even denken hoor… ze hadden iets bedacht voor horloges waarmee je het water in kan gaan zonder problemen… ehm… ehm… oh ja… Rubber straps
Als ik ga zwemmen of dagje strand nooit geen last van gehad.
Draag dan eigenlijk altijd een nato, nu de laatste tijd zo’n sailcloth bandje maar blijft ook altijd zitten.
Jazeker.
Natto uovo al forno met pecorino en basilicum.
Wit wijntje erbij, maar rood mag ook hoor.
En On topic : natte nato’s zijn smerig. Ik deed ze altijd gelijk af om te drogen …bah. Vieze plakkerige schuurdingen om je pols.
Kwaliteit van de springbar zal het verschil maken, RVS, juiste lengte, goede veren en de juiste dikte van de uiteinden zodat deze exact passend in gaten zit.
Ik draag 2/3 van de collectie op nato (rest op staal) en herken het probleem wel, maar eigenlijk altijd kwam het door inferieure pinnen.
Let the hunt begin… Op een assortiment kwaliteitspinnen.
ISO Swiss
Hang er maar een paar dikke vette Seiko diver springbars in!
Die linker is volgens mij geen Seiko, maar een generieke fatbar. Seiko heeft geen kraagje en een dikkere punt waardoor die niet in elk ander horloge past.
Zou kunnen; een aantal keren vlogen de springbars hier door de keet, ik vloekend achter de bank zoekend!
Kan zijn dat er wat zijn omgewisseld !
Wat ik zelf wel eens doe, is een bandpen gebruiken die 1mm groter is. Dat zit wat steviger vastgeklemd.
Er moet nog wel ruimte tussen kast en bar overblijven om een bandje tussen te wurmen
Is het niet gewoon een maatje te klein dan?
Zoals ik het altijd heb gezien/gebruikt is een springbar goed qua lengte als de centrale bar helemaal naar één kant zit, en de springbar (met een tooltje) nèt los gemaakt kan worden als het gedeelte met kraagje helemaal naar binnen geschoven is
Zet je jezelf gewoon toch weer op de lijst
Volgens jouw theorie zou hij dus precies groot genoeg zijn.
Het is het laatste stukje dat de eind-pin moet bewegen om vrij te komen. Vermoedelijk is bij deze pins de vorm van de kraag zodanig dat een natte nato er lekker in “hapt”.
Ik ga op zoek naar andere en hopelijk betere spring-bars.
Als ik perse met een nato het water in wil kan ik ook shouderless exemplaren erin zetten maar dat is dan wel semi-permanent. Die gaan echt niet los zonder grof geweld, lees kniptang.
Dit doe ik ook, maar ik durf het anderen niet aan te raden omdat ik niet zeker weet of het kwaad kan, zeker bij oude messingen horloges. Voor mijzelf neem ik het risico vooralsnog wel, maar ik ben toch bang dat ik de gaatjes onnodig veel belast of zo. Wie laat hier z’n licht over schijnen?
Oud topic maar iemand plaatste een like dus werd ik er weer op geattendeerd.
De uiteindelijke oplossing voor het push-bar-natto probleem was voor mij het gebruik van schouderloze quick-release bars. Nema problema sindsdien.
Goeie oplossing. Wel opmerkelijk, dat een natte nato wél een schouder van een pushpin kan verschuiven, maar niet dat quick release-hendeltje.
Zit als een huis!
Nuttige info. Nog nooit zo over nagedacht en ook nog nooit meegemaakt. Kaar ja, ik zwem vrijwel nooit en zeker niet met een horloge om.
Met shoulderless pins heb je dat probleem niet inderdaad. Als je die op een horloge zet met non-drilled lugs, moet je ze er inderdaad uitknippen als ze -om wat voor reden dan ook - verwisseld moeten worden. Maar die dingen kosten bijna niks, dus gewoon doorknippen en er nieuwe inzetten kan toch ook? Wel zo veilig. Alleen in combinatie met een nato natuurlijk. Niet verwijderbare shouderless pins op non drilled lugs met een strak leren -of nog erger- metalen bandje is niet aan te raden, maar daar speel het probleem van het ‘meepakken’ van de shoulders/nokjes dan weer niet.
Wat dan wèl weer gebeurt -ervaring mee- is dat die quick release pennetjes los kunnen schieten als het horloge heen en weer over je pols schuift… i.m.h.o. niet zó’n goeie oplossing dus.