Nauwkeurigheid horloge meten

Beste medeforummers,

Sinds kort gebruik ik een app om de nauwkeurigheid van mijn horloges te meten. Het is de app “WatchCheck”. Werkt erg eenvoudig. Je maakt een profiel aan voor elk horloge welke je wilt meten. Vervolgens kun je (het beste is dagelijks) een meting doen. De app maakt dan een keurige rapportage.

Ik heb ook de app “watchAccuracy” even geprobeerd. Bij deze app fotograveer je de wijzerplaat. Hierna moet je even “finetunen” en de app rekent vervolgens het e.e.a. uit. Wel wat omslachtiger dan WatchCheck.

WhatchCheck is dan ook mijn favoriet vooral dankzij zijn eenvoud.

Nog iemand anders die een gelijksoortige app heeft gevonden?

Overigens heb ik geen enkele binding met de makers van de app. Dit draadje is puur ter lering en vermaak.

1 like

Beetje vage apps.
Nergens is te zien of en hoeveel je horloge in de plus of min loopt.

Ik gebruik dit, veel beter.

Dan heb je ook meteen de juiste atoomtijd.

Grt.

iPhone laat trouwens heel accuraat de tijd zien. Het verschil van enkele mili-seconden ga je met het blote oog toch nooit kunnen waarnemen.

Bedankt voor het delen, zal er eens wat mee experimenteren👍

Ik gebruik Watchtracker voor iOS. Na een update naar versie 1.1 is de app nog een stuk beter geworden.

Ik gebruik altijd die van watchville

3 likes

Juist wel afwijking te zien. 1x per dag doe je een meting en er wordt dan een rapportage opgebouwd van de afwijking van het horloge. Voor de goede orde, het is niet bedoeld om het horloge op tijd te zetten. Daarvoor gebruik ik time.is

1 like

Ik gebruik Kello op mijn IPad. Je hebt hier wel een externe microfoon voor nodig. De mic van de IPad is niet voldoende.

Kost maar een paar euro en doet wat ie moet doen.

1 like

In de Android store staat een gelijksoortige app maar dan wel gratis. Hierbij moet je inderdaad ook een externe mic gebruiken. Zal 'm deze week eens proberen en mijn bevindingen hier posten.

Welke is dat?

Waarom niet gewoon een goedkope timegrapher kopen? Werkt veel beter dan die appjes.

1 like

Suggestie?

TYMC MTG-500PC bijvoorbeeld?.. ik heb 'm tweedehands gekocht, de vorige eigenaar heeft nu een uitgebreidere staan van Witschi… maar die kosten anderhalf fortuin… :slight_smile:

ik sprak onlangs een vertegenwoordiger van Witschi, en die vertelde me dat die TYMC’s best voldoen voor controle en afregelen…
Voor de hobbyist een prima apparaat eigenlijk.

1 like

Zo’n apparaat is voor mij overkill als ik alleen wil weten hoeveel seconden mijn horloges per dag afwijken. Ik houd het bij Watchtracker voorlopig :blush:

Als je de afwijking maar in één positie meet, en dat doe je meestal met software oplossingen, dan zegt dat eigenlijk weinig tot niets over hoe nauwkeurig het horloge loopt. In die zin kun je zonder Timegrapher beter het horloge een dag dragen en na 24 uur de afwijking bepalen.

2 likes

De app heet “Hairspring”

ik heb gewoon een simpel ding als deze


Kosten niet veel en zijn gewoon leuk. Zelfs nog voor een beginnende horlogemaker.
Simpele mankementen aan het uurwerk zijn met een timegrapher te achterhalen. Voor uitgebreidere info zul je een witschi aan moeten schaffen.

Thx :+1:

dank je. waar heb je hem gekocht? En wat kost ie ongeveer?

Aliexpress of dhgate volgens mij. Kost rond de 200 euro ongeveer. Er is een versie die nog goedkoper is zonder kleurenscherm en instelmogelijkheden.