Niet douchen, wel afwassen?

In navolging op de post over de ultrasoon reiniger van de Aldi http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,219382,219382#msg-219382, heb ik een gerelateerde vraag.

Ben op 't forum vaker tegengekomen dat het niet goed is voor je horloges om ermee te douchen. Zeep zou je pakkingen kunnen beschadigen.

Maar hoe zit het met de tip om was afwasmiddel te gebruiken voor het reinigen van je klok? Tast dat de pakkingen in bijvoorbeeld je kroon niet aan? Begrijp dat je de pakking van bijv. 't achterdeksel je apart kan zetten, maar voor de kroon en sommige poussoirs gaat dat niet zo eenvoudig. Ben immers nog een beginneling op 't gebied van horloges uit elkaar halen.

Sommigen houden ook hun horloge om tijdens het afwassen. http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,218629 Lijden de pakkingen hier niet ook onder?

Ik heb geen idee. Ik reinig mijn horloges altijd met water. Bij douchen en afwassen doe ik hem af.

He Marnix,

Naar wat ik begrepen heb, is douchen met een horloge, opzich niet zo gevaarlijk. Een valkuil kan wel zijn: temperatuursverschil. Dit kan de waterdichtheid aantasten doordat de materialen van en in de kast dan uitzetten en weer krimpen.
En het perongeluk indrukken van de (nog) natte knopjes op het horloge doet ook geen goed.

Ik zeep mijn horloges ook wel eens in onder de douche, dat zal vast ook niet echt goed zijn…

Groetjes Martin.

Pakkingen lijden altijd: zowel door zeep/zout/chemicaliën (chloor in zwembaden, maar vergeet ook zonnebrand niet!!), maar zeker ook door droogte (uitdrogen!!).

Waterdichtheid is een tijdelijke factor, ook bij Rolexen e.d.
De waterdichtheid kan langer duren bij gebruik van goede kwaliteit kasten (toleranties) en goede pakkingen/kroonconstructies.

Desalniettemin: na een jaar of 3 kun je waterdichtheid echt niet als vanzelfsprekend aannemen en moet je actie ondernemen (testen en evt. alle pakkingen vervangen, al dan niet i.c.m. een beurt!). Veel fabrikanten garanderen zelfs maar 1 jaar waterdichtheid.

Kortom: je horloge gewoon gebruiken als de waterdichtheid goed genoeg is (3atm is zeker niet goed genoeg), regelmatige checks en na een aantal jaren preventief pakkingen vervangen.

Een tip is, om - tegen slechte invloeden van zeewater, chemicaliën, zeep enz. - na gebruik in het water je horloge met schoon kraanwater grondig na te spoelen, dat voorkomt in elk geval de meeste achteruitgang van je pakkingen.

Duidelijk. Waar kun je je horloge laten testen op waterdichtheid?

Bij een horlogemaker of de betere horlogewinkel.

Bedankt allen voor de antwoorden. Denk toch dat ik maar handschoentjes aantrek tijdens het afwassen :wink: Of een keer geen horloge maar een vaatwasser :smiley:

of trouwen

Nou, 't grappige is dat mijn neefje net terug is van een studiereis in Beijing, en die heeft grappige dobbelsteentjes voor m’n ouders meegenomen als souvenier. Niet van die spannende dobbelstenen… maar de juist niet-spannende dobbelstenen. Mijn vader heeft dobbelstenen met o.a. de afwas doen. :stuck_out_tongue:

44magnum Schreef:

of trouwen

Wordt dan de afwas automatisch gedaan??..

(is trouwens wel een hele dure vaatwasser, gemiddelde bruiloft kost € 12.000,- “Trouwfeitjes
Het CBS beraamt de gemiddelde kosten van een bruiloft op € 12.000. Uit andere onderzoeken blijkt dat deze kosten vaak zelfs boven dit bedrag liggen. Uit recent onderzoek blijkt dat 23% van de bruidsparen meer dan € 15.000 uitgeeft aan de bruiloft.”)
:sunglasses:

Ik woon “gewoon” samen en heb desalniettemin een vaatwasser :stuck_out_tongue: