Nato's & spring-bars: slippery when wet

Hieronder 2 typen 20mm spring-bar: met schouder (onder) en zonder schouder (boven). Het laatste type zit redelijk snug tussen de lugs en kan alleen van buitenaf worden verwijderd: zgn drilled lugs zijn noodzakelijk.

Tijdens de vakantie had ik mijn Zeno Royal Navy-uitvoering duiker op het onderste type spring-bar. Logisch want de lugs zijn niet doorboord waardoor het gebruik van de shoulderless-bars eenmalig zou zijn, je kan ze dan immers alleen verwijderen door ze door te knippen of af te breken.

De afgelopen vakantie heb ik tot 3 keer toe (!) meegemaakt dat één van de spring-bars tijdens het zwemmen losraakte, door het tikken tegen een zwembadladder of het onder je arm nemen van je 5-jarige kroost. Gelukkig steeds maar één pin…
Twee keer bleef de pin onder de band zitten (in zee) en bleef het horloge bungelen aan de ander pin en 1 keer kon ik de pin nog opduiken in het zwembad.

Het blijkt dus dat als de Nato nat is, deze met het grootste gemak het schoudertje van een pin oppakt en als je dan wat zijdelingse druk uitoefent floept de spring-bar zo los!
In droge staat lukt dit zo goed als niet.

Heeft iemand anders dit ook meegemaakt?
Nu wissel ik regelmatig van band op dat horloge en dat beperk ik tot Nato-only wanneer ik dit probleem omzeil door er shoulderless-pins in te zetten.
Of zijn er trucjes om het loswippen te voorkomen?

(Kanttekening, ik draag de Nato meestal in “down under” config dus zit er maar 1 laag band tussen pols en horloge).

5 likes

Ik draag mijn nato’s ook altijd down under zoals jij dat noemt!

Heb al vaak met mijn SKX009 (met de standaard dikke Seiko springbars) gezwommen op een nato en hij is écht nog nóóit losgeraakt?

Vreemd verschijnsel!

1 like

Werkelijk nog nooit meegemaakt.

3 likes

Nee, maar interessante theorie en klinkt aannemelijk. Ik merk altijd als mijn nato een natto wordt dat deze soepeler is en meer speling krijgt. Een natto zit losser en kan wel eens makkelijker de schouder oppikken zoals je zegt. Dus bij nato maar goed dat deze niet los komt van het horloge bij losraken van 1 pin.

4 likes

:joy:

2 likes

Bij gebrek aan een echte Seiko-duiker in de collectie heb ik nu even geen idee hoe dik zo’n spring-bar is t.o.v. standaard spring-bars.
Het spelen met de turtle-FIFfer van @marnixmoed is al weer meer dan een jaartje geleden dus die detail-info zit niet meer in de cache…

1 like

Is de band breed genoeg? Ik heb deze ervaring alleen met te smalle banden. Die kunnen de schouder van de veerpen pakken doordat ze heen en weer schuiven.

Daar heeft @FransT vast smakelijke ervaringen mee.

+1 en vaak genoeg met nato’s het water in geweest.

1 like

1 like

Ik had 2 Timefactor-nato’s mee (20mm) en die zitten in droge toestand strak tegen de lugs. Er is behoorlijke frictie als je de band in positie schuift, hij zal er zeker niet vanzelf tussenuit schuiven.

Maar zoals @Da_Watcher zegt, zodra nat wordt het een floppy zaakje en kan meteen minstens 1 gaatje strakker. Maar wordt niet smaller.

2 likes

Ik zwem regelmatig met mijn Oriënt Mako XL, op een Nato. Niks aan het handje

Misschien moet ik een ander merk/type spring-bar gebruiken.
Zou eens moeten vergelijken wat voor veschillende “schouders” er zijn.

Ik heb het even nagemeten, een seiko “fat bar” zonder kraagje is op de schacht Ø2,5mm en op de punt Ø1,1mm (+/-0.05mm ofzo volgens mijn schuifmaat en micrometer).
Het ontwerp is zodanig dat de bedoeling is dat er niks achter kan blijven haken met de bandpinnen, maar dat met gepast gereedschap er ook zonder doorgeboorde gaten mee gewerkt kan worden.

Afbeelding even in hoog contrast voor de uitvoering:

3 likes

Links de Seiko: rechts een b-merk springbar:

Met die Seiko springbar kun je gerust met je SKX achter een speedboot gaan hangen zoals je ziet! :slightly_smiling_face:

5 likes

Het is niet de dikte die 't 'm doet denk ik, eerder de sterkte van de veer die erin zit.
Ook hier zie ik “richeltjes” waar een nato achter kan haken.
De foto erboven van @CADirk ziet er weer heel anders uit…

Mijn Seiko heeft 1 dikke springbar met en eentje zonder kraagje!

Hij zit zo stevig dat ie écht nog nóóit is los geschoten! Ik zie dat dan ook niet gebeuren in de toekomst!

Klinkt als proven technology…
Edit: en kraagje is idd het woord wat ik zocht :wink:

1 like

Is het probleem niet andersom? Ik heb dat wel eens gehad met een siliconen band. Daar zat de pushpin zo strak in de band, dat als de band opzij werd getrokken of geduwd, de pushpin aan de andere kant volledig ‘ingedrukt’ werd en de band vervolgens losschoot. Ik hoop dat je begrijpt wat ik probeer te zeggen :slight_smile:

Iets langere pins was toen de oplossing, zodat ze niet tussen de lugs uit kunnen als 1 kant volledig ingedrukt is. Edit: een strakker geveerde pushpin lijkt me eigenlijk een betere oplossing

2 likes

Ja, ik denk dat ik het begrijp, heb dit ook wel eens gehad: te dikke pin in een te krappe gummi-band, die moest ik er met een paperclip uitduwen.

Ik kan met de hand cq. nagel de centrale bar heen en weer duwen tegen de veerdruk in maar de pin is net lang genoeg dat hij niet loskomt aan de kant waar de druk niet op staat. Een extra duwtje tegen de kraag aan die kant en hij schiet wel los.

Dat is waarschijnlijk wat de natte nato doet, dat extra zetje tegen de kraag waardoor de eindpin loskomt.

1 like

Dat lijkt me aannemelijk. Ik heb helaas geen concrete oplossing.