Niet geheel passende horlogebanden

Sinds een paar maanden heb ik een Longines met een originele alligatorband en jullie weten allemaal dat dit de duurste zijn. Ik gebruik het horloge zelden, omdat ik er nog een stel heb met goedkopere banden.
Ik zie nu dat er enige ruimte zit tussen de uiteinden van de band en de z.g. “lugs” waarin de band is vastgehecht.
Wat kan ik hier aan doen? Kan een horlogemaker dit gemakkelijk herstellen of kan ik het net zo goed laten zitten?

Bij een nieuw en duur horloge is het altijd vervelend als je een onvolkomenheid constateert.

Ik kijk uit naar jullie ongetwijfeld deskundige adviezen.

met vriendelijke groet,

Rene Hageman

Hallo,

meest gangbare maten voor bandjes zijn 18 of 20mm. Soms heb je ook weleens horloge’s waar 17 of 19 mm tussen moet, dit is een niet veel voorkomende maat en de meeste mensen/juweliers weten niet eens van het bestaan af van deze bandjes. Je zou in jou geval even een liniaal kunnen nemen en kijken wat de ‘lugsize’ (ruimte tussen de lugs waar het bandje tussenmoet) is en een bandje bestellen in díe maat!

Graag hoor ik nog even wat de maat is want dan heb ik misschien wel een aantal links voor je om te kijken naar passende bandjes. :slight_smile:

Rene Hageman Schreef:

originele alligatorband en jullie weten allemaal
dat dit de duurste zijn.

Da’s bij lange na niet waar. Maar daar gaat het niet om :slight_smile:
Zat die band er al bij? Want dan zou ik terug gaan naar de dealer en een nieuwe band vragen, dzeis blijkbaar te klein.
Mag ik vragen waarom het je nu na een paar maanden pas opvalt trouwens?

OT: Welke zijn dan de duurste, Henrik ? :smiley:

Maar als ik het dan goed begrijp is het bandje te smal ??? Dat kan toch niet als het een origineel ( bijpassend ? ) bandje betreft ?

Ik kan op het ogenblik geen liniaal vinden, maar het is geen hele mm verschil; maar als ik hem tegen het licht hou dan zie ik toch duidelijk aan de ene kant enige ruimte. In het begin niets van gemerkt. Maar misschien komt door het aangespen en bewegen wel enige druk op de zijkanten van de bandeinden, die in de lug zitten. Een ander nieuw horloge, dat ik wel veel draag, heeft er overigens geen last van.

Ik zal deze week eens langs een horlogeleverancier/reparateur gaan, en vragen wat hij ervan denkt. Dit bedrijf heeft al wat kleine reparaties aan mijn horloges gratis verricht, dus heb ik veel vertrouwen in hem.

Overigens blijf ik van mening dat alligatorbanden normaal gesproken de duurste zijn. Of er moet iemand zijn, die zelf bandjes van een wilde Komodo waraan laat maken.

vr groeten van Rene.

Wat dacht u van hagedis, olifant, struisvogel, rog, haai om maar wat te noemen?
Maar inderdaad vervelend van die band, ik kan het me goed voorstellen dat je je daar naar verloop van tijd flink aan kan ergeren. Ik hoop dat de horlogemaker een passende oplossing heeft.

Groeten,

Stefan

Hallo Stefan,

Van horlogebanden van olifanten- of van roggenleer ken ik geen prijzen. De andere leersoorten, die je noemt zijn alle goedkoper dan echt alligatorleer. Een alligator is een krokodillensoort, maar een krokodillenband is geen alligatorband. Ze hebben een verschillende tekening. Een krokodillenband is een stuk goedkoper dan een alligatorband.

Overigens heb ik met een meetlat toch even de maten gecorntroleerd. Bij de Longines Masterserie is de lug 21mm en de band 20mm. Bij het andere horloge is dit ook zo. Niettemin sluit de band hier wel prima aan. Welllicht omdat dit een dikke gevulde (padded) band is, die aan de uiteinden ook wat extra dik lijkt. De band bij de Longines is plat. Nou ja, ik hoor het wel bij de horlogemaker.

Misschien zijn er meer mensen die een probleempje hebben met de alligatorband bij de Lobgines Masterserie.

vr. groeten

Rene Hageman

Wat ik wel doe als de lugsize bijv. 19mm is
er toch een 20mm bandje opzetten, lukt soms gelijk, ligt aan het materiaal
en dikte van de band.
anders met een stanley mes even wat afsnijden aan beide kanten,

groet André

Je kunt trouwens gewoon 19mm bandjes krijgen (3/4 inch), zie bijvoorbeeld http://www.watchbands.com/

Maar Stefan, wat dacht je van bandjes van (edel)metaal? Die zijn duurder. Olifant is denk ik niet duurder, rog ook niet.

Ah ok, weer wat geleerd. Edelmetaal inderdaad, niet eens aan gedacht.
En ik dacht qua prijzen idd meer aan krokodillenleer.
Ik wilde overigens niemand beleren ofzo hoor.

Groeten,

Stefan

Over banden die een milimeter te breed zijn, daar hoef je niet persé iets af te snijden.
Wat wij in de winkel meestal doen, is een beetje met een hamer op de aanzetkant van de band slaan, dan druk je hem iets in elkaar.
Meestal is dat afdoende.

Cmejewellery bedankt voor het vaktechnische advies, maar wat doe je nu in mijn geval, waarbij de band dus bijna 1 mm te smal is voor de lugs? Is daar ook nog een paardemiddel of ander middel voor?

vr groeten

Rene Hageman

Bredere band kopen :stuck_out_tongue:

Zelfde procedure, maar dan niet op het bandje slaan maar op het horloge. :wink:

1 like

Ik kijk wel uit om voor een duur, enkele maanden geleden ontvangen horloge, een nieuwe dure band te kopen.
Ik bied hem wel bij een Longines dealer aan voor reparatie onder garantie.

Overigens had Andre het over bijsnijden van een te brede band. Dit kan je misschien wel doen bij een band van 15 of 20 Euro. Bij een dure band is dit natuurlijk zonde. Je hebt zo’n dure band immers gekocht om er met plezier naar te kijken. Ik denk dat de meeste horlogebezitters ook niet zo handig zijn, dat ze deze besnijdenis netjes kunnen uitvoeren.

Met vriendlijke groet,

Rene Hageman

Dat klopt, ik doe dat niet met een dure band, Rene
en we praten hier over , niet meer als 0,25 mm aan iedere kant
de band is dan 19,5 mm breed en gaat dan met enige moeite wel tussen
een lugsize van 19mm
is wel enige handigheid bij nodig.

groet André