Navitimer World datum?

goedendag,

Ik heb een aantal dagen geleden een breitling navitimer world (caliber 24)
aangeschaft, echter nu zie ik dat de datum gewoon doorloopt tot 29feb (maand
gaat maar tot 28)…

Kunnen jullie mij nu vertellen hoe dit precies werkt, loopt hij elke maand door tot 31 ?

alvast bedankt, groetjes

Hallo Denny,

Dat kan heel wel kloppen: horloges hebben een datumring die doorloopt tot de 31ste. Dus moet je iedere eerst van de maand die volgt op een maand met minder dan 31 dagen de datum even goedzetten. De meeste horloges hebben daar ook een ‘snelverzetting’ voor. Het moet in de gebruiksaanwijzing staan.
Er zijn wel mechanische horloges met een z.g. perpetual kalender, maar die zijn erg prijzig.

volgens mij loopt zo’n beetje elk datum-horloge elke maand door tot en met de 31e. Tenzij je een perpetual calendar aanschaft, maar dat is een prijzige complicatie.

Edit: Zoals tjvreeken al zegt :wink:

JeéWeé Schreef:

Tenzij je een
perpetual calendar aanschaft, maar dat is een
prijzige complicatie.

Edit: Zoals tjvreeken al zegt :wink:

Mwoah, hoeft niet hoor… m’n Casio loopt nog lekker tot 2049 netjes door :wink:
Daarnaast heb je voor een paar honderd euries een Perpetual van Seiko (euh… ok, quartz). En voor minder dan een BNW heb je een radiografisch gestuurd horloge :+

Verder zoals eerder al gezegd, ongeveer om de maand even datum aanpassen. Ken de BNW niet, maar sommige hebben er een drukknopje voor, bij andere gaat het weer via een bepaalde stand (meestal 2) op de kroon. Dan wel de juiste kant opdraaien…

Je begrijpt wat ik bedoel ;). Als complicatie bij een mechanisch horloge, is dit al snel een erg prijzig grapje.

Volgens mij begreep je mij toch ook? :wink:

@denny
is het nog goed gekomen?

Bedankt voor de reacties,

Het vertstellen van de datum is geen probleem, vind het alleen jammer dat je hem elke maand goed moet zetten, niet echt over nagedacht bij aankoop (eerste horloge)

groetjes denny

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij hoef je 'm niet iedere maand te verzetten. Ik geloof namelijk heilig dat we om de maand een maand hebben met 31 dagen en dan geeft zelfs jouw Breitling de juiste dag aan. :wink:

Beetje een luxe probleempje hé :wink:

Euh, zelfs ietsjes meer, even knobbetjes tellen… juli, augustus :+
5x per jaar dus
Praktisch om de maand. En ach, om de maand wijkt je klokje misschien wel een minuutje ofzo af…

Voor echte luie mensen heb je de radiozender gestuurde horloges. Ook geen gedoe meer met zomer en wintertijd.
Voor de superluie mensen heb je ze ook die in de andere werelddelen ook werken… lekker voor als je met vakantie in Amerika of China bent :stuck_out_tongue: