Domme vragen bestaan niet, zeggen ze. Dus daarom hier maar een gesteld.
Ik zie, o.a. in het verkoop forum hier: Nato bandjes. En Zulu bandjes.
Ik ben niet echt een speciale fan van dat soort bandjes. Ik prefereer de klassieke leren banden uit twee delen en een gespje, maar soms zijn ze als wisselbandjes natuurlijk wel erg gemakkelijk en ook erg bruikbaar bij een wat ouder horloge met een vaste verbinding tussen de lugs. Vooral heel bruikbaar bij name oude militaire horlges dat nogal eens hebben. In de tijd passen ze er natuurlijk niet echt bij, maar af en toe iets anachronistisch moet ook kunnen. Verder is het makkelijk voor ‘even om te proberen hoe een klok om de pols staat’
Kan iemand me vertellen wat het verschil tussen een Nato en een Zulu is en dan ook misschien de reden waarom je in het ene geval een Nato en in het andere geval een Zulu zou gebruiken?
Een zulu is heeft doorgaans dikkere buckles en wat steviger bandje. Een nato heeft daarentegen vaak een extra flap die onder de pushpins doorgaat. Mocht er een pushpin loslaten dan verlies je het horloge niet direct.
Maar er zijn ook zulus met zo’n extra flap. Even naar google voor duidelijker uitleg met plaatjes.
Nato = textielband met extra flap
Zulu = 1 lange strip leer zonder extra flap
het aantal ringen maakt niets uit,
voordeel van zowel NATO als ZULU is dat
wanneer je springbar losbreekt je horloge
nog op de andere springbar blijft vastzitten zodat deze niet op de grond valt.
voordeel van een NATO je horlogekast verschuift minder dan bij een ZULU.
nadeel kan zijn dat je kast te hoog op de pols komt te liggen vanwege die extra flap
afhankelijk van de kast kan dit natuurlijk
ook een voordeel zijn.
Nato banden kun je op 3 manieren omslaan
Zulu op hooguit 2 manieren.
Dat ze later ook Zulu banden met een extra flap hebben gemaakt en dat nogsteeds Zulu bleven noemen is m.i. dus verkeerd.
ja inmiddels wel, en zelfs met een extra “NATO” flap
de oorspronkelijke ZULU was 1 dikke reep leer ( Maratac ) en ook dik textiel waarbij de dikte ook enigszins het schuiven voorkwam, maar daarbij waren wel andere ringen nodig omdat je anders dat dikkere bandje niet door de ringen kon terugvouwen.
Een Zulu heeft ovale keepers en een ovale gesp die ingenaaid is, een NATO heeft stalen, normaal gevormde keepers en een normaal gevormde gesp met soms een pushpin (meteen de zwakke plek van een NATO). Ik verwacht trouwens dat de originele specs van een NATO band voorschrijven dat de gesp ingenaaid hoort te zijn en geen pushpin heeft.
Een Zulu heeft soms een flap onder het horloge door, een NATO heeft dit altijd. De functie van die flap ontgaat me trouwens, ik heb nog nooit meegemaakt dat het klokje verschuift aan de band.
Een Zulu heeft ovale keepers en een ovale gesp die
ingenaaid is, een NATO heeft stalen, normaal
gevormde keepers en een normaal gevormde gesp met
soms een pushpin (meteen de zwakke plek van een
NATO). Ik verwacht trouwens dat de originele specs
van een NATO band voorschrijven dat de gesp
ingenaaid hoort te zijn en geen pushpin heeft.
Misschien wel aardig om eens te lezen, de officiële specificaties voor een nato-strap van het MOD:
ik denk een "bund"strap d.w.z. een band met een al dan niet los of vast breed achterstuk ( cuff ) waarop de horlogekast rust.
ook wel “onderdoorband” genoemd
grtz. Gerard
of misschien bedoelde je “James Bond” dat is origineel een 2 delige textiel band met olijf/rood/grijze stripes. maar tegenwoordig ook een blauw/grijze Nato band
Heb nog nooit een leren Zulu band gezien. Zover ik weet was de Zulu band vanaf het begin van (dik) textiel.
Ligt beetje aan horloge. Zulu ziet er niet uit op kleine/dunne horloges maar is bij grote horloges soms wel mooier. Grootste nadeel van een Zulu voor mij is dat bij een korte afstand tussen de pushpin en kast, de band zich nogal raar vormt door de stugheid.
Je hebt ook een two-piece Zulu die gewoon met pushpins vastzit. Functionele is er dan wel af maar het ziet er wel veel mooier uit. Two-piece Nato’s heb ik nog niet gezien.
Een Zulu heeft soms een flap onder het horloge
door, een NATO heeft dit altijd. De functie van
die flap ontgaat me trouwens, ik heb nog nooit
meegemaakt dat het klokje verschuift aan de band.
Die flap zorgt er ook voor, dat je klokje niet van de band af valt als die door de bovenste lug is gehaald maar nog niet door de onderste. Stukje vangnet zeg maar.
Een Zulu heeft soms een flap onder het horloge
door, een NATO heeft dit altijd. De functie van
die flap ontgaat me trouwens, ik heb nog nooit
meegemaakt dat het klokje verschuift aan de
band.
Die flap zorgt er ook voor, dat je klokje niet van
de band af valt als die door de bovenste lug is
gehaald maar nog niet door de onderste. Stukje
vangnet zeg maar.
niet helemaal correct ook zonder die flap zal je horloge er niet vanaf vallen aangezien je horloge daar niet aan vast zit
maar gewoon aan de band zelf,
neem een slip thru band of zulu zonder extra flap en bevestig je horloge hieraan met 1 pushpin en er zal niets gebeuren.
die flap is om te voorkomen dat de boel gaat schuiven verder niets.
Mannen wat een geweldige hoop info! Nu weet ik tenminste waar ik op moet letten als ik eens zo’n soort bandje wil aanschaffen. Ik heb er ooit eens eentje meegekregen op een horloge wat ik hier van een forumlid kocht, maar ik wilde er wat meer van weten voor als ik er nog weer eens een wil kopen.
@drex Dank voor de plaatjes, dat maakt veel duidelijk.
Zo’n ‘US military’ bandje vind ik ook mooi, met een brede keeper in de zelfde kleuren. Had ik nog niet eerder gezien.
Dank voor alle leuke reacties en antwoorden op mijn vraag.
De aanduiding ‘Bond’ wordt volgens mij ook wel gebruik om een NATO met 5 streepjes aan te duiden, bijvoorbeeld zwart-grijs-zwart-grijs-zwart. Men denkt dat James Bond die droeg in sommige films. Maar James droeg er feitelijk eentje met 9 strepen, zoals het derde plaatje van de post van drex hieronder, op 15/01/2015 @ 3:50.