Nederlandse innovatie: de Delft Blue van Michiel Holthinrichs

U bent geen metaalbewerker begrijp ik hieruit?

De kast is het enige wat ik niet mooi vind aan dit horloge.

Grappig, maar ik vind het juist schitterend, inclusief de achterkant. Met name het contrast strak en niet-strak vind ik er bijzonder mooi aan.

Mocht ik dat bedrag stuk te slaan hebben, zou ik er geen 5 minuten over nadenken. Maar helaas.
En ik hoop dat 'ie ze alle 250 aan de man kan brengen.

3 likes

Ik begrijp de kritiek wel, maar ben het er niet mee eens.
Dat komt omdat ik het gewoon super gaaf vind dat hij het aandurft om het met 3D printen te doen. Er is heel veel tijd en samenwerking in gaan zitten met een fabrikant en ik vind het eindproduct bewonderingswaardig. Of het het geld waard is, dat is ieder voor zich natuurlijk.

Persoonlijk vind ik de combinatie van super glad afgewerkt en het ruwe juist heel gaaf. Het laat een stukje halffabrikaatniveau zien, zodat je ziet hoeveel werk erin is gaan zitten om de rest af te werken. Natuurlijk zijn de ruwe delen ruw omdat het gewoon niet af te werken is, maar als je de maker in het echt spreekt maakt hij daar ook geen geheim van. De handtekening aan de zijkant van de case in het ruwe vind ik dus juist een heel mooi stijlelement

De lugs zijn echt heel erg gaaf en je ziet het echt nergens anders.

De caseback zoals hij is, moet je van houden. Tuurlijk is een gladde schijf met gravure veel mooier afgewerkt, maar op de rest zou dat maar saai zijn en ik vind de caseback nu perfect aansluiten bij de rest.

Ik denk dat het een kwestie is van ā€˜love it, or hate itā€™ en I love it, Ik ben een fan. Het is echt totaal anders dan al het ander wat er te krijgen is. Petje af en veel respect voor het lef en werk dat erin zit bij elk horloge!

Ik zie mezelf wel ooit nog eens een exemplaar aanschaffen.

Een vergeet niet, 3D printen in staal staat nu misschien nog in de kinderschoenen, maar het is continue in ontwikkeling. Als het straks allemaal nog verfijnder kan, heeft dit merk al en streepje voor qua kennis en mogelijkheden

5 likes

Kort gezegd, de vormgeving zoals Michiel het ontworpen heeft, is niet te doen op een conventionele manier.
In elk geval niet op een economisch verantwoorde manier,
Ik denk in dat geval aan 5-assig frezen, draadvonken, zinkvonken en Lasersnijden, al valt dat af, want dat is echt een technologie die ook nog maar net de kinderschoenen ontgroeid is.

Van der Gang gebruikt een draadvonkmachine om zijn kasten uit te snijden, ik ben zelf ook zoekende naar een kleine draadvonkmachine, omdat je daarmee scherpe binnenhoeken kan maken tussen de Lugs.
de ā€œgroefā€ in de kast, jaā€¦ met een 5 assige frees kom je een heel eind, maar dan de tekst nogā€¦ dat kun je frezen, maar dan staat je kastje een paar weken!! op de machineā€¦

'k ben zelf geen liefhebber van 3D printers, maar dat is vooral omdat het momenteel zoā€™n Hype is, terwijl de techniek nog in de kinderschoenen staat.
Maar wat Michiel hier gepresteerd heeft, en dat heeft heel wat voeten in de aarde gehad, is gewoon grote klasse.
het ruwe is bewust zo gelaten, zodat je ook kan zien hoe iets gemaakt is, en om een contrast te hebben met de nabewerkte vlakken van de kast.
Dat in ogenschouw nemende, we willen tenslotte als horlogeliefhebbers toch zeker ook het verhaal achter een horloge kennen, vind ik het persoonlijk een schitterend horloge, juist door die contrasten, de hele vormgeving, en het gebruik van een nieuwe techniek, Michiel is in deze een innovator, die zijn nek uitsteekt.

Precies!.. Ik zie hier regelmatig horloges voorbij komen waarvan ik de kasten met mijn beperkte machinepark zo kan namaken, en dat voor een prijs die een veelvoud bedraagt van een Holthinrichs, waarbij je kunt stellen dat door de productietechniek ook elk horloge een Unicum is.

7 likes

Ik ken Michiel goed en ben in 44 jaar nog niemand tegengekomen met dezelfde drive en al helemaal niemand die zo ver zijn nek uitsteekt. Het is vakwerk voor een volkomen te verantwoorden prijs. Ik ken zijn kosten. Je wil echt niet weten hoeveel nachten hij doorzwoegt en wat hij er financieel voor moet laten.

Jan heeft gelijk: de meeste horloges hebben kasten die technisch niets betekenen. Het gros -ook de grote namen- halen ze gewoon uit Aziƫ voor enkele tientjes inkoop.

Of je het geld hebt en ervoor over hebt is een tweede.

Een discussie over mooi of lelijk vind ik per definitie niet zo zinnig, dat is zĆ³ persoonlijk. Iedereen die het horloge heeft bekeken en vastgehouden is er unaniem over: dit is echt iets ontzettend bijzonders. Ik vorm hierop geen uitzondering.

Ik hoop dat hij ze allemaal verkoopt en gun het niemand meer dan Michiel.

14 likes

De Delfts blauwe kleurstelling vind ik echt fantastisch!
De indeling van de wijzerplaat deed me wel meteen aan een andere nederlandse horlogemaker denkenā€¦ Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet mooi vind!

Ik heb met Michiel staan praten een Rikketik of 2 gelden(gok ik).
En wat een prachtige kerel, volgens mij was het direct duidelijk dat ik geen potentiele koper was.
Maar dit hield hem niet tegen om uitgebreid zijn verhaal te vertellen en bijzonder zorgvuldig antwoord te geven op mijn vragen.
Enthousiasme spatte ervan af, prachtig!
Ik vind het oprecht wel tof dat je het 3d printen kunt terugzien in het eindresultaat.
En ik vind dat het eindresultaat er ook best mag wezen!
Heb het toen met hem ook over het prijspunt gehad, ik vind zelf dat de prijs best te verantwoorden is als je kijkt naar het werk wat er in zit.
En dit zeg ik vooral als je kijkt waar sommige high end zwitserse merken mee wegkomen(geen aanpassingen aan het uurwerk etc.) Hiermee beweer ik overigens niet dat de afwerking op het zelfde niveau ligt(heb daar sowieso weinig expertise in :sweat_smile:)

Of de potentiƫle kopers dit ook allemaal kunnen inzien, ik hoop het, het is hem in ieder geval gegund!

4 likes

Dit is toch gewoon schitterend? Ik ben verliefd vanaf het eerste concept model. Ik heb vertrouwen in zijn verhaal en ideeen.

6 likes