Newbie zoekt horloge

Na een aantal jaren is mijn Pulsar chrono op en echt hard aan vervanging toe. Daar ik inmiddels een voorliefde heb gekweekt voor wat mooier spul dan wat je op iedere hoek kan krijgen ben ik dus naar iets “bijzonders” op zoek.

Ik heb de laatste 2 weken eens wat zitten neuzen in “digitaal” horlogeland en ben oa dit forum tegengekomen.

Ik zoek toch het liefst weer een chronograaf (de combinatie met een automaat heb ik vanwege de kosten laten vallen, maar staat erg hoog op de wensenlijst), toch wel een beetje in de stijl van een dresswatch, leren band en een opvallende maar niet “schreeuwerige” wijzerplaat en een doorsnee van ong 40mm en niet te vergeten waterdicht (10ATM?) Mijn budget gaat tot ongeveer €350. Heb zelf al de Certina DS Podium chrono (die als eerste op de homepage zichtbaar is) en de Tissot PRC200 (witte plaat) op mijn lijstje gezet, maar jullie weten vast nog een paar vergelijkbare types. Misschien van wat minder voor de hand liggende maar kwalitatief goede merken?

Alvast bedankt
Wouter

Je zou in ieder geval ook een beetje in de poljot/russische hoek kunnen zoeken.
Naar mijn mening kan je zeker voor 350 e, en waarschijnlijk voor nog wel minder een mooie mechanische chronograaf kopen.
Succes met je zoektocht!

Ik zou gaan voor een automaat. Met een quartz horloge kan je dalijk ook nogeens batterijen gaan verwisselen en geloof me dat is niet goedkoop bij een tissot. Voor 350 euro kan je denken aan een tissot le locle automaat, christopher ward malvern automatic enz.

Niet dat ik een quartz zou aanraden, maar iedere horlogemaker kan ook een batterijtje vervangen. Perst ie hem gelijk af, en is ie nog waterdicht ook.

Denk je dat een onderhoudsbeurtje niets kost. Misschien nog wel meer dat een nieuw batterijtje.

De lelocle is zeker ook een mooie, maar de automaat chronograaf gaat richting de €800, ruim boven mijn budget. Die van Christopher Ward is zeker ook een héle mooie, en ik heb zelfs al even overwogen om in de groupbuy mee te doen, maar helaas geen chronograaf. In de digitale handleiding staan overigens meer variaties dan op de website vermeld, want de chronograaf met bruin-lederen band is ook zeker niet verkeerd.

Qua exclusiviteit weet ik in ieder geval nog een Certina DS Podium Sauber Limited in een oplage van 2005 wereldwijd, met een carbon wijzerplaat.

Moeilijk moeilijk…

Wat zijn enkele russische merken en hoe is de kwaliteit van de uurwerken ten opzichte van bijvoorbeeld de zwitserse?

Ik heb overigens zelf niets tegen quarts, maar ik vind de techniek achter een automaat zoveel boeiender.

Kijk eens op http://www.christopherward.co.uk/chronographface.aspx of dat wat voor je is, en kijk dan eens of je aan kunt haken op Highstreets inkoop-actie. Misschien kan dat nog wel ook.

Die had ik al vermeld :wink:

Zijn er echt maar zo weinig chronometer opties in mijn categorie te vinden? Hmm, toch jammer.

Een gecertificeerde chronometer voor €350? Dat lijkt me wishful thinking.

… of bedoel je een chronograaf?

Kennelijk zeg ik iets verkeerds. Is dat iets verschillends?

Yep.

Een chronograaf is een ding waarmee je rondetijden kunt klokken… een soort veredelde kookwekker :wink:

Een certified chronometer is een klokje dat door de COSC getest en goed bevonden is - minder dan -2 < x < +4 seconden per dag afwijking.

Zoek eens in google op cosc chronometer en je ziet wat er bedoeld wordt :smiley:

Hi Wouter,

Hier een Rolex Daytona horloge dat beide eigenschappen heeft,


groet André

Maar die is neem ik aan geen 350euro.

Zet er een 0 achter, en je bent nog steeds niet in de buurt! :smiley:

Duidelijk, chronograaf moest het zijn dus :wink:

Maar ik heb gister de knoop doorgehakt. Het is de Certina DS Podium Sauber limited edition nr 0477/2005 geworden, 1 van de weinige, misschien wel de enige in Nederland :slight_smile:

vermenigvuldig deze uitkomst met 3 en je hebt 'm
deze Rolex heb ik gepost om het verschil tussen een Chrono -graaf en -meter
aan te geven.
een Chronograaf is soms ook een Chronometer.

Ethirty/Wouter, kan je een foto plaatsen van je nieuwe aanwinst ??

Groet André

Ok, hieronder een paar plaatjes. De belichting is niet helemaal top, maar ik heb thuis niet anders :wink:


genummerd en gesigneerd


beetje nieuwsgierig maken


dit is 'em


detail van de wijzerplaat

Mooi Certina chronograaf Ethirty, strak en sportief.
gefeliciteerd en heel veel draag plezier.
groetjes.
Yuen Tai

Hi,

ik heb een beetje deze discussie gevolgd en ik geef maar eens ook mijn ‘2 cents’. Ik spaar al een tijdje Seiko chronografen en wel van een bepaald caliber te weten de 7A28, 7A38 en 7A48. Dit zijn 's werelds eerste quartz uurwerken. De raderen zijn van metaal vervardigd en het uurwerk heeft (let wel) 15 robijnen. Het is tegenwoordig ondenkbaar dat een quartz horloge nog een jewel movement heeft. Ongehoord nauwkeurig (ik heb er een die 1 sec verliest per 3 weken) en ongehoord robuust. Mijn eerste heb ik 23 jaar (!) geleden gekregen voor mijn afstuderen en hij prijkt nog steeds op mijn pols. Toen ik hem laatst bij de juwelier bracht om hem te servicen dacht hij dat ie 3 jaar oud was…
Deze horloges worden inmiddels collectors items maar zijn af en toe nog steeds goedkoop via ebay te winnen. Maar deze horloges opgeknapt kosten al zo’n $300. Dat was ongeveer de nieuwprijs 25 jaar geleden. Ik gok dat over 5 jaar deze horloges niet meer te betalen zijn tweede hands (de RAF versie van de 7A28 kost al boven de $1000). Een investering voor de toekomst!
Maar wat ik ook ongelooflijk belangrijk vind is dat ze ontzettend mooi zijn, vooral de 7A28-7040 en 7A38-7080. Kijk maar eens op
http://www.members.cox.net/watches-1/watches-1.html

Succes met zoeken!
Benoit