Net niet goed uitgelijnd

Hallo, mijn chrono wijzer van m’n Tissot staat net een millimeter verkeers uitgelijnd. Ik zal wel een pietlut worden genoemd, maar mij irriteert het. Er zit een ETA G10.212 uurwerk in.
Is het mogelijk om deze wijzer een fractie naar links te verplaatsen?

4 likes

vast wel, maar bij buigen is geen optie, die twee sub dial wijzertjes dan ook meteen doen

9 likes

Nee hoor, ik zou er ook niet tegen kunnen :sweat_smile:

1 like

Niet dmv verstelling met het loopwerk gok ik zo. Beste oplossing is dan de wijzer loshalen en op de goede positie terugplaatsen. Dat is wat spannend om zelf te doen, alternatief is een horlogemaker. Zeker die subdial wijzers zou ik zelf niet snel aan zitten :sweat:

Ik kan hier ook helemaal horendol van worden. Dit is overigens ook de reden dat ik alleen nog Japanse uurwerken wil als het op quartz of chrono aankomt. Of eigenlijk überhaupt…

Nou wil ik je niks aanpraten, maar op de foto lijkt het alsof de wijzers van de twee subdials een millimeter te ver naar links staan (…)

5 likes

Ja idd, de subdails zijn ook niet helemaal lekker uitgelijnd. Maar dat stoort me dan nog iets minder.

Ik heb dit ook wel eens gehad met een Tissot maar ook met een Omega. Ik trek dat niet. Dus laten herstellen. Kwestie van wijzers opnieuw zetten was het in beide gevallen bij mij.

1 like

Hier vind je de instructie om de chrono wijzers te hercalibreren, maar dit gaat wel per seconde, dus waarschijnlijk schiet je er niks mee op:

2 likes

@HorloG dank je wel, die ken ik idd

@Drebin dank je, ik ga dat dan ook maar laten doen. Ik heb wel wat aan modding gedaan voorheen, maar op dit klokje ben ik toch wat zuiniger, dus laat ik het maar doen door een horlogemaker.

1 like

@PeterLC wat zeg jij ervan? Is dit storend, heel storend, vreselijk storend :see_no_evil:
Of totale error?

3 likes

Zou er ook gek van worden, het moet elke keer een plezier zijn als je naar de wijzerplaat kijkt vind ik. Gelijk alle wijzers laten doen! Garantie?

Een millimeter is een HEEL stuk meer hoor. :wink: Dit zijn enkele honderdsten. Evengoed staan alle 3 de wijzers niet goed op hun plek. Met calibratie kom je er hier niet, daarvoor zijn de stapjes die het uurwerk maakt te groot. Afnemen en goed terug plaatsen… …i.t.t. bij een mechanische (of meca-quarz) chrono, krijgt deze wijzer bij een “reset” geen grote kracht te verduren. Daar kan het niet door komen. Is gewoon onzorgvuldig geplaatst af-fabriek. Nou is het wel zo dat ze rond de “0” altijd (bij een kwartschrono alleen, mind you) een fractie speling hebben. Dus je zult er vaak een fractie naast blijven zitten. Toch kan het denk ik wel beter dan hier. De totalisator-wijzertjes hebben geen speling in de 0-stand. Die staan dus sowieso niet goed.

11 likes

Ik heb het woord millimeter niet in mijn mond gehad he.Ik weet wat een millimeter is. :joy:

1 like

Nee maar ik wel :grinning:
Bedankt voor de toelichting @PeterLC

2 likes

De subdials zijn, in ieder geval vanuit deze camerapositie, juist zichtbaarder. Heel irritant.
Is dit horloge nog in de garantie?
Anders een horlogemaker op het HF zoeken, want via de AD gaat best wat kosten, lijkt mij.

Ik begrijp goed dat het je irriteert. Ik zou een (Tissot) retailer benaderen die horlogemakers in dienst heeft, wellicht kan die je helpen. Er zijn ook onafhankelijke horlogemakers die je kunnen helpen! Even Googlen en je komt de juiste mensen tegen. Succes!

1 like

Die sturen het toch ook alleen maar door naar het Swatchgroup service center in Brussel.
Met een beetje pech mag je 8 tot 10 weken wachten op je horloge.

1 like

Hoe vaak kun je eigenlijk een wijzer demonteren en weer monteren? Ik heb weleens begrepen dat deze daardoor slijt en na een paar keer niet meer goed vastgezet kan worden.

Klopt helemaal, zeker voor een centrale chrono-secondenteller. Die krijgt bij elke reset een flinke tik. Maar bij een kwarts-chrono luistert dat iets minder nauw, die komt met een soort stapsgewijze “sweep” weer vrij rustig op de 0. In een merkatelier worden vaak alle wijzers vervangen bij een full service.

1 like