Was je gedachte om de 321 flatlink te verkopen als de FOIS had gepast?
Nee, ik zou het origineel altijd houden. De 321 is mijn daily en easy-extension zou veel comfort geven. Zit regelmatig met die gaatjes op de clasp te hannessen.
Om voor mijn A11 flatlink een volledige band erbij te hebben die wel een easy-extension had, zou me niet waard zijn geweest.
Dat kan natuurlijk. Als ik het comfort kan vergroten van iets wat ik zo vaak draag, en de looks origineel blijven, dan ga ik ervoor.
Ik heb een 321 oude clasp gezien met 3 gaatjes.
Bij daglicht inderdaad
Ik heb dat meer met de minutenwijzer wat een te dun lijntje lume heeft.
Daardoor verdwijnt hij ook als er zwarte reflectie ook gaat op vallen uit bepaalde hoeken. Dus het wordt zeker niet het meest afleesbare horloge helaas. Maar dat was bij de vorige FOiS net hetzelfde.
Zoiets:
Dit effect dus, hier zie je het nog beter, maar is de lume breder gelukkig.
Dat is dan beter ontworpen bij de Speedy trilogy.
Nou je het zegt ja
Eens bekeken en laten bezinken, en vind het toch wel een mooie uitvoering. Het is inderdaad ‘weer’ een versie van de Speedmaster, maar met genoeg afwijkingen van de reguliere Speedy Pro om het interessant genoeg te maken voor de liefhebber.
De dial is mooi, de andere maat en lugs t.o.v. de regulier Speedy Pro vind ik niet per se mooier, maar wel leuk omdat het ‘anders is’. De fauxtina is beetje over de top, maar kan ik mee leven. En de flatlink is natuurlijk mooi en passend bij het horloge/tijd waar deze naar teruggrijpt. (net een Forstner brushed/polished flatlink op mijn 1861 Speedy gezet dus kan de look waarderen).
Hoewel mooi, krijg bij deze ook beetje gevoel dat het een graai in de ‘best of’ doos met elementen van pre-pro Speedy’s is. Elk element (sunburst dial, wijzers, lugs) is an sich mooi, maar horen ze nu echt bij elkaar? Daarmee krijgt deze ook beetje het gevoel van ‘ik probeer erg hard’, en haalt daarmee beetje de authenticiteit weg.
Enige echt mindere punt vind ik de wijzers van de subdials. Als je eenmaal gezien hebt dat ze niet alledrie hetzelfde zijn, you can’t unsee it… Volgens mij was dit destijds ook niet zo, waren ze niet gewoon alledrie hetzelfde?
Mijn visie, een leuke ‘fun’ aanvulling in de collectie. Wellicht wel alleen voor de Speedy fans, die al een normale Pro hebben. En ja de prijsstelling, dat is idd nog altijd wennen. In mijn hoofd is een Speedmaster nog altijd een 1.500 Eur horloge…
Zou ik hem zelf kopen. Ik vind de Speedmaster geweldig, maar met al een Speedy Pro wil ik mijn collectie eerst in de breedte ontwikkelen. Dat gezegd hebbende, hoewel ik normaal één versie van een type genoeg vind, is deze wel anders genoeg om wel ‘op de radar’ te staan. Met dan wel een modificatie van de subdial wijzers…
Voor de visuele ‘vulling’ van de thread een slechte foto van de ‘real’ FOIS genomen in Omega Museum.
Hier een mooie review ervan:
Hij wijst terecht op de mindere afleesbaarheid. Dit moet je dus zeker in gedachten houden. Een paar screenshots:
Verder wel een mooi horloge. De liefde is al iets bekoeld hier, afleesbaarheid is wel iets wat ik belangrijk vind. Maar ik ben toch benieuwd om deze eens in het echt te zien
Nog even terugkomend op deze post. Ik kan de tapering van de FOIS band nergens vinden. 19mm naar 16mm of 19mm naar 15mm. Jij had hier een bron voor?
Was aanname omdat de 321 19-15mm is,
Vandaag eindelijk in handen en op de pols gehad (nee geen plaatjes)
Top:
- maat
- flatlink bracelet
- microadjust
Meh:
- dial lijkt meestal zwart, niet donkerblauw
Flop:
- lume is gewoon knaloranje!
Pass.