Nederlands horloge

Hopelijk kunnen we Yvo overtuigen een kleinere maat op de markt te brengen. :wink:

Eigenlijk zijn de no-date “damesmodellen” het tofst

de ton sur bedoel je? Mijn vriendin heeft deze erg mooi gedaan!

Toevallig! Yes, die ja. Mooie keuze :ok_hand:

Naar Oldenzaal afreizen, passen, bestellen, aanbetalen en bijsparen tijdens de wachttijd.

Er is maar één Nederlands mooiste. PUNT.

En welkom Wouter.

Nederland schmederland, zou ik zo zeggen. Als ik 8K uit zou geven zou ik mezelf drie vragen stellen:

• Hoe ga ik het horloge gebruiken? Als go-anywhere-do-anything horloge? Of zondags, als het ware, of ga ik ook met dat ding de tuune in? Of de plomp?

• Wat vind ik mooi?

• Wat is de maat die ik moet hebben? Da’s een combinatie van pols-vorm, pols-omtrek en de lug to lug lengte van het horloge.

Op basis van de bovenstaande criteria komen er opties uit rollen. Als daar toevallig een Nederlands merk bij zit, prima, maar voor 8K zou ik me zeker niet bij voorbaat tot die handvol horlogeboeren in dit land beperken.

40mm groot, 50m waterdicht, prima bruikbaar, maar wel 14mm dik en 50mm lang. Ik vind dat met mijn polsomtrek een twijfelgevalletje. Zelf zit ik liever op 48mm lang en 12mm dik.

Als ik het wel heb, maar pin me er niet op vast, is dit 41mm groot, en 14,2mm dik in verband met de Valjoux 7751 die er in ligt. Ik vind 8000 ballen voor een chronograaf met een Valjouxtje er in serieus geld, ook al is de kast gehard en doen ze iets met helium of zo. 6 bar waterdicht is ook geen hoogvlieger, maar prima voor alledag.

Het zijn allebei dikkertjes, maar dat krijg je met mechanische complicaties.

Ik vind de CVDK Ariadne bijzonderder, want astronomische complicaties versus een Valjoux chronograaf.

Ervaring heb ik niet met deze merken omdat die achter in een rij aansluiten van merken en modellen waar ik 8000 Euro aan zou verspijkeren:

• JLC Reverso Medium
  • Grand Seiko Omiwatari
  • Cartier Drive
  • Henschel H1 Stainless
  • Cartier Santos Dumont
  • Zenith El Primero
  • Rolex DJ 36 met palm-dial
  • Grand Seiko Shunbun
  • Henschel H2 Stainless

In Nederland kom ik bij Staudt uit. Da’s fijn spul.

Ik denk dat vrijwel alles wat naamsbekendheid geniet wel nagemaakt wordt. Zelfs van Van der Gang en CVDK kun je met een beetje zoeken knock-offs vinden. Da’s illegaal, en we kunnen er allemaal wat van vinden, maar het is een fact of life.

Waarom specifiek de eis dat er geen replica’s van mogen zijn? Het maakt je leven moeilijk.

Dat is correct. Als halve Zeeuw, halve Groninger en geboren Overijsselaar identificeer ik me dus ook niet als Hollander, maar als Nederlander, dank je.

Staudt is Twents/Overijssels
Van der Klaauw is Fries
Van der Gang is Fries

Als je dan toch naar Friesland rijdt, zou ik even bij Warns langs gaan. Daar staat nog een gedenkteken voor de gewonnen slag tegen de Hollanders met de inscriptie “Liever dood dan slaaf”. In het Fries.

Zeker een merk wat mijn interesse heeft. Mooie horloges, mooie wijzerplaten.

Gewoon een Zuid-Hollander, toch? :wink:

2 likes

Klopt, CvdK is een import Fries :grin:

1 like

Best een opmerkelijk feit, dat Hollanders ook Nederlander zijn. Geen idee hoe dat kan :wink:

1 like

Beiden. Deal with it :smile:

1 like