Het horloge op de foto is van het merk Guillaume en ik vraag mij af of het echt of nep is? Het ziet er van binnen erg mooi uit en op de wijzerplaat staat swiss made. Ik kan op het net geen info vinden over dit merk is er iemand die mij wat meer kan vertellen en of de kans groot is dat het een chinees nep product is?
Is Guillaume een merk dat nagemaakt zou moeten worden?
Ik ken het niet als horlogemerk en ben geneigd om het een “plakmerk” te noemen.
Guillaume klinkt leuk maar is gewoon de Franse Wim.
Een beetje Googelen levert eigenlijk ook alleen maar plakkers op.
Is er een reden voor om Chinese invloeden te vermoeden?
Nee, eigenlijk niet als ik naar het binnenwerk kijk krijg ik niet het idee dat het een chinees produkt is. Ik vraag het mij alleen af omdat je in de vakantielanden van de gewilde merken in ruime mate nep kunt kopen en ik als leek kan het verschil niet zien.
Misschien een domme vraag maar wat bedoel je met een plakmerk?
Het uurwerk, een standaard quartz uurwerk, zal Japans of Zwitsers zijn maar het “merk” Guillaume is niet het namaken waard hoor. Het is immers geen Patek Philippe, Piaget, Rolex, Longines, Rado of Seiko Het is verder niet veel waard in deze staat met een goud-verchroomde kast. Draag het dus gerust.
Worden zelfs seiko’s gefaked? Op de Grand Seiko’s na dan?
Er worden zelfs Casio’s nagemaakt!
gr Ron
Het valt me meteen al op dat de wijzerplaat flink scheef zit. Als je zegt dat 't er van binnen erg mooi uitziet ben je niet zo veel gewend. >X Om een voorbeeld te geven, het uurwerk zit maar met 1 kastschroef/plaatje vast en sluit slecht aan op de kast, de raderen lopen ongesteend ofwel rechtstreeks in het messing van de platine en raderkloof. Het merk uurwerk is Harley en OK, dat is Zwitsers - maar dat hoeft geloof ik ook maar voor 51% zo te zijn, om zo te heten…
janet Schreef:
Misschien een domme vraag maar wat bedoel je met
een plakmerk?
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden:D
Met een plakmerk bedoelen we een (vaak goedkoop) horloge waar een klinkende, vaak gefingeerde, merknaam op staat. Soms ook een nieuw leven ingeblazen merknaam, die niets meer met het oorspronkelijke merk van doen heeft. Die naam moet vaak een betere kwaliteit doen vermoeden dan het in werkelijkheid heeft. Op internet zie je ze ook wel aangeboden met grote van/voor kortingen. Ze hoeven niet slecht te zijn, maar zijn geen horloges van de echte merken en al zodanig meestal niet zo geliefd bij horloge liefhebbers.
bikerplus Schreef:
gr Ron
Dat heeft ook lekker veel zin :S Een goede fake kost volgens mij even veel als een echte… (geldt ook voor veel seiko’s lijkt mij)
Ik ben geen verzamelaar en inderdaad niet veel gewend. Ik kijk normaal naar de buitenkant en draag de horloges. Toen ik ging zoeken op het net kwam ik deze pagina http://www.chronowatches.nl/pages/swissmade.htm tegen en daar las ik dat het kenmerk swiss made alleen op goede horloges staat. Omdat ik het horloge op de rommelmarkt heb gekocht dacht ik dan zal het wel nep zijn. Het uurwerk staat inderdaad Harley op maar dat ken ik alleen van de motors, een echte leek dus
Ik heb ook nog een gucci gekocht maar dat zal echt wel nep zijn, maar de buitenkant ziet er mooi uit en voor 1 euro kun je geen buil vallen:D
Nou bedankt allemaal voor de info wie weet vind ik nog eens een echt horloge op de rommelmarkt(
maardein Schreef:
bikerplus Schreef:
gr Ron
Dat heeft ook lekker veel zin :S Een goede fake
kost volgens mij even veel als een echte… (geldt
ook voor veel seiko’s lijkt mij)
We gaan een beetje of topic hier, maar wie zegt dat het een goede fake moet zijn. Er is een Chinese fabriek, Fujita, die alles maakt waar vraag naar is, en je mag je eigen bedrijf naam (of die van een ander >X:X) er opzetten. Als je naar de door hun aangeboden modellen kijkt…
(de rechter afbeeldingen zijn van echte, ter vergelijk…)
Groeten,
Martin
Janet,
Geeft niet. Gewoon geregeld hier ‘langskomen’ en je leert zomaar een boel bij :#.
Overigens m.b.t. je opmerking: “…dat het kenmerk swiss made alleen op goede horloges staat…” toch even een ‘waarschuiwing’: ook op de fake horloges staat meestal swiss made (immers alles is nagemaakt, dus ook alle teksten op de wijzerplaat :D). Er zijn wel regels om swiss made op de wijzerplaat te mogen zetten. De echte zwitserse fabrikanten/merken moeten zich daar ook aan houden, al zegt swiss made niet alles.
En op een Seiko of Citizen staat geen swiss made, maar zijn absoluut ook erg goede merken (en in de regel wat betaalbaarder). Kijk maar eens rond hier op het forum :~.
Groeten,
Niels
Grappig, Wat op die pagina staat is niet eens waar.
Ten eerste heeft het label ‘Swiss Made’ niets met kwaliteit te maken, alleen met plaats van fabrikage/montage. Op het meest inferieure penanker werkje dat in zwitserland is gemaakt, en in een verchroomde messing kast is gepleurd door een willekuerige niet-opgeleide zwitser, mag je gewoon Swiss Made zetten.
Ten tweede is de kreet ‘Swiss Made’ niet ingevoerd om de Zwitserse markt tegen het verre oosten te beschermen, maar om de Amerikaanse markt tegen ‘inferieure Zwitserse import’ te beschermen. Een Amerikaanse wet in 1871 verplichtte de Zwitsers dit op de plaat te zetten om verkoop in de VS mogelijk te maken.
Groeten,
Martin
Zo, zelfs met simpele horloges dus oppassen als je iets koop:s, goed om te weten, maar wel jammer dat ik nu al merk dat ik nauwelijks verschillen zie, totdat je echt twee foto’s naast elkaar zet
Ook interessant hoe het zit met swiss made trouwens
Dag Janet,
wel een erg laat antwoord op je vraag, ik hoop dat je dit nog leest.
Het horloge is niet echt nep, het is geproduceerd door Guillaume Collection uit Noordwijk. Het merk bestaat niet meer.
Guillaume was het merk van Willem (achternaam ben ik kwijt) uit Noordwijk. Hij ontwierp de modelletjes en zette daar een Zwitsers klokje in. Er werd een levenslange garantie op de uurwerken gegeven. Bij een reparatie betaalde je 17,-- gulden aan algemene/verzendkosten kosten ongeacht wat het euvel was.
Willem is een jaar of zeven geleden overleden en er was geen opvolger. De toenmalige agent heeft toen nog geprobeerd het merk voort te zetten maar dat is naar ik heb begrepen niet gelukt.
Verder is er van Guillaume, buiten een faxnummer: 071-3619486 en een postbusnummer: postbus 20000 2200 EA Noordwijk, niets te vinden op internet
Ik heb zelf twee klokjes van Guillaume Collection, niets bijzonders, maar wel strakke en leuke sobere klokjes die ondanks hun leeftijd (30 en 24 jaar oud) nog altijd probleemloos tikken. Nooit een reparatie nodig gehad.
Enfin, nu weet je in ieder geval dat het klokje afkomstig is van eigen bodem en niet uit China komt.
Kijk, dat is waardevolle informatie over een ‘vergeten’ horlogemerk. (tu)
hans
Dank je, het was overigens dankzij jouw verwijzing op Higherlevel dat ik hier terecht kwam.
Middle Schreef:
Dank je, het was overigens dankzij jouw verwijzing
op Higherlevel dat ik hier terecht kwam.
Wat grappig, van de echte nepper naar de nepper die echt blijkt te zijn (tu)
http://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=26;action=display;threadid=34969;start=90#msg330687
hans