Nauwkeurigheid mechanische polshorloges ... effe polsen ;)

Mag ik nog eens wat vragen ?

Ik zit nog niet lang op dit forum, maar ben al wel lange tijd met de materie bezig en ben ( was ? ) eigenlijk wel een precizie-freak…
Getuige dat op 1 na, ( don’t shoot me… ) al mijn horloges een quartz binnenwerk hebben.

Maar ik heb altijd veel bewondering gehad voor het mechanische dat in mijn ogen écht vakmanschap is. Soms haast kleine “wondertjes”…

Nu ik vraag me af in hoeverre een degelijk ( om het woord "high-end maar niet in de mond te nemen, trouwens wat is dat… ? ) mechanisch polshorloge nauwkeurig is ?

Graag had ik een paar getuigenissen van mensen die merk + laat ons zeggen maandelijkse afwijking ( van het horloge - lol ! ) meedelen.

Fijn zou bv. zijn dat je bij een mechanisch uurwerk voort kunt tot je bv. moet overschakelen op winter- of zomertijd.
Dus 2x per jaar corrigeren.

Maar is dat realistisch ?

Ik heb er geen flauw idee van, maar we zijn hier om te leren hé :wink:

Want naar het schijnt zijn maar 3% van alle Zwitserse horloges COSC-certified…

Is dat echt een “must” of kan je bij de non-COSC ook precieze dingen vinden ? Of zijn dat eerder toevalstreffers ?

Ik kan er niet zo veel over zeggen, want ik ben net als jij een quartz freak. Getuige ook de keuze voor mijn B-1
(superquartz) om in Breitling termen te blijven. Ik weet dat mijn klok ongeveer 5-6 seconden per halfjaar achter gaat lopen. Ik doe daarom ook maar 2 keer per jaar (zomer/wintertijd) een correctie.

Ik heb er niet veel verstand van, maar ik weet uit eerdere post op dit forum dat er ook zeer nauwkeurige automaten
zijn. Met ook maar een paar seconden afwijking per maand.

Floppy71 alias Breitling-fan.

Ik heb o.a. een Seiko monster met een 7s26 uurwerk.
Loopt exact gelijk, maar die heb ik daarvoor danook afgeregeld.

Daarnaast ook een Seiko Samurai met een 7s36 uurwerk, deze loopt te snel. Ongeveer 30 s / dag.

Dit (Seiko 7s26, 7s25, 7s36) soort uurwerken lopen meestal eerst te snel en gaan later beter lopen. Je kunt ze altijd (laten) afstellen als je meer precisie wilt natuurlijk.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vroeger in de gaten hield, maar nu niet meer, wat is nou igenlijk een paar seconden op een hele dag :wink:

En wat het corrigeren betreft, ik heb geen watch-winder, en moet mijn automaten toch altijd corrigeren als ik ze omdoe, draag ze meestal 2 of 3 dagen en dan liggen ze weer een week of meer stil, en in die paar dagen dat ik ze draag is de afwijking niet zo groot dat ik het avondeten misloop :smiley:

Ruud

Ik heb een Sinn 856 UTC (automaat) die heb ik gelijk gezet met de omschakeling van zomer naar wintertijd (okt.2006) en loopt tot nu toe 1 sec. voor! De Citizen E2100 eco-drive loopt exact gelijk maar is wel een kwarts.

QUOTE: …maar 3% van alle zwitserse horloges COSC-certified…
een aantal topmerken laten hun horloges bewust niet testen omdat ze de COSC-normen te ruim vinden en zelf stellen dat hun uurwerken beter zijn !
groet, frank.

Als een echte mechanische horloge freak kan ik zeggen dat het voor of achter lopen van een mechanisch horloge van diverse faktoren afhankelijk is. Dit wordt bepaalt door: kwaliteit van het uurwerk, temperatuur, continue dragen, slijtage uurwerk en het regelmatig geven van onderhoudsbeurt. Deze laatste wordt nogal eens vergeten, waardoor de olie dikker wordt en op een gegeven moment opgebruikt is. (Een auto of motor laat je wel regelmatig een beurt geven en olie verversen, maar bij een horloge niet. Waarom niet?) Opgebruikte of vervuilde olie geeft immers extra slijtage aan de lageringen en tappen van het uurwerk. Opgebruikte- of dikke olie bevordert ook het achterlopen van het uurwerk. Wordt het horloge weer gedragen (door de lichaamstemperatuur wordt de olie weer dunner) dan gaat de weerstand van de olie omlaag. Hierdoor loopt het horloge weer sneller en misschien wel weer op tijd. Als je het horloge 's avonds afdoet krijg je ook te maken met temperatuurs verschillen. Dus het horloge gaat dan ook achter lopen. Met de kwaliteit van het uurwerk valt of staat het precies lopen van het horloge.
ADVIES:

  • Geef je horloge 1 keer in de 5 jaar een onderhoudsbeurt. Als het ware de olie verversen. Dit is het behoud van het uurwerk, zodat je er heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang plezier van hebt.
  • Als je een waterdicht horloge hebt, laat deze 2 keer per jaar controleren op z’n dichtheid. Voorkomt roestvorming.
  • Besluit je jou horloge te laten onderhouden, ga dan naar een horlogemaker die zelf repareert. Zij geven meesal een betere service dan één die ze opstuurd naar een reparatie atelier.
  • Als je jou horloge draagt, neemt dan over een periode van een week (7 dagen) de preciese afwijking op. Ga met deze gegevens naar een horlogemaker of juwelierszaak en laat het uurwerk aan de hand van deze gegevens bijregelen. Desnoods doe je dit meerdere malen. Dan heb je een horloge wat nagenoeg gelijk loopt en daardoor met meer plezier zult dragen.

Succes ermee, Joop.

P.S. Zelf draag ik momenteel een Citizen automaat van zo’n 30 jaar oud met een afwijking van ongeveer 5 seconden per maand.

Aan iedereen bedankt voor de reply’s !
Ik besef wel dat je quartz niet kan vergelijken met mechanisch, maar ik hou van beiden :wink:
Onderhoud is imho zeer belangrijk, doch wordt nogal eens vergeten…
Ik zal het alvast in mijn agenda plaatsen…

Nou, een goed kwaliteits analoog kwarts uurwerk heeft ook radertjes en jewels vooral als er een mechanische chronograaf inzit, wordt weleens vergeten, de meeste mensen denken dat er alleen een printplaat inzit nou niet dus. En zulke horloges hebben ook een onderhouds beurt nodig niet zo vaak als een automaat maar toch ook regelmatig.
Groetjes.