Misschien een domme vraag maar wat bedoel je
met
een plakmerk?
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme
antwoorden:D
Met een plakmerk bedoelen we een (vaak goedkoop)
horloge waar een klinkende, vaak gefingeerde,
merknaam op staat. Soms ook een nieuw leven
ingeblazen merknaam, die niets meer met het
oorspronkelijke merk van doen heeft. Die naam moet
vaak een betere kwaliteit doen vermoeden dan het
in werkelijkheid heeft. Op internet zie je ze ook
wel aangeboden met grote van/voor kortingen. Ze
hoeven niet slecht te zijn, maar zijn geen
horloges van de echte merken en al zodanig meestal
niet zo geliefd bij horloge liefhebbers.
Lijkt me niet de definitie van plakmerk, toch ?
Plakmerk :
Een (vaak Aziatisch) bedrijf produceert merkloze/naamloze horloges die iedereen (vanaf een bepaald aantal) kan kopen om vervolgens zijn eigen “horlogenaam” erop te “plakken”.
Er zijn dan verschillende horloges waar je een collectie uit kan samenstellen en de producent zorgt dat jouw “horlogenaam” op de horloges wordt gedrukt.
Zo creeer je een “nieuw merk”.
Het horlogemerk dat dan ontstaat is eigenlijk helemaal geen horlogemerk maar een plakmerk.
Grappig dat het horloge uit Nederland komt. Ik vind het zelf nog steeds een leuk klokje en het loopt goed alleen vind ik het jammer dat de maanstand niet meeloopt en vraag mij af of dit zo hoort of dat dit stuk is.
Als het stuk is zou ik het graag laten maken mits het betaalbaar kan want ik heb het horloge voor 1 euro op de rommelmarkt gekocht. Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik er achter kom of de maanstand mee hoort te lopen?
Als het horloge loopt, dan hoort de maanstand ook mee te lopen. Alleen een horlogemaker kan voor je nagaan wat de reden is dat het niet werkt. Op dit forum kun je in het topic "ervaring met horlogemakers"wel wat aanbevelingen vinden.
Vraag wel eerst een prijsopgave voordat ze aan de slag gaan, je weet maar nooit.
Volgens mij (???) heb ik ook een Guillaume. Handopwinder, beetje dress model. In 1981 nieuw gekocht bij de Beijenkorf. Zal van het weekend een foto plaatsen.
Heb het horloge al lang niet meer in mijn hand gehad, want ligt buiten bereik in een kluis met andere ‘tikkers’. Van het weekend haal ik 'm op.