Uit de erfenis van mijn opa heb ik een leuk uitziend klokje ontvangen… Herkomst is onduidelijk en zou er graag wat meer over leren! Ik weet zelf weinig tot niets over horloges dus leg mij vooral uit hoe dit werkt
Alvast hartelijk bedankt!
Uit de erfenis van mijn opa heb ik een leuk uitziend klokje ontvangen… Herkomst is onduidelijk en zou er graag wat meer over leren! Ik weet zelf weinig tot niets over horloges dus leg mij vooral uit hoe dit werkt
Alvast hartelijk bedankt!
Ik heb ergens ook zoiets liggen, was een Nederlander, maar alles uit Londen was beter
De afdekking op de balans wordt ook wel een “Hollandse kloof” genoemd, de echte Engelse zitten aan één kant vast. Ik weet niet of die man nu ook in Londen woonde. Hoe oud? Uit 1790, zoiets? Kast was vast heel mooi, ooit omgesmolten voor harde Guldens denk ik. @koen weet vast nog meer
Het zal je verbazen (of niet) maar dit uurwerk is Zwitsers. D D Neveren London is een verzonnen naam die veel op uurwerken voorkomt gemaakt in La chaux de Fonds in Zwitserland. Dit deed men omdat de Engelse horloges toendertijd in hoger aanzien stonden dan de zwitserse. Deze met Hollandse kloof zal dan ook geexporteerd zijn geweest naar Nederland.
Ko
Wat een leuk horloge. Ik kan je helaas niet helpen, maar welkom op het horlogeforum.
Leuk om te weten, het leren hier stopt nooit
wat een charmant klokje! welkom
Bedankt voor al jullie reacties! Schept een hoop duidelijkheid.
Er zit zelfs nog een beschermkapje op de achterkant welke je met een krachtsluiting vast zet, prachtige stukje techniek. Ik heb nog in ieder geval een vraag over de werking van het horloge. Ik zie dat er twee locaties zijn waar je met een sleuteltje aan de gang kan. Links op het horloge om (ik denk) de veer op te winden en rechtsboven bij het blauwe plaatje… wat is de functie hiervan in jullie ogen?
Ik vermoed dat er een is om de wijzers te verzetten en een om de veer op te winden, maar idd Koen kan je daar zeker meer over vertellen.
Maar dit is toch een zakhorloge waarvan men de kast van edelmetaal gesloopt heeft en het uurwerk onder een stolp heeft gezet of zie ik dat nu verkeerd. Zonde.
Wijzers verzetten doe je met het sleuteltje aan de wijzerplaatzijde. Midden op de wijzers.
Het vierkantje in het geblauwde plaatje is om het uurwerk te reguleren. Sneller en langzamer laten lopen.
Het andere vierkantje op de achterkant is voor het opwinden.
Ko
Hallo,
Het meeste is inmiddels wel gezegd volgensmij.
Ik schat in dat de datering rond 1800 redelijk kloppend is. Een balanskloof met twee ‘voetjes’ is vaak Hollands, maar kan ook Frans zijn. Die hadden namelijk ook twee bevestigingspunten, maar vaak zonder voetjes.
Jammer dat de kast mist, ik denk dat het een zilveren is geweest, dus zoveel zal die niet opgeleverd hebben (tientjeswerk, op z’n best).
En verder is het een uurwerkje wat beter moest lijken dan het eigenlijk was. Het mooie mandag het land wat nu het meest gekopieerd wordt, vroeger zelf de kopien maakte en deze probeerde in het buitenlanden af te zetten. Dat begon rond 1800 al, maar rond 1900 waren ‘Swiss fakes’ een bekend fenomeen. Goedkope en kwalitatief slechte horloges welke moesten lijken op de superieure spoorweghorloges in Amerika. Het doel was een koper te misleiden en te laten denken dat hij een goed horloge kocht.
Met vriendelijke groet,
Koen