Nederlandse militaire horloges

Door de post van Tammo heb ik even in een doos gekeken en daar mijn Nederlandse militaire horloge opgeduikeld. Het is van het wereldberoemde merk ERA (nog nooit van gehoord) met een A. Schild AS 1130 uurwerk.

Op de plaat van het horoge staat een logootje op, volgens mij heb ik dit enkele jaren geleden (zo lang zijn we al bezig!) ook al eens ter sprake gebracht (het stond ook op een horloge dat ik toen heb verkocht) maar wie weet wat het logo precies inhoud? En van wanneer tot wanneer het uurwerk is geproduceert?
Het logo lijkt een W met daarop een kroontje of een B op de kant.
Ik heb mijn fototoestel niet hier, daarom even een foto met hetzelfde logo geleend van http://www.xs4all.nl/~rkeulen/watch/ug-mil.html

De ERA ken ik niet. Maar de Universal die je hier toont wel.

Het logo is de W van Wilhelmina met een kroontje er boven.

Het Ministerie van Oorlog (ja, dat was de naam toen !) heeft in 1939 een paar hondered Universals gekocht die bestemd waren voor de Landmacht.

Tammo

Het grappige is dat het verhaal van Robert Keulen bij de foto zich schijnt te herhalen: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=85546&item=5015761114&rd=1

FWIW, ERA was een merk, dat geproduceerd werd door de ERA Watch Co Ltd in Bienne, Zwitserland; eigenaar C. RĂŒefli-Flury & Co.

Naar mijn vermoeden staat de W met het kroontje niet voor Wilhelmina. Het logo van Wilhelmina is niet in deze stijl/ opmaak te vinden. Wel is op Mikrolisk te vinden dat het trademark geristreerd is door de gebroeders Webendörfer. De enige mogelijkheid die er dan nog is, is dat Webendörfer deze horloge’s in opdracht heeft geleverd en daarom het trademark heeft geregistreerd maar dit lijkt mij sterk.

image

1941 geregistreerd inderdaad.
Gewoon Duits horloge dus, of voor registratie gewoon gebruikt door het ministerie?
Hemeltje, een topic van voor mijn tijd hier.

1 like

(Ouwe draad! Gef’ niks!)

Even rondgezocht en je kunt op veel plekken de kennelijk onterecht bewering vinden dat de “W” van Wilhelmina is. Als er één hard genoeg roept neemt de kudde het wel over. Altijd kritisch blijven dus

https://www.fratellowatches.com/history-on-the-wrist-a-dutch-army-watch-by-universal-geneve/

“The dial of the Universal Geneve features a ‘W’ symbol, which was the initial of Queen Wilhelmina of The Netherlands.”

Dit lijkt meer Wilhelmina’s beeldmerk te zijn:

1 like

een ex
63aa458a-21aa-11e6-8724-f6e19fad4802

1 like

Het feit dat het ergens staat, wil niet zeggen dat het waar is. Het probleem van internet.

Het staat wel op veel plaatsen, ook op Wikipedia wordt het blijkbaar niet tegengesproken, geen referentie natuurlijk :wink:

De Hembrug geweren en karabijnen (eigenlijk al het wapentuig) uit de Wilhelmina-periode hadden ook allemaal een W-stamp in het ijzerwerk. Vergelijkbaar met de crows-foot op Gemenebest-spul.

Waarom zou Universal Geneve dan het logo van Webendörfer gebruiken?

Het zou een horloge voor werknemers van dit bedrijf kunnen zijn. Een verhaal over wilhelmina en het nederlandse leger levert heel wat meer geld op.
En een paar honderd horloges voor het Nederlandse leger dat net helemaal gemobiliseerd is klinkt mij ook vreemd in de oren.

Die tekst is precies hetzelfde als in mijn link :slightly_smiling_face:
Maar gaaf ding!

Waarom eigenlijk? Een leger is een van de grootste organisaties in een land. Er komt een voortdurende goederenstroom binnen, met of zonder mobilisatie. Van wc papier tot vliegtuigen, van paperclips tot horloges.

edit: of bedoel je dat het er zo weinig waren? Ik wacht eerst je bericht wel af, ik zie je schrijven :smiley:

Het nederlandse leger had toen meer dan 100.000 man. Horloges behoorden niet tot de standaarduitrusting. Ze hadden een tekort aan alles. Waarom een paar honderd horloges, of zelfs een paar duizend?Misschien voor elite eenheden, of hogere rangen, dat zou kunnen, maar ik geloof het niet snel zonder officiële documentatie.
De gemiddelde soldaat zou liever nog wat meer kogels gehad hebben, overigens.

2 likes

Ok, heel interessante vraagstelling, waarom een paar honderd.
(Waar zie je dat trouwens, een paar honderd?)
Als er inderdaad een zeer beperkte verstrekking is geweest dan zal deze verstrekking functiegebonden zijn geweest. Bv Artillerie officieren, of een officier Aan en Afvoertroepen die Stationscommandant is etc. etc.
(en niet zo snel aan een hele “elite” eenheid).
Mogelijk zijn horloges ook van meerdere merken cq kwaliteitsniveaus verstrekt. (edit: in deze draad natuurlijk al ERA naast Universal). Er was van heel veel produkten geen standaardisatie binnen Defensie. Wapens, voertuigen: zo mogelijk wel. Typemachines, benzinebranders bv, en horloges waarschijnlijk niet.

Allemaal voor mijn tijd natuurlijk. Toevallig heb ik nu het horloge om van een vriend van de familie, nu dik in de 90 jaar, die zelf een horloge kocht na in WO II te hebben gevochten, en daarna naar IndiĂ« moest. Hij kreeg er geen van defensie inderdaad, ook later in WO II niet. Het is een “Feal”. Geen foto, maar zoiets qua wijzerplaat:

Vergelijkbare van zilver naar geel verkleurde wijzerplaat. Wel andere kastvorm.
Hoe deden ze dat eigenlijk he, met die 0.001 ATM waterdichtheid, want regenen doet het wel op Java.

1 like

En die Britse WWW horloges
 dat heeft natuurlijk te maken met het internet, want “www” betekent “world-wide web”.

1 like

Dat denk jij vast niet echt, maar wist je dit:
“WWW stands for Watch, Wrist, Waterproof and was the descriptive code used by the British Army to identify it as a piece of equipment.”

Hee, in 100 jaar niks veranderd dus.