Niet gebruikte leren band onderhouden

Hallo

Ik kan niet zo goed tegen leren banden… daarom draag ik zo veel mogelijk mijn horloges op staal.
Nu vind ik het belangrijk dat de originele band altijd aanwezig blijft. Hoe kan je ervoor zorgen of welk product gebruiken zodat dit leer niet versterft?

1 like

Als je bang bent dat de band gaat versterven ga ik er dus van uit dat je het horloge lang bij je gaat houden, en dus niet snel doorverkopen.

Maakt het dan uit?

1 like

Nee, is eigenlijk een algemene vraag uit interesse

Welja, mocht je hem ooit willen wegdoen is hetvtoch altijd een meerwaarde… zonde als.hij meteen zou kraken vind je niet? (Duurt natuurlijk een hele tijd)

Tja, na zo een lange tijd zou een andere nieuwe band ook een optie zijn. Zou ik de originele band nu gewoon verkopen.

Net wat je wil natuurlijk

1 like

Beetje ledervet* en geen daglicht :+1:

image

*afhankelijk van type leer natuurlijk.

8 likes

Mag je ‘gewoon’ ledervet niet op elk leder gebruiken? Of vragen sommige soorten leer een andere aanpak?

Ik zou me er niet zo druk over maken; bandje gewoon donker en droog opbergen en dan blijft het echt wel “even” goed.

Met leervet ga ik zelf alleen in de weer als ik een bandje wat donkerder wil maken maar niet om het de eeuwigheid goed te houden.

1 like

Invetten, invetten, invetten.

Jack, aktetas, schoenen, horlogebanden. Kortom, alles.

:+1:

2 likes

Als je de band gewoon in de doos opbergt, blijft deze jaren (al dan niet decenia) goed. Vaak zijn uv en zweet de boosdoeners bij het versterven van de band. Nu verkopen is misschien een meer lucratieve optie.

4 likes

Ik zou een ongebruikte band ook gewoon donker opbergen.

Mijn gebruikte leren band heb ik laatst behandeld met:

Licht reinigend en ook verzorgend. Ik heb wel het idee dat de kleur iets donkerder wordt, maar 1 of 2 keer per jaar wil ik deze toch gaan gebruiken.

1 like

Uitstekend advies Metin! Dit is het allerbeste. Je kunt het bijvoorbeeld kopen bij een zadelmakerij of ruitersportzaak. Bedoeld voor zadels, met een potje voor je horlogebanden doe je de rest van je leven…

3 likes

Zweer zelf bij Sapphir Medaille d’Or - Renovateur. Zit mink-olie in en niet vettig. Trekt mooi in en zorgt niet voor verkleuring van t leer, zoals ledervet vaak wel doet.

2 likes

Hmm wordt moeilijk…

Welk leer niet. Het is namelijk kleurloos en niet agressief. Haalt alleen de kleur naar boven.

1 like

Hoezo?
Meestal is nieuw leer al redelijk verzorgd, dus kan het zelfs met dragen een aardige tijd vooruit. Als het niet met iets in aanraking kan komen (dus gewoon in de doos ligt), moet het best een tijdje overleven. Zolang het niet gaat scheuren kan je het altijd nog met vet en andere smeersels nieuw leven inblazen. Ik weet niet om wat voor horloge het gaat, maar de meeste banden zijn niet heel kostbaar om te vervangen.

2 likes

Het gaat om de band van de sarb017 (kwaliteit is niet super) maar hou hem toch graag ‘levendig’

De meeste mensen mikken de leren banden van Seiko toch meteen in de la, dus ik zal me er niet al te druk over maken :wink:.

2 likes

Renovateur is inderdaad iets te heftig misschien, zou zelf voor de neutrale Creme Surfine gaan.

Een andere neutrale creme (geen wax of vet) van Kiwi of zo zal ook prima zijn, maar die van Saphir ruikt wel lekker naar amandel :grimacing:

2 likes

Ik gebruik altijd Nivea, werkt perfect en houdt de band soepel zonder iets aan de kleur te veranderen. Wel even in laten trekken natuurlijk

2 likes

Pfffff…wat n probleem

1 like