Nice watch hier zijn de foto's - 2de wereld oorlog

Hallo hierbij de beloofde foto’s van mijn Nice Watch horloge.
Kan iemand mij meer informatie geven over dit "2de wereld"horloge gedragen door piloten.

alvast bedankt.

Hallo Boumans,

Een leuk bezit, dit horloge.
Wat betreft het caliber: staat er niets rond of onder het balansrad?

Nog een opmerking over het chronometer deel, zie foto.

Met vriendelijke groet,
Inca

Hallo Boumans,

Wat een schitterend horloge heb je daar. Het lijkt mij een Landeron Hahn kalibertje. Volgens mij zijn ze aardig zeldzaam en gewild bij de verzamelaar.
Aan informatie wat betreft het merk zou ik je helaas niet kunnen helpen. Ik ben het vaker tegen gekomen, maar zoeken op de term “Nice Watch” of “Nice watch co” levert natuurlijk niet veer bruikbare zoekresultaten. :wink:

Lijkt me wel dat deze een revisiebeurtje gebruiken kan.

Groeten,
Michiel

Mooie oude chrono! (tu)

Of het een specifieke piloten chrono uit WOII is, betwijfel ik een beetje; het uurwerk is gebaseerd op een Landeron Hahn, deze hadden nog geen kalibernummer, en ze worden meestal aangeduid als een Landeron Hahn 15,5 lijns chrono. Het horloge is uit de 30-er jaren, na 1942 was het fabrikaat gewoon Landeron en kregen de kalibers een nummer (in dezelfde grootte waren dit de Landeron 2 en 3) deze zien er anders uit.
Ze werden geleverd als ebauche (basisuurwerk) dus je ziet ze in diverse uitvoeringen, met één of twee drukkers.

Het merk Nice was een handelsnaam van Zodiac (zie lijst: http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,210780,210780#msg-210780 ), maar ik weet niet zeker of dat betekend dat een “Nice Watch” ook daadwerkelijk in de Zodiac fabriek is samengesteld, er zijn honderden heel vreemde namen op horlogewijzerplaten gedrukt, zegt meestal niet zo heel veel.

Toevallig bevind zich in mijn kollektie oude zooi ook een chrono van hetzelfde merk:

deze is uitgerust met een Landeron 39, en is uit de 40-er jaren.

Een fabrieksplaatje van een “standaard” Landeron Hahn 15,5 lijns uurwerk:

Verschilt op diverse punten van jouw uurwerk, maar sommige onderdelen zijn uitwisselbaar.

En een plaatje van een chrono met een identiek uurwerk als de jouwe, samen met een wat meer standaard Landeron Hahn chrono:

Je ziet de overeenskomsten, maar ook de duidelijke verschillen.
Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat het linkse uurwerkje (dus hetzelfde als die in jouw Nice Watch), gemaakt was door Löwenthal (op basis van een Landeron Hahn), dit omdat er in de Georg Jacob kaliberboeken dit plaatje staat:

Dit is de Mono-rattrapante uitvoering, maar je ziet dat de diverse onderdelen precies overeenkomen, dit is het enigste plaatje van zo’n uurwerk wat ik ooit heb gevonden in de kaliberboeken…

Je komt het uurwerk wel in chrono’s met diverse merken tegen, zie bijvoorbeeld hier in een Morrow:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,8308

Het logo met MB lijkt me trouwens de maker van de kast, ik weet zo even niet welke dat is, zal nog eens zoeken.

Nogmaals: hele mooie oude chrono, wel een beetje stoffig; zeker de moeite waard om te reviseren! (tu)

Groet,
Paul

Mooie foto’s Paul. (tu)
Die oude Minolta camera doet het nog steeds prima.

Hoi Chris,
ja, die camera is echt perfect voor dit soort werk, was een heel goede keuze; zo simpel dat zelfs ik er een scherp fotootje mee kan schieten! :smiley: :smiley:

Wel alleen jammer dat als men de moeite neemt om fotootjes te maken en een antwoord probeert te geven op een vraag er nog geeneens een reactie komt van de topic starter…

Groet,
Paul

Paul K Schreef:

Wel alleen jammer dat als men de moeite neemt om
fotootjes te maken en een antwoord probeert te
geven op een vraag er nog geeneens een reactie
komt van de topic starter…

Groet,
Paul

Ook deze Boumans lijkt wel weggevlogen met z’n pilotenhorloge .
Ik vind dit ook geweldig ergerlijk en onbeleefd .

Daarom wil ik graag Inca , Michkh , Paul K en diashock hierbij
uitdrukkelijk bedanken voor hun leerrijke antwoorden .
Aan allen een dikke (tu) en laat jullie niet ontmoedigen .

Yo , Manu .

Een interessant horloge. Zitten de chrono-drukkers er nog wel op? Die zijn namelijk
niet te zien. Wat ook opvalt is dat de meeste onderdelen metaalkleurig zijn, dit in
tegenstelling tot de getoonde chrono’s van Paul K.

Groet,
William

manu Schreef:

Ik vind dit ook geweldig ergerlijk en onbeleefd .

Daarom wil ik graag Inca , Michkh , Paul K en
diashock hierbij
uitdrukkelijk bedanken voor hun leerrijke
antwoorden .
Aan allen een dikke (tu) en laat jullie niet
ontmoedigen .

Yo , Manu .

+1 (tu)

mvg

Lees graag mooie artikelen (tu)