Ik kan niet zo goed tegen leren banden… daarom draag ik zo veel mogelijk mijn horloges op staal.
Nu vind ik het belangrijk dat de originele band altijd aanwezig blijft. Hoe kan je ervoor zorgen of welk product gebruiken zodat dit leer niet versterft?
Nee, is eigenlijk een algemene vraag uit interesse
Welja, mocht je hem ooit willen wegdoen is hetvtoch altijd een meerwaarde… zonde als.hij meteen zou kraken vind je niet? (Duurt natuurlijk een hele tijd)
Als je de band gewoon in de doos opbergt, blijft deze jaren (al dan niet decenia) goed. Vaak zijn uv en zweet de boosdoeners bij het versterven van de band. Nu verkopen is misschien een meer lucratieve optie.
Uitstekend advies Metin! Dit is het allerbeste. Je kunt het bijvoorbeeld kopen bij een zadelmakerij of ruitersportzaak. Bedoeld voor zadels, met een potje voor je horlogebanden doe je de rest van je leven…
Zweer zelf bij Sapphir Medaille d’Or - Renovateur. Zit mink-olie in en niet vettig. Trekt mooi in en zorgt niet voor verkleuring van t leer, zoals ledervet vaak wel doet.
Hoezo?
Meestal is nieuw leer al redelijk verzorgd, dus kan het zelfs met dragen een aardige tijd vooruit. Als het niet met iets in aanraking kan komen (dus gewoon in de doos ligt), moet het best een tijdje overleven. Zolang het niet gaat scheuren kan je het altijd nog met vet en andere smeersels nieuw leven inblazen. Ik weet niet om wat voor horloge het gaat, maar de meeste banden zijn niet heel kostbaar om te vervangen.