NH36 in een Seiko 5 SNK793 eerste mod

Hoi allen!

Dit verhaal begint met een horloge wat ik al erg lang heb. Ik vermoed dat we met zijn tweeen inmiddels 10 jaar verder zijn. Het kan ook zomaar 12 zijn…

Mijn fascinatie voor horloges begon toen ik circa 16 jaar oud was. Ik kocht toen vaak van mijn zuur verdiende bijbaan salaris Quartz horloges. Fossil, Skagen en dat soort ongein. De meeste heb ik nog, de Skagen heb ik van de week aan mijn broertje gegeven omdat ik hem niet heel veel meer droeg maar hem nog steeds wel erg mooi vond.

Enfin, ik begon na een vijf, zestal horloges te begrijpen dat het een automaat was waar ik voor moest gaan. Toen de speurtocht eenmaal was begonnen begreep ik al gauw dat dit een vrij dure hobby zou worden. Na flink wat speurwerk kwam ik bij de Seiko 5 modellen, en lucky me, ik kon een mooie Seiko 5 scoren op Ebay!

Helemaal in mijn nopjes ontving ik het pakketje vrij snel. Ik bekeek mijn nieuwe aanwinst en gooide hem om mijn pols. Vanaf daar werd het gauw een teleurstelling, want hij bleek helemaal niet op tijd te lopen … Hij liep na een paar dagen gewoon uren verkeerd. Ik had zelf niet het gereedschap en liet hem dus liggen met de intentie hem ooit naar de horlogemaker te brengen. Toen ik hoorde wat een servicebeurt kostte, schrok ik me rot en had ik hem alleen nog om als ‘polsvulling’ of omdat blauw in mijn kleding voorkwam.

De afgelopen tijd voelde ik me steeds meer getrokken tot de blauwe dial en droeg ik hem vrij vaak, alleen was het natuurlijk nog steeds vooral voor de sier.

Toen ik hier wat bekender begon te raken en de Seiko Mods voorbij zag komen dacht ik ‘why not’ ik waag eens een gok.

Na wederom lang inlezen en zoeken kwam ik erbij dat het NH36 uurwerk wellicht wel in mijn 5 zou passen. Zo veel als dat je op internet over de SKX mods kan lezen, zo weinig vond ik over de SNK…

Ik ging ongeremd door en bestelde de benodigdheden om deze mod uit te gaan voeren, en vandaag kwam het er eindelijk van! Ik presenteer u het slachtoffer:

Na alles klaargelegd te hebben zag het er zo uit:

Caseback losgeschroeft en stem + kroon eruit gehaald.

Met professionele dial protector, worked like a charm!

Waar ik trouwens wel tegenaan ben gelopen is dat ik toch vlekken kreeg op de dial met van die rubberen latex handschoenen. Ik heb geprobeerd om schoon te maken met microvezel, alleen heb het helaas niet helemaal weg kunnen krijgen… Had ik andere handschoenen moeten gebruiken? Iemand een idee.

Dial ook eraf getrokken

Nu wordt het interessant. Datewheel van een NH36 is namelijk voor een 3uur positie. De SNK heeft de kroon op 4 uur zitten. Ik heb hierdoor de datewheels moeten switchen welke vast zaten met het kleine pinnetje.

Wel jammer, want de japanse datewheel was gaaf geweest!

Schat, jij bent toch niet zo druk? Kan je iets voor me pakken ik zit zo lekker … grr…

Wat ik niet op foto heb is de stem. Er zat gelukkig een stem bij de NH36 want die van de 7s26 welke erin zat, kreeg ik niet in de NH36. Ik heb die afgeknipt met een kniptang op dezelfde lengte van de 7s26 en toen paste hij!!

Trial and error was dat overigens. Kon zo gauw niet zo een klein maatlint vinden

Zoals ik zei, trial and error. Dit was de eerste fitting, veel te lang.

Alles weer in elkaar, et voilla!

Een SNK793 met een NH36 Hack and wind uurwerk :slight_smile: en nu maar hopen dat ie een beetje op tijd loopt, anders smijt ik em van het balkon af :wink: !

Volgende mod:

Saffier, zoals je op enkele fotos kan zien heeft het glas wat krassen. Ik vraag me wel af of ik een clear moet hebben, of dat blauw ook mooi kan zijn (de dial is natuurlijk ook al blauw)

  • Clear
  • Blauw
  • Kap nou es met zoveel geld in zo’n goedkoop horloge

0 stemmers

Dank voor het kijken, en een fijn regenachtig weekend nog!

33 likes

Leuk verslag van je project. Knap dat je dit hebt aangedurft! :clap:

1 like

Haha ja als het niet was gelukt had ik hem weggegooid :stuck_out_tongue:

Goed bezig! Ben benieuwd naar wat er nog meer gaat komen want dit smaakt vast naar meer.

1 like

Leuk project!
Grappig is dat… ik kwam er na 3 automaten achter dat ik echt moest stoppen met dat onhandige gedoe :smile:

1 like

Haha ja inderdaad! Was wel even doorbijten maar resultaat is ernaar, en kan hem weer om :slight_smile:
Op de planning voor deze in ieder geval staan nog saffier glas en wellicht dauphin hands!

1 like

Hahaha ieder z’n ding :wink: ! Dat is het mooie van de hobby he

1 like

2 mooie visuele mods. Ik zou het doen.

1 like

Cool verslag!
Ik heb zelf ook vaak nagedacht over het modden van een van mijn SKX’en. NH35A er in, andere bezel en saffier. Maar heb nog niet alle tools en ook (nog) niet de ‘ballen’ er voor. Dus vooralsnog hou ik het bij kant en klare horloges, zoals die van Heimdallr (bronzen Tuna hommage).
Maar ooit…

1 like

Leuk verslag! Een goed bezig. Gewoon lekker blijven klussen aan dit horloge… Prima leer-object. Het is echt niets voor mij. Die wijzers erop krijgen :flushed: wordt er helemaal opgefokt van :sweat_smile:

1 like

Ja is toch best leuk. Alleen ik snap wel dat als je een horloge van 2 a 300 euro koopt dat dat niet drempelverlagend werkt. Het is dat ik hier weinig voor had betaald ooit en ik er eigenlijk in deze staat toch niet zoveel meer aan had, dat deed het. Moet zeggen dat ik het ooit spannend vond maar met Google, YouTube het juiste gereedschap en veel tijd en geduld moet het kunnen :wink:

Thanks! En dat ga ik zeker blijven doen.

Opvallend genoeg vielen de wijzers me reuze mee ik had een pincet ingetapet met afplak tape voor bij het verven zodat ik niets zou beschadigen. De seconde wijzer was wel lastig maar die kreeg ik er na 3 of 4 pogingen zelf ook al op, al moet ik zeggen dat dat volgens mij meer geluk was.

Nu is het alleen wel even rustig bekijken wat wel en wat niet. Je kunt hier gauw in doorslaan en volgens mij ligt de kunst in de subtiliteit! Dus rustig aan bekijken wat ik er verder mee wil :wink:

Leuk project en moedig om eraan te beginnen en mat fraai resultaat. Heerlijk verslag voor de zondagochtend, dank :+1:

1 like

Kan je de kroon van de oude stem afschroeven? Als dat kan heb ik ook nog een projectje of 2 die los kunnen :wink:
Ander moet ik eerst andere kronen regelen.

1 like

Yes dat kan! Ik vroeg mijzelf dat ook nog even af, want de ellende was dat ik geen meetapparatuur had om zo iets kleins heel precies te meten. Dus zou niet weten welke maat kroon ik dan moest bestellen. Eenmaal bezig heb ik de stem van de originele tussen een tang gezet en hard tegen gedraaid met de hand, hij kwam toen vrij snel los.

Soms zit er lijm of epoxy tussen om de seal beter te krijgen, maar weet niet of dat hier het geval was of dat ik hem gewoon los heb gedraaid van de lijm.

In ieder geval, het kan!!

1 like

Goed gedaan!
Hopen dat het nu op tijd blijft lopen.

Net als bij auto’s. Dit moet je gewoon niet willen.

1 like

He! Das mijn auto :stuck_out_tongue:

kidding, moet je inderdaad nooit willen :wink: !

1 like

Even wat flut foto’s
Blue ar saffier

Zit een stofje in, dus moet weer open :sweat:

1 like