Ik kan die stek niet meer vinden, maar wel een bandje onder die naam: collectie
http://www.timefactors.com/nato.htm
. Ik zit met de gedachte te spelen m’n Poljot 24h Aviator op zo’n bandje te zetten: vreest tenminste geen water (mag ik hopen!).

Vraag: kennen jullie dit type bandje uit eigen ervaring, en/of zijn er andere (betere?) alternatieven?

Gerelateerd vraagje: 1 v.d. stangetjes waar het (momenteel leren) bandje aan vast zit is al 2x losgeraakt. Beide keren had ik geluk dat het horloge niet viel, maar ik zou dit graag willen vermijden, uiteraard. Kan dit betekenen dat het betreffende stangetjeaan vervanging toe is, of dat het gat waar 'ie invalt te ondiep is, of nog iets anders? Is er een manier om 't niet-definitief maar toch betrouwbaar vast te zetten (druppeltje cyanoacrilaat lijm, bv)?

Alvast bedankt,
René

Hallo René,

Zelf heb ik bij de betreffende verkoper ook een NATO-band gekocht. Voor de Seiko SKX007. Zelf vindt ik dit een erg fijne band! De originele metalen band die bij de Seiko zat toen ik hem kocht heeft er al meer dan een jaar niet meer aan gezeten. Dat zegt toch wel wat.

Wat betreft het pennetje: ik weet daar niet zo heel veel vanaf, maar wellicht doet een nieuw pennetje wonderen. Qua kosten zul je je hier geen bult aan vallen, dus het proberen waard.

Gerwin

Een tijdje geleden is er over de Nato’s al eens een stukje voorbijgekomen. (zoekfunctie)

Fijne band, nadeeltje: ze zijn erg glad en dat merk je met omdoen en dragen . Je horloge ligt zo op de grond. bij het omdoen en glijdt wat meer over de pols dan normaal.

De 2 rings Rhino’s en Zulu zijn overigens ook aan te bevelen. 2 piece Rhino’s trouwens ook. Zijn echter wat dikker als de Nato’s.

Rhino ook leverbaar via Timefactors, voor een zulu moet je bij een forumlid zijn.

Een nieuwe pushpin of springbar in de juiste maat doet wonderen.

Ik heb er een om m’n SKX007 (net als Gershwin), gekocht bij chronograph.com.

Een fijne band. Zwembad, zee, regen, douche … geen enkel probleem.

Gr. Patrick

Bedankt voor de reacties. Ik ga er gelijk maar 2 bestellen (scheelt de porto, zo te zien :))

Zal Julian vragen of 'ie zo’n pinnetje bij m’n volgende bestelling kan doen, dan zullen we het wel merken. Iig wordt het risico kleiner met zo’n NATO bandje. Aangezien dat onder het horloge doorloopt gaat het dus niet open als er 1 pin losspringt - en blijft het horloge met de andere pin aan de pols.

Zal proberen wat foto’s te laten zien als ik e.e.a. binnen heb!

Ik geef de voorkeur aan de Rhino’s, vind ze een stuk comfortabeler.

Ruud

Wat is er comfortabeler aan een Rhino dan aan een NATO? :slight_smile:

Ik zal het wel merken: deze bestelling is inmiddels onderweg:

NATO Strap 20mm Bond RAF
Grey Rhino 2 rings 20mm
Aviator Open-Ended Black Leather 22mm

Die laatste is voor aan de Night Hunter als die aankomt. Zag er wel fraai uit. Kent iemand die bandjes?

Je zult het inderdaad wel merken :smiley:

Een Rhino is wat dikker en grover geweven, een nato vind ik vaak wat “snijdend”.

Ruud

Enig idee welke v.d. 2 het meest practisch is in het gebruik? Daarbij denk ik vooral aan hoe makkelijk (spat)water wordt opgenomen (bv. tijdens het afwassen) en/of hoe snel 'ie droogt.

Dat zou ik niet durven zeggen, door de grovere weving denk ik dat een Rhino meer / eerder water opneemt, maar ook sneller droogt. Ik gebruik de Rhino ook met zwemmen en duiken, en ook dan blijft ie comfortabel, een nato heb ik nooit in het water getest.

Ruud

Ik heb m’n bestelling inmiddels ontvangen, en de Rhino onder m’n Poljot 24h Aviator gezet. De grijze die ik besteld heb is erg mooi qua kleur (beetje groenig), maar wat te lang eigenlijk en vooralsnog behoorlijk stug. Ik dacht toch niet dat ik zulke smalle polsen had…

Ze zijn inderdaad vrij lang, handig met een duikpak :wink:

Ben benieuwd naar je bevindingen.

Ruud

Vooralsnog zoals ik al zei.

Wel grappig hoe de kleur lijkt te veranderen met het (soort) licht.