Er zijn toch ook speciale tooltjes zodat je de wijzers wat strakker kan maken? (Knijpen)
Vervelend dit soort dingen staat wat mij betreft in het rijtje:
- Bezel en/of chapter ring niet goed uitgelijnd.
- Uren en minuten wijzer niet correct tov elkaar (uren niet precies op het uur als de minutenwijzer op 12 staat).
- Datum niet gecentreerd in venster.
- Bij een dag/datum zoals Seiko: Dag en datum niet op dezelfde hoogte.
Ik kan me mateloos aan dit soort dingen storen.
Ik had dat bij mn vorige Speedmaster sapphire, 2022. Al die maanlanding zwetsverhalen en oeioeioei Zwitserse precisie blabla!
En dan zet je t ding op tijd (bijvoorbeeld 6 uur) en is de urenwijzer, zodra de minutenwijzer op vijf voor twaalf staat, al centraal op de uurmarkering. Zwaar irritant dus terug en ingeruild op wat anders.
Inmiddels wel eentje weer gekocht na m eerst goed gecontroleerd te hebben.
Massaproduct natuurlijk maar tis wel droevig
Heb 5 stuks 1861’s bekeken voor ik er eentje had die qua uren/minutenwijzer OK was. Was wel van alles mis mee verder, kwam ik pas later achter. Alles zelf maar gefixt…
…o.a. bleek het uurwerk te prellen. Dat geloof je toch niet! HP1300 in de werkzijde balans-chaton bleek net genoeg om binnen prel-limiet te blijven.
Dit is het soort pruts-QC die je zelfs bij een Vostok niet verwacht.
Wat ik hier wel zie, is dat uren/minutenwijzer niet 100% staan t.o.v. elkaar. Als het echt half negen is, zal je urenwijzer net niet 100% precies tussen de indexen staan. Dat zie ik nu al.
Da’s de reden dat ik de wijzers van door mij geservicede horloges er soms tot 2x toe opnieuw afhaal om ze WEL goed te krijgen.
in de veronderstelling dat dit een quartz is dacht ik dat de secondewijzer de indexen niet raakt
Niet eens bij stil gestaan. Zit er dan wel heel erg naast zeg! Is ook niet makkelijk hoor. Maar dit is echt 100% fail. Je moet dit eigenlijk doen met een lopend uurwerk. En dan heel zachtjes, tussen de tikken in, de secondenwijzer net even op zijn plek duwen op het juiste moment en de juiste plek. Met de “hacking” uitgetrokken, en dan de wijzer opdrukken, zal je zien dat de tandwielspeling er voor zorgt dat als het uurwerk weer loopt, je er weer enkele honderdsten naast zit.
Ik heb het even gecontroleerd, maar om 9u staat de urenwijzer snaarstrak horizontaal. Dus dat zit wel goed, maar die secondenwijzer is zo pijnlijk krom uitgelijnd dat ik het horloge om die reden bijna niet draag.