een paar honderd komt van de tweede reactie in het topic. Die dat gepost heeft is al jaren weg hier. Ik vind het best het te geloven hoor, je kunt gissen wat je wilt. Ik heb nog nooit een officieel stuk gezien, geen bericht van een soldaat die hem ooit gedragen heeft. Dat is bij de Britse horloges wel even anders.
Van de tweede wereldoorlog weet ik heel wat meer. Het was een kolerezooi, dat nederlandse leger. Ik ga geen paar plaatjes op het internet geloven, of wat berichten van mensen. Voorlopig geloof ik dat de wens van de bezitters de vader van de gedachte is.
Edit, de post over Wikepedia komt wat logischer over, maar dan nog staat er niet dat ze ooit geleverd zijn.
Tijdens de koude oorlog was het beter dan nu, ik heb niet één keer pang geroepen.
Op oefeningen was het wel richtlijn om met de Uzi alleen single te vuren. We lieten ze liever 32 keer gericht vuren op de schietbaan, dan in één burst van 3.5 seconde.
“Universal’s popularity with the chronographs caught the attention of high-ranking government officials throughout Europe, including the Dutch Royal Family, who granted the Swiss brand a Royal Warrant in 1939 to issue a military watch for the nation’s army, with then-Queen Wilhelmina’s initials embossed on the dial.[9] The Dutch army utilized this watch up until […] Germany sacked Rotterdam in May of the same year and occupied the Netherlands until 1944.”
Met als referentie: “Wesolowski, Z.M. (August 23, 1999). Concise Guide to Military Timepieces. The Crowood Press. p. 68. ISBN 1-86126-304-X.”
Zo, dat is geloofwaardig, zeg. Zelfde jaar en 1944. Wauw. In beide gevallen een jaartje ernaast, dat is in elk geval consequent.
Maar goed, het zal wel.
Ik ga ff off topic, maar slechts een klein beetje.
Dat is heel lang het adagio geweest in de geschiedschrijving, maar ik heb daar de afgelopen jaren regelmatig wat over gelezen wat daar wat nuance in aanbracht.
Beetje gezocht voor je, maar er is vast meer over te vinden:
Dat was dus ruim meer met 300.000 man. En slechts één tank, dat dan weer wel want:
“Nederland had in de jaren dertig veel geld geïnvesteerd in het leger, ondanks de economische crisis (vanaf 1929). Wel was het geld voornamelijk gegaan naar forten en verdedigingswerken in plaats van dat er geïnvesteerd werd in mobiliteit” (uit de eerste link).
We zijn verslagen door een ruim kleiner Duits leger.
Ik vraag me af hoe de wereld eruit had gezien als Engeland had gecapituleerd na een bombardement op èèn stad, al is dat weer een ander verhaal. De luchtmacht was vernietigd op de grond. Ik heb aardig wat literatuur over mei 1940, grebbelinie, kornwederzand, en de slag om de residentie, maar het verhaal is overal hetzelfde. Onvoldoende materieel, officierkorps slecht opgeleid.
Ik ken de verhalen van chauvinisten die maar blijven roepen dat het Nederlandse leger helemaal zo slecht niet was. Ik kan er niet veel mee.
Ik krijg nog altijd koude rillingen van de toespraak van Churchill (we’ll never give up). Het hielp natuurlijk wel dat Engeland een eiland is.
Maar lees dat eerste linkje maar ff, en verwonder je over hoe zwak Duitsland was na de inval in Polen. 1500 tanks, 1.8 miljoen man. Maar inzetbaarheid van voertuigen was na Polen gehalveerd, munitie bijna op (!). Frankrijk: 3000 tanks (superieur aan de Duitse, toen) en 6 miljoen man. Een van de vele verbazingewekkende feiten van die tijd.
Het gebruik van tankdivisies als speerpunten, met volledige communicatie met de luchtmacht, was veruit superieur aan het gebruik van tanks verspreid als onderdeel van infanteriedivisies door frankrijk. Ze sneden door de franse linies als een warm mes door boter.
Ik vind het meest verbazingwekkende dat de Duitsers de oorlog niet gewonnen hebben. Gelukkig maar.
Initieel hadden ze wel degelijk gewonnen. Het is dat ze maar doorgingen, dat is ze fataal geworden. Als ze N. Afrika en Rusland met rust hadden gelaten was de kans een stuk groter dat we nu nog steeds Duits zouden zijn.
Naast nieuwe tactieken als Bltzkrieg blijkt dat ze ook op snoepjes liepen. Pervitin = soort crystal meth. En masse van jongsaf gebrainwashed, overmoedig en onvermoeibaar…
Inderdaad een oude post maar ondanks dat altijd interessant dit soort discussies. In de periode waar we over spreken was het niet ongewoon om een comission piece uit te brengen als juwelier. Zoals je rolex horloges vindt met Bucherer op de wijzerplaat. Het vreemde is dat er ook ERA en Titus genf horloges met dit kroonteken zijn. Bij deze horloges is nergens een referentie te vinden naar Wilhelmina. Misschien tijd om een mailtje te sturen naar Universal, wie weet antwoorden ze. Ik zal wat laten weten mocht het zo zijn!
Deze wordt oa bij de NL Marine gedragen op het duikbedrijf. Best een leuk ding in het echt. Heb hem ook gehad ( duh… ). En onlangs weggeven aan mijn stiefzoon van bijna 14 jaar.