Niet handig

Ik wilde mijn mechanische horloge op de juiste tijd zetten en draai per ongeluk een tikje de verkeerde kant op terwijl het horloge in de datumcycles zat. Heb ik nu gelijk een probleem?

Gr Marc

1 like

Doet die het nog?

Gewoon uitproberen denk ikā€¦

Hoeft niet.
Het horloge met de wijzers even een maand doordraaien.
Als dit met de datum goed gaat is er niks aan de hand.

Het terugdraaien was echt een tikje. Ik heb het horloge een aantal keer 24 doorgedraaid en alles werkt. Ik zag de bui al hangen met een pas aangeschafte Breitling.

@Marc2
Ik zou hem toch even een maand door draaien en ook voorbij de datum
waar het tikje plaatsvond.
Dan weet je zeker dat het goed zit.

Heb ik gedaan en het werkt goed

5 likes

Dan zit het goed, plezier met de klok :+1:

Dankjewel, ik maakte mij al druk. Toch moet je goed opletten als je draait gr Marc

1 like

Maakt het Ć¼berhaupt uit als je de ā€œverkeerdeā€ kant opdraait wanneer de kroon op datumwissel staat (dus met de klok mee) ?
De kroon draait dan toch zonder iets te bewegen of zie ik dat verkeerd?

Ik draaide zo goed als niets de andere kant op toen de kroon uitstond voor tijdwijziging. Dat schijnt niet goed te zijn voor het mechaniek

image

1 like

kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit?

En wat kan je precies fout doen?

mechanisch is of handopwinder of automaat

thnx!

Bij niet-uitgetrokken kroon maakt het niets uit. Je kunt naar hartelust draaien :wink:

P.S. Sommige mechanische horloges hebben geen datumverzet. Ook daar kan je doen wat je wiltā€¦

Bij de meeste en moderne mechanische binnenwerken kan dit niet echt kwaad al doe je het natuurlijk beter niet.

@tempus80: Wat bedoel je met ā€œditā€ ?

SKXje kopen. Dan is de ā€œverkeerdeā€ kant op draaien gewoon dagschijf verzetten. :slight_smile:

Je kunt met op tijd zetten gewoon de wijzers terug draaien dat is geen enkel probleem.
Zolang je maar niet de datum snel verzetting gebruikt tussen 21.00u en 03.00u. is er niks aan de hand.