nauwkeurigheid

Ik ben nog steeds aan mijn zoektocht bezig, maar vraag me toch even af :wink:

Nauwkeurigheid. Wat is toelaatbaar en wat niet?

Ik vind mechanische horloges erg mooi, want ze tikken lief en lopen mooi, maar is een afwijking van bijvoorbeeld 30 seconden per dag acceptabel of zoek je naar nog nauwkeuriger?

Verder kan me voorstellen als je een budget hebt gesteld, dat je de hoogste kwaliteit/nauwkeurigheid haalt op eenvoudigere horloges (tijd), dan uitgebreide (chrono, daydate, etc). is dat waar?

Ik vind in de min lopen niet acceptabel. Verder meet ik het niet echt vaak omdat ik nooit meer dan een dag of 3 hetzelfde horloge draag, maar tussen de 0 en +12 seconden per dag vind ik zelf prima gangwaarden.

-edit- voor de nauwkeurigheid koop ik geen mechanische horloges natuurlijk :slight_smile:

Max +2-3 sec…alles daarbuiten bloed irritant

Tussen de 0 en +15 seconden per 24 uur vind ik prima. Van mechanische horloges verwacht ik geen grotere nauwkeurigheid. Ik moet er wel bij zeggen dat ik alleen vintage mechanische horloges heb.

Moet je een COSC gecertifieerd uurwerk kopen.
Of een Casio wave dinges…

Wat me wel al is opgevallen is dat de meeste duurdere merken die b.v. met ETA werken hun uurwerken beter afregelen dan iets goedkopere merken dit doen.
Afwijken doen ze echter allemaal en dat hangt van heel veel factoren af, of het nu om een uur-minuten uurwerk dan wel een chrono met dag en datum aanduiding gaat mag in principe geen verschil uitmaken.

Denk ik … :sunglasses:

Hekel in de min en niet meer dan +10 voor n daily wear.

marnix.moed Schreef:

Hekel in de min en niet meer dan +10 voor n daily
wear.

+1!

Voor mij ook niet in de min kan ik slecht tegen, en het liefst max 5sec+ per dag maar +10 is ook prima.

Groeten.

Noel.

vinrouge Schreef:

Of gewoon een goed uurwerk. Het zal je bekend zijn dat maar enkele Zwitserse merken de COSC certificatie doen (buitenlandse uurwerken mogen so wie so niet mee doen). De echt dure merken doen, zonder uitzondering, niet mee. Daarnaast kan ook een niet Zwitsers horloge nauwkeurig lopen. Ik heb bijvoorbeeld een Duitser die + 0.2S per dag loopt en een (wat duurdere) Japanner die +/-0 per dag loopt. Conclusie: staar je niet blind op die COSC marketing truc…

Mijn Dornblueth loopt -25 sec. per dag. Ik heb er geen moeite mee. Ik moet hem zowiezo elke dag opwinden en als ik hem ga dragen is het een kleine moeite om hem gelijk te zetten.

NicoB)-

lencoth Schreef:

vinrouge Schreef:

Of gewoon een goed uurwerk. Het zal je bekend zijn
dat maar enkele Zwitserse merken de COSC
certificatie doen (buitenlandse uurwerken mogen so
wie so niet mee doen). De echt dure merken doen,
zonder uitzondering, niet mee. Daarnaast kan ook
een niet Zwitsers horloge nauwkeurig lopen. Ik heb
bijvoorbeeld een Duitser die + 0.2S per dag loopt
en een (wat duurdere) Japanner die +/-0 per dag
loopt. Conclusie: staar je niet blind op die COSC
marketing truc…

Ik ben het wel met je eens: ik kijk zelf meer naar de specificaties die bij het uurwerk zitten dan naar een certificaat. COSC is wat dat betreft een stukje garantie, mocht het uurwerk buiten die specs lopen, dan heb je een sterk wapen in handen.

Hmm horloges worden altijd in de plus fijngeregeld. Dat is toch wel vreemd, zeker voor zo’n merk. Het gaat niet om een paar tientjes. Maar goed, als je er zelf geen problemen mee hebt.

Mijn standaard afregeling na een service beurt is +6 seconden/dag in 3 posities.

Gr. Men

Ik wissel zoveel dat ik het vaak niet eens merk of hij in een paar dagen een minuut achter loopt. Ik heb ook geen enkel horloge waarbij het me irriteert dat hij achter loopt. Voorlopen vindt ik niet erg.

jantje.vlaam Schreef:
. Ik

heb ook geen enkel horloge waarbij het me
irriteert dat hij achter loopt. Voorlopen vindt ik
niet erg.

:slight_smile: Helemaal goed Jan!

hendrik

Het grote voordeel van mijn Panerai. Heeft geen seconde wijzer. Zelfs geen minuut markeringen. Hoef ik me dus ook niet druk te maken over een paar seconden voor of achter lopen.

Ko