Nauwkeurigheid Automaat

Beste mensen,

Ik heb een Alpina Avalanche automatisch horloge, wat mij opvalt is dat het horloge te snel loopt, ongeveer 1 minuut per 36 uur. Ik weet dat een automaat nu eenmaal minder nauwkeurig is dan een quartz, en volgens mijn leverancier is dit normaal. Nu is mijn vraag; wat is “normaal” m.a.w. hoeveel mag een automatisch horloge afwijken, of zijn hier een criteria voor?

groeten Ivo…

1 minuut per 36 uur is toch wel een redelijk hoge afwijking. Als de afwijking constant is, dan kan dat makkelijk bijgeregeld worden.

Persoonlijk beschouw ik een nominale afwijking van -5 tot +15 seconden per 24 uur (voor niet-chronometers) als “aannemelijk” voor een uurwerk dat men “normaal” draagt (dus geen extreme temperatuurverschillen of abnormale bewegingen zoals het bedienen van een “trilplaat” bvb.).

Meestal zal elke horlogemaker een goed onderhouden uurwerk binnen deze limieten kunnen afregelen.

Weet ook dat de loop meestal ook beïnvloed wordt door de manier waarop je het horloge laat rusten (wijzerplaat boven, kroon boven, kroon onder bvb…).

Voor horloges die het chronometer-certificaat hebben gelden andere, zeer specifieke criteria. Die zijn te vinden op de officiële site van de COSC: http://www.cosc.ch

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Houd er wel rekening mee dat niet elke automaat nauwkeurig bijgeregeld kan worden.
Ik heb een keer mijn (50 euro) sea-gull bij een horlogier gebracht om af te laten regelen. Het tik-getal (zo heet dat geloof ik) was niet te meten omdat het uurwerk te onregelmatig liep.
Des al niet te min was de afwijking danig minder dan je bechrijft, ongeveer +20 sec/etmaal. Aangezien ik geen watchwinder koop voor een horloge die een fractie kost van diezelfde watchwinder, is het niet zo’n probleem. Als ik hem om doe, wind ik hem een aantalslagen op, en zet hem weer gelijk met een DCF klokje.

Groeten,

Martin

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties, maar ik heb er nog even extra nauwkeurig opgelet, het is bij nader inzien ongeveer 30 sec. per 24 uur. Het is overigens een nieuw horloge, zou het kunnen dat het uurwerk nog “in moet lopen” m.a.w. zou de afwijking nog kunnen veranderen, dit is misschien handig om te weten voordat ik hem opnieuw af laat stellen.

m.vr.gr.

Ivo

Hierover verschillen de meningen nogal.

Ikzelf draag een nieuw horloge gewoon enkele dagen en regel het dan af. Anderen spreken over “maanden inlopen”.

Dat “inlopen” slaat volgens mij op de gang (of loop) van het uurwerk naargelang je draaggewoontes en dat wordt na enkele dagen al duidelijk… Ik ken weinig nieuwe werken die vanaf hun “start” niet goed zouden functioneren maar dat dan plots na enkele maanden wél zouden doen. (voor vintages is dat iets anders)

Elke horlogemaker heeft testapparatuur en kennis om je horloge zo nauwkeurig mogelijk te meten en te corrigeren (gangnauwkeurigheid, amplitude, symmetrie…enz…) , maar dat houdt in de meeste gevallen geen rekening met die “draaggewoontes” (tenzij het een Chronometer-werk is dat in meerdere posities afgeregeld werd). Een oude horlogemaker zei me eens: “als een klant klaagt dat z’n horloge 20 seconden voorloopt, dan leg ik het op m’n Witschi en regel gewoon 20 seconden terug, ongeacht de lijn. Resultaat: klant tevreden”.

Zelf heb ik de ervaring dat de afwijking na ongeveer een drie à viertal dagen dragen stilaan stabiliseert.

Voor een automaat zou ik zeggen: maximaal een tweetal weken dagelijks dragen en dan moet de gemiddelde afwijking stilaan stabiel worden. Daarna kan je het uurwek laten corrigeren voor die afwijking.

Maar…: mechanische werken hebben een eigen “willetje” en “karakter”, dus verwacht géén 100% accuraatheid, noch absolute stabiliteit, maar koester ze als een “fijnmechanisch wondertje” dat gebouwd werd met veel menselijk vernuft en traditie… Juist dit maakt ze zo aantrekkelijk, zelfs met hun afwijkingen. :slight_smile:

Met Heerlijk Tikkende Groeten,

Morse.

2 likes

Morse Schreef:

Hierover verschillen de meningen nogal.

Ikzelf draag een nieuw horloge gewoon enkele dagen
en regel het dan af. Anderen spreken over “maanden
inlopen”.

Dat “inlopen” slaat volgens mij op de gang (of
loop) van het uurwerk naargelang je draaggewoontes
en dat wordt na enkele dagen al duidelijk… Ik ken
weinig nieuwe werken die vanaf hun “start” niet
goed zouden functioneren maar dat dan plots na
enkele maanden wél zouden doen. (voor vintages is
dat iets anders)

Elke horlogemaker heeft testapparatuur en kennis
om je horloge zo nauwkeurig mogelijk te meten en
te corrigeren (gangnauwkeurigheid, amplitude,
symmetrie…enz…) , maar dat houdt in de meeste
gevallen geen rekening met die “draaggewoontes”
(tenzij het een Chronometer-werk is dat in
meerdere posities afgeregeld werd). Een oude
horlogemaker zei me eens: “als een klant klaagt
dat z’n horloge 20 seconden voorloopt, dan leg ik
het op m’n Witschi en regel gewoon 20 seconden
terug, ongeacht de lijn. Resultaat: klant
tevreden”.

Zelf heb ik de ervaring dat de afwijking na
ongeveer een drie à viertal dagen dragen stilaan
stabiliseert.

Voor een automaat zou ik zeggen: maximaal een
tweetal weken dagelijks dragen en dan moet de
gemiddelde afwijking stilaan stabiel worden.
Daarna kan je het uurwek laten corrigeren voor die
afwijking.

Maar…: mechanische werken hebben een eigen
"willetje" en “karakter”, dus verwacht géén 100%
accuraatheid, noch absolute stabiliteit, maar
koester ze als een “fijnmechanisch wondertje” dat
gebouwd werd met veel menselijk vernuft en
traditie… Juist dit maakt ze zo aantrekkelijk,
zelfs met hun afwijkingen. :slight_smile:

Met Heerlijk Tikkende Groeten,

Morse.

Bedankt voor je duidelijke verhaal, ik zal het nog even aanzien en anders laat ik hem bijregelen.

groeten Ivo

1 like

Mijn monster liep de eerste dag ook een minuut te snel. Na een week was dit een halve minuut per dag. Nu loopt hij na een week nog geen minuut voor (5 maand later).

Ik heb het niet exact bijgehouden, maar ik denk dat hij na een maand of 2 stabiel was. Op basis van mijn ervaring zou ik dus afraden om hem nu al te laten afregelen en gewoon wachten tot de afwijking stabiel is. Waarschijnlijk is het tegen die tijd al niet echt meer nodig :slight_smile:

Pierz Schreef:

Mijn monster liep de eerste dag ook een minuut te
snel. Na een week was dit een halve minuut per
dag. Nu loopt hij na een week nog geen minuut voor
(5 maand later).

Ik heb het niet exact bijgehouden, maar ik denk
dat hij na een maand of 2 stabiel was. Op basis
van mijn ervaring zou ik dus afraden om hem nu al
te laten afregelen en gewoon wachten tot de
afwijking stabiel is. Waarschijnlijk is het tegen
die tijd al niet echt meer nodig :slight_smile:

Deze ervaring deel ik.

Ik heb een Aeromatic. Toen ik 'm net had miste ie 10minuten per uur :S
Nu loopt ie zo goed dat ik de afwijking nauwelijks kan meten.
Kortom: veel dragen en even aan je pols laten wennen.