Nauwkeurigheid Seiko 5 ssk003 horloge

Hallo,

Even voorstellen! ben nieuw op het forum :))

Na 10+ jaar geen horloge te hebben gedragen…een paar weken geleden een seiko 5 ssk003 (blueberry) gekocht (automatic/mechanisch). Ik had geen bal verstand van horloges en kwam er daarna pas achter dat hij volledig mechanisch is en daardoor niet heel nauwkeurig liep (-6s / d). Tja, ooit was ik die prulletjes met quartz gewend en die lopen nauwkeurig realiseer ik me nu.

Na een tijdje verdiepen in horloges werd ik steeds enthousiaster in mechanics en hoe ze werken, en snap dat ze best wel een bepaalde afwijking kunnen hebben per dag die acceptabel is hiervoor (10-20s per dag).

Heb vorige week een horloge tool setje gekocht en dacht ik ga hem eens proberen ietsje bij te stellen. Daarna uiteraard op tijd gezet op de seconde.

Tot mijn verbazing nu na 5 dagen zit de nauwkeurigheid nog steeds binnen de 1s. Is dit nou een toevalstreffer? iig erg blij mee tot nu toe, ff kijken hoelang hij het houdt qua nauwkeurigheid.

Ik zag wel wat jarenlang oude threads mbt nauwkeurigheid, misschien houdt niemand met mechanics zich nog bezig met nauwkeurigheid dat kan ook :))

19 likes

Welkom Rico! Mooie Seiko. Wel een beetje toeval denk ik dat ie nu zo precies loopt. Niemand maakt zich druk over +/- 10s per dag bij een automaat tenzij het een COSC gecertificeerd horloge is.

Je hebt het horloge nu zelf open gemaakt en dan zou je het eigenlijk moeten laten testen op waterdichtheid als je er mee wilt gaan duiken.

Veel plezier op het HF!

Hoi Rico.
Veel leesplezier hier.

???, Ik zie geen Seiko. Fotootje???

1 like

Welkom!

Je moet er een beetje geluk mee hebben, maar de 4Rxx/NHxx familie kan best behoorlijk zuiver lopen, mits goed gereguleerd. Vaak lopen ze overigens wel ruim binnen de specificaties, en -6 sec/dag is inderdaad niets om je zorgen over te maken.

Inderdaad loopt zelfs de goedkoopste quartz-shitter vaak zuiverder dan dat, en als het je om precieze tijdweergave te doen is is een mechanisch horloge misschien niet de meest voor de hand liggende keuze- maar wees eerlijk, het gaat er toch meer om dat je iets leuks om je pols hebt :wink:

1 like

bij deze nog de foto idd van de Seiko:)

21 likes

Welkom :partying_face: en idd mooie Seiko en lekker dat het zo netjes loopt.

Per specificatie tussen de +45 en -30 seconden per dag

1 like

Mooi horloge :+1: en met wat mazzel ook nog perfect afgesteld! Zoals al gezegd is de eerder genoemde afwijking per dag ruim binnen de marge van dit uurwerk.

afbeelding

1 like

Welkom op HF, Rico! Leuke Seiko! Het is al gezegd: -6 s/d is al helemaal niet slecht. 1 seconde is bijzonder netjes. Nadeel van dit zelf doen is wel dat je horloge mogelijk niet meer waterdicht is en dat je mogelijk met een probleem/garantiekwestie gezeik krijgt, omdat je er zelf aan gesleuteld hebt. Maar goed dat is een beetje mosterd na de maaltijd, natuurlijk. Ook wel weer dapper en knap dat je dit, als totale noob, zelf hebt gedaan. Veel plezier met je horloge, in ieder geval!

2 likes

Welkom op dit mooie forum :wink:

ergo, het was niet 1s per dag na 5dagen , maar na 5 volledige dagen nog steeds maar één seconde achter :slight_smile:

1 like

Yep, dat is een toevalstreffer. En wel een HEEL erg mooie! Ook nog eens zonder digitale timer begrijp ik…? Zo’n ding:

Maar geluk dwing je af. :wink: Seiko’s in die prijsklasse (en hoger evenmin vaak) hebben geen fijnregeling, dus elk zetje is meestal te “ver”. Had er laatst nog eentje hier, precies dezelfde, voor een glaswissel. Het glas is een soort extra harde vorm van mineraalglas; even uit mijn hoofd is mineraalglas 5 Mohs hardheid, Hardlex (heb jij) 7, en saffier 9.

Ja ik heb idd geen timegrapher gebruikt , wel een “watch tuner” app op mijn iPhone die via de mic in de oortjes (die je tegen de kroon houdt) ook de afwijking/dag , beaterror en amplitude weergeeft. Zal zeker minder nauwkeurig zijn, maar die -6s/d vóór de afstelling zat hij niet ver vanaf.

1 like

Welkom!!

Mooi horloge! Zelf draag ik dagelijks een Seiko SRPD73 met een 4R36 movement. Volgens Seiko een nauwkeurigheid van +45 / -35 seconden per dag.

Echter loopt deze veel nauwkeuriger dan dit. Ca. -3s/dag. Niet zo nauwkeurig als de jouwe maar voor mij goed genoeg. Wie weet laat ik hem ooit nog eens bijstellen…

Als je gaat opzoeken blijkt Seiko veel nauwkeuriger dan de opgegeven waarden.

ja die +45/-35 is wat voor hun nog “acceptabel” is…in de praktijk is het veel beter meestal zie ik links rechts op internet.

Ik had vannacht de horloge (die ik dan op het nachtkastje leg) anders gelegd dan anders en merkte vanmorgen dat hij iets voor was gaan lopen gedurende de nacht.

Zit nu na ruim 6d totaal op 2,5s voor. Het slaat helemaal nergens op maar vindt het leuk het te volgen zelf… :slight_smile:

Welkom en nog veel plezier op ons mooie forum.

5 likes

mooi klokje! :slight_smile:

Even een update…heb de Seiko gmt automatic nu 20d geleden op tijd gezet, elke dag gedragen maar s’nachts doe ik hem af op het nachtkastje.

Nu na 20d bij elkaar loopt hij exact 1s achter. Ik speel wel een beetje met hoe ik hem s’nachts neerleg, op de kroon gaat hij in de nacht 1s achterlopen, met dial-up juist ietsje sneller.

Tijdens dragen de hele dag loopt hij ietsje sneller maar dat is minder dan 1s.
:slight_smile:

2 likes