Nederlandse astronauten horloges

Ik las het net op Nu.nl het treurige nieuws dat Wubbo Ockels is overleden, de eerste Nederlandse astronaut is overleden aan de gevolgen van nierkanker.

Ik was zelf in de veronderstelling dat Wubbo dus ook een eigenaar was van een “flown” Speedmaster Professional maar na wat leeswerk blijkt dit helemaal niet het geval te zijn. Wubbo kreeg van NASA een Seiko mee op reis naar de ruimte
http://www.fratellowatches.com/the-seiko-a829-a6019-was-selected-by-astronauts-and-made-it-into-space/

Een Seiko A829-6019 dus:

André Kuipers droeg een Nederlands horloge, een LIOF R.O.1 SPACE Special Edition. Deze heeft twee speciale wijzers:
“Oostwegel stelde voor om een horloge voor André Kuipers te ontwikkelen, dat naast de juiste tijd ook in één oogopslag de verstreken reisduur, ‘de mission-time´ in dagen en weken zou aangeven. Hij ontwierp daarnaast een wijzerplaat waarop eenvoudig af te lezen is wanneer het ruimteschip één volledige omwenteling om de aarde gemaakt heeft. Dan moeten er namelijk 91 minuten en 59 seconden verstreken zijn.”

http://www.liof.nl/nl/nieuws/andre-kuipers-met-limburgs-horloge-de-ruimte-in.aspx

1 like

Sneu.

Dat Wubbo verleden is of dat 'ie met een Seiko op pad werd gestuurd?

Grote mijnheer, respect !

tomhster Schreef:

Dat Wubbo verleden is of dat 'ie met een Seiko op
pad werd gestuurd?

Uit het door TS gelinkte atrikel:

“Former astronaut Wubbo Ockels mailed me the other day, that the Seiko A829-A6019 (and he also wrote there is a A0 behind this reference number) was selected by a couple of astronauts and they arranged a nice procurement deal for this specific type of watch. Furthermore, Wubbo Ockels emailed me the serial number of his specific Seiko A829-A6019 (which he still wears): 334602”

Het sneue is dus het overlijden van Wubbo. De Seiko dus geenszins.

Heb hem in diverse interviews af zien takelen, ondanks alle medicaties en non medicaties.
Idd erg sneu, maar het is ons aller lot.
De één gaat vroeg en de ander laat, zo steekt het leven nu eenmaal in elkaar.

De RA straling in de ruimte kan er ook iets mee te maken hebben, vrees ik…

Ciao, Henk

Ja, of het vele karnemelk drinken…

Ik vond Ockels altijd wel een bijzondere man. Na zijn astronauten bestaan zich ook mooi ingezet voor duurzame initiatieven. Misschien soms wat zweverig maar wel iemand die voor de troepen uitliep. Respect.

Mbt de horloges van de astronauten. Kuipers droeg twee horloges tijdens zijn vlucht, naast de Oostwegel natuurlijk ook een Omega, in zijn geval de X33

IAMsterdam Schreef:

Mbt de horloges van de astronauten. Kuipers droeg
twee horloges tijdens zijn vlucht, naast de
Oostwegel natuurlijk ook een Omega, in zijn geval
de X33

Eigenlijk andersom. Het NASA horloge was de Omega. Daarnaast droeg hij privé de Oostwegel. Maar v.w.b. de missie, had dat ook een polsbandje mogen zijn :wink:

Allereerst, ik hoorde op het nieuws dat Wubbo Ockels is overleden… mijn gedachten gaan uiteraard uit naar nabestaanden en eenieder die in hem een inspiratiebron zag…

er zijn totnogtoe 3 astronauten geweest van Nederlandse afkomst… alleen… ten tijde van zijn missie was Lodewijk van den Berg geen Nederlands staatsburger meer, omdat ie inmiddels was genaturaliseerd tot amerikaan (verplichting, vanwege de spionagegevoeligheid van zijn werk als wetenschapper op het gebied van kristallen)

de vraag is echter…

wat draagt hij hier voor een horloge?

mijn gedachten gaan uiteraard uit naar nabestaanden en eenieder die in hem een inspiratiebron zag…

+1

Innovators als Wubbo Ockels zijn hard nodig.
We kunnen immers niet eeuwig aan het rietje van de fossiele brandstoffen
blijven zuigen.

Grt.

drex Schreef:

mijn gedachten gaan uiteraard uit naar
nabestaanden en eenieder die in hem een
inspiratiebron zag…

+1

Innovators als Wubbo Ockels zijn hard nodig.
We kunnen immers niet eeuwig aan het rietje van de
fossiele brandstoffen
blijven zuigen.

Grt.

+2

Als eerste ook mijn condoleances met het verlies van deze pionier.

Ik vond het erg jammer en onnodig dat destijds zijn schip Ecolution tot zinken is gebracht in Groningen…

Mijn gedachte daarbij was altijd: hebben personen uit een bepaalde hoek gevonden dat Wubbo Ockels TE innovatief was met zijn schip?

Een schip van 25 meter ongemerkt laten zinken in een haven…Daar is kennis van zaken voor nodig… het waren zeker geen willekeurige vandalen.

Groeten.

Noel.

De laatste keer dat ik Wubbo tegenkwam in het ziekenhuis in 020 droeg die nog een Omega X33.

rip

Leuk! (Nemo Amsterdam)

1 like