Niet kapot te krijgen!

Niet dat het mijn intenties zijn, maar onlangs liet ik mijn batterijen verversen van mijn zeer geliefde ‘old skool’ Citizen C022-088093Y bij een juwelier. Na het ophalen gaf de medewerkster in kwestie door dat er geen waterdichtheid meer gegarandeerd wordt, quasi nam ik dit ter kennisgeving aan en zie dit ook als een soort vrijwaring voor aansprakelijkheden. Ik neem deze klok ook altijd graag mee omdat ik het zelf lastig vind om met een horloge, anders dan een toolwatch, op het strand te komen.

Dus vorige week loop ik, wederom quasi, de prachtige zee in in het Zuid Franse Le Grou du roi en niet aan de hand. Maar omdat ik het wel erg lang vond duren om mijn eerst biertje aan te slaan (ik probeer wel tot 12:00 te wachten…) kwam ik er achter dat de tijd stil stond op mijn alleskunner. Superbalen natuurlijk maar ook een beetje eigen schuld, dikke bult. Het horloge af gedaan en op meerdere kanten in de zon gelegd, vrijwel direct zag ik condens aan de binnenzijde ontstaan, geen goed nieuws. Zonder de absolute tijd te weten toch maar een biertje gepakt om het leed te verzachten.

En nu komt het mooie (vind ik zelf), na een aantal dagen loopt de Citizen weer loepzuiver! Ik begrijp dat dit niet goed is voor een uurwerk, maar hij loopt weer als een tierelier. Dus nu maar weer even van genieten (hoewel het weer in Nederland risicovol lijkt), wat een volhardend horloge is dit! Ik vraag mij af of er iemand in NL is die mijn trouwe vriend (ik heb deze al meer dan 25 jaar) kan reviseren of een goede opknapbeurt kan geven? Ideeën zijn welkom!

Overigens pak ik het horloge vanochtend van mijn nachtkastje, zie ik dat er een schroefje ontbreekt aan de achterzijde, die zat er tijdens mijn vakantie nog in. Het kan dus zijn dat ze deze niet goed hebben aangedraaid bij de batterijwissel, toch maar even terug naar de juwelier volgende week.

Fijne zondag!

21 likes

misschien een optie om daarom deze juwelier te mijden? Juwelier is niet het zelfde als een horloge maker, die met wel de juiste onderdelen, pakkingen etc, de waterdichtheid wel kan verbeteren?

2 likes

Via een juwelier naar Stam laten verzenden. Is die ook weer waterdicht.
Dat is een citizen service center.

3 likes

Idd een survivor, deze Citizen duiker! :muscle:
Toch zou ik deze zsm even bij een goede horlogemaker langsbrengen. Die kan 'm checken op evt. niet direct zichtbare waterschade en hiermee roestvorming in de toekomst voorkomen. Ook kan ie daar weer waterdicht gemaakt worden. Hoewel ik voor in en op het water gewoon lekker een recente duiker zou gebruiken. Ik weet dat, hier op HF, de discussie hierover altijd zal blijven voortduren. Maar een (semi-) vintage horloge is gewoon nooit zo betrouwbaar als een nieuwe. Dus, waarom risico’s nemen?

1 like

Dus ook nog zout water. Toch maar zo snel mogelijk later servicen

2 likes

Ik wil niet onverschillig overkomen maar ik heb deze altijd ‘gebruikt’ in de dagelijkse gang (waar vakantie en water ook bij hoort), ik wordt mij langzaam bewust dat dit een oudje is die ik wat voorzichtiger moet gaan behandelen.

1 like

Ik ben met deze oldtimer '80s TAG Heuer aan het reizen door Indonesië. Gaat prima. Ook niet kapot te krijgen. Maar voor het zwemmen en snorkelen heb ik toch een recente (en onlangs door horlogemaker geteste) Squale duiker mee. :palm_tree::diving_mask::ocean:

4 likes

Gelukkig doet hij het weer. Leuk verhaaltje om te lezen.
Je heb deze al jaren in bezit en denk dat het nu tijd is om hem wat extra liefde te geven.
Goed laten service en hierna lekker mee verder kunnen gaan.
Ik zeg service en iets minder zee iets meer pils :grinning: :yum:

1 like

Ik lees even mee,

Ik heb namelijk ook zo’n onlangs zo’n prachtige C022 gekocht en wil hem ook graag laten servicen !

1 like