Nederlandse innovatie: de Delft Blue van Michiel Holthinrichs

In de Esquire staat een artikel over Michiel Holthinrichs uit Delft met een innovatief nieuw horloge. Wat vinden jullie?

14 likes

Boeiend artikel, dank!:+1:
Nederland weer eens in “the driver seat” en dat met onze hobby, helemaal goed!

1 like

Bedankt voor het delen, interessant artikel :ok_hand:
Bij het zien van de lugs, moest ik wel even denken aan dit CK ontwerp :wink:

1 like

schitterend!

je zou er bijna voor naar Delft verhuizen om een aankoop te rechvaardigen
deze is in het echt vast Heel erg mooi

1 like

Ik vond het artikel evenals de website net iets te veel over de kleine details gaan. Een heel verhaal over de wijzer en dan in Ă©Ă©n tussenregel: oja ps er zit een Zwitserse handwinder in, welke het precies was moest ik onderaan ergens vinden (een eta 7001).
Het zijn best leuke horloges om te zien maar met een oplage van max 250, wat niet heel weinig is, en de prijs van tegen de 4k zijn er leukere (Nederlandse) opties.

Ik vind ze persoonlijk ook vrij duur, en ik snap best dat er enorm is geĂŻnvesteerd, en dat er ook nog iets verdient moet worden maar zoals gezegd voor dat geld koop ik dan toch liever iets van een gevestigde naam. Desalniettemin hoop ik voor Michiel dat hij er veel succes mee gaat hebben.

1 like

“Op verdiepte plekken houdt Holthinrichs de oppervlaktes bewust ruw”. Denk dat het meer een kwestie van geen keus is. Er moet nog veel veranderen aan het 3D printen want ik vind de achterkant afschuwelijk. Het lijkt wel of een 8 jarige de tekst met de hand heeft geschreven die op de kast staat.

De 3d techniek is m.i. onvoldoende ontwikkeld om op dit moment op doelmatige en financieel aantrekkelijke wijze horlogekasten te produceren. De kasten van Delft Blue komen ronduit lelijk uit de machine en moeten langdurig handmatig bewerkt worden om toonbaar te worden. En dat resulteert in een dusdanige prijs, die weinigen zien zitten. Ik heb het horloge in handen gehad en vond het veels te duur. Neemt niet weg, dat de ontwerper iets unieks heeft gepresteerd. Daarvoor mijn waardering!

2 likes

Dat zal ongetwijfeld waar zijn. Wel goed om daar naast te zetten dat er heel veel duurdere horloges op de markt zijn waarbij de verhouding tussen productiekosten en adviesverkoopprijs volledig zoek is. Dus dat spreekt m.i juist een beetje in het voordeel van deze klok. Ik vind de Delft Blue wijzerplaat wel heel erg fraai. Prachtig en uniek ontwerp maar boven mijn (horloge)begroting.

Groeten,

Tecco

6 likes

Ik vind het horloge heel erg gaaf! Jammer dat hij zo duur is, al snap ik het wel…

3 likes

Dit ziet er toch niet uit

3 likes

Beetje tweaken dan?

1 like

Ik doel met name op die letters op de caseback. Uurwerk is ook niet heel fraai inderdaad.

Wat een blaat artikel. Staat echt niets concreets in. Bijvoorbeeld eerst beweren dat 3d printen meer vrijheid in ontwerp creeert tov traditionele technieken, maar vervolgens verzuimen te benoemen wat er dan zo anders is aan dit design (ik zie namelijk niet helemaal waarom dit ontwerp niet met traditionele technieken vervaardigt had kunnen worden).

1 like

Hoe komt-ie aan die Peseux 7001? ETA levert officieel niet meer aan non-Swatch Group fabrikanten. Afwerking van de achterzijde is inderdaad om te grienen. Leuk voor vrienden en familie, maar niet echt een business-case lijkt me.

Wel dapper, maar “against all odds” vrees ik.

:D… Ik daag je uit om het met traditionele technieken te doen…

3 likes

Ik neem aan dat je de lugs bedoelt?

de hele kast… vertel me maar hoe je dat in gedachten had…

Is toch simpel?

Met een heel klein hamertje en beiteltje.

:joy:

5 likes

Goed, jij bent een horlogebouwer die met conventionele technieken werkt dus je zal het wel weten al kan ik met die puntjes nog steeds niet heel veel.
Ik zou iets in de richting van een kast zonder lugs beginnen te modelleren, zodat de sleuf in de zijkant prima te doen is. Lugs creatief buigen met plaatstaal of anderszins misschien zelfs gieten. en die er later in plakken, lassen of klemmen. Verder misschien een beetje laser toepassing voor de ruwe letters en dan ben ik al een heel eind.

Oftwel vertel dan hoe het wel zit, en dat was precies mijn kritiek op het artikel.