(NIET MEER IN) Jouw collectie op 1 (of meerdere) foto’s

Een van mijn favoriete draadjes op dit forum is de Jouw collectie op 1 foto in het rood. Gewoon erg leuk om te zien hoe mede-verzamelaars hun collectie samenstellen en elke nieuwe aankoop voor zichzelf verantwoorden door op een lacune in hun collectie te wijzen. Vaak is het daarmee ook ‘echt de laatste’, om een aantal weken later vrolijk een nieuwe update te plaatsen

Overall denk ik dat er meerdere types verzamelaars zijn:

1. De Denker: denkt voordat hij koopt en past, vergelijkt en pluist alles uit om dan pas tot een aanschaf over te gaan.
  2. De Hoarder: verzamelt zonder afstand te doen. Dozen vol horloges, waarbij hij/zij vaak ook vele varianten op een bepaald thema heeft.
  3. De Impulsieve koper: wisselt relatief vaak en koopt op bases van een eerste emotie die hij bij een bepaald horloge voelt. Verkoopt daardoor ook weer veel, deels om de nieuwe aankopen te financieren, deels omdat hij de ‘klik’ toch niet heeft.

Dit is zeker geen uitputtende lijst van type horlogeverzamelaars, maar in ieder geval wel types die je hier veel in het wild voorbij ziet komen.

Zelf ben ik zeker een type 3, wat er voor zorgt dat ik de afgelopen 3 jaar ook erg veel horloges ge-, maar ook verkocht heb.

En juist dat leek me nu het startpunt voor een variatie op ‘Jouw collectie op…’ - namelijk, wat zit er niet meer in jouw collectie.

Om het nog wat interessanter te maken ook nog 2 bonusvragen:

1. Welke 2 horloges mis je het meest en heb je wellicht te vroeg verkocht?
  2. Van welke 2 horloges heb je het meeste spijt van de aanschaf, waarom en hoe lang heb je ze in je bezit gehad voor je daar achter kwam?

Hierbij mijn kickoff:

Meeste spijt van verkoop:

1. Met stip op 1; de Explorer 114270. Fantastische allrounder, perfecte maat voor mij en een geweldig horloge in al zijn eenvoud. Ik vermoed dat die ooit wel eens terug zal komen
  2. Santos Galbee 2823. Geinfluenced door @tulipan en uiteindelijk via Marktplaats aangeschaft. Deze is inmiddels in goede handen bij een mede-forumlid, maar spookt nog wel eens door mijn hoofd, vooral vanwege het draagcomfort en de looks van de geïntergreerde band

Meeste spijt van aankoop

1. Speedmaster (nieuwe model). Op papier en om te zien een fantastisch horloge. Ik had al eerder een Broad Arrow Versie gehad en dacht dat ik me er geen buil aan kon vallen. Tot je merkt dat je inmiddels geen 42MM horloges op je pols meer verdraagt, ondanks de korte L2L. Na 3 weken verkocht
  2. Tudor Black Bay 36. Net vanmiddag verkocht. Ik stond op de wachtlijst voor een Datejust 36 maar werd ongeduldig en dacht dat deze nieuwe Tudor dat gat zou kunnen vullen. Toen de Datejust alsnog beschikbaar kwam, was de keuze snel gemaakt. Exit naar 3 fantastisch maanden

Hierbij een overzicht van alle horloges die me de afgelopen 3 jaar ontvallen zijn. Veel daarvan hebben overigens een nieuwe eigenaar op het forum gevonden:

37 likes

Das geen kattepis, wat je collectie allemaal al heeft verlaten. Ik zit zelf in cat.3 ik koop zonder eerst te passen/aanschouwen bij een dealer. Verder moet er weer wat uit om het volgende te financieren.
Vind het altijd jammer als er een weg moet, heb ze ooit met een reden gekocht (zou graag alles weer terugkopen 🫣). Momenteel werk ik naar een wat duurdere aankoop toe en ga vervolgens weer op jacht naar wat ik al eens heb gehad (is nu het plan, maar we weten hier allemaal hoe het echt werkt met de hobby)

1 like

Nr 2 denk ik, al heb ik een keer het roer volledig om gedraaid, en quasi alles boven de 37mm eruit gebonjourd.

14 likes

Ik ben een denker. Ik denk veel na over een horloge en het duurt heel lang voordat ik over ga tot aankoop. Dat heeft voornamelijk ook te maken dat ik mijn geld eigenlijk liever uitgeef aan ervaringen (voornamelijk reizen) dan aan materialistische dingen. Voor een horloge maak ik daar een uitzondering voor, maar dan nog gaat het meeste geld op aan reizen :rofl:

Dus tja… ik heb niet veel horloges en ik koop horloges meestal met de gedachte ze niet meer te willen verkopen. Maar voor het zover is, doe ik dus erg lang er over voordat ik over ga tot aanschaf. Ik denk dan voornamelijk na of ik echt het geld wil gaan uitgeven voor dat horloge… of ga ik liever twee weken naar Japan? Of Argentinië… of zou Canada… :see_no_evil:

Toch was er al heel lang een horloge wat ik ongelooflijk mooi vond. Dat was de Speedmaster. Prima, maar dan moet er wel veel vertrekken. Wat ik dan ook zeker overweeg is of ik de horloges die ik wil verkopen ook weer makkelijk kan terug kopen. Als dat zo is, dan is het prima.

Zo gezegd, zo gedaan. Bijna de hele boel verkocht voor die ene grail!
Voordeel is wel dat mijn grail ook een beetje een exit-watch is. Sinds ik dit horloge heb, heb ik totaal geen behoefte meer om verder te jagen naar andere horloges. Ik heb een voldaan gevoel. Dat is ook wel eens lekker ipv die eeuwige honger naar meer :grin:

En toch is er een horloge wat ik terug wil kopen. Bij het verkopen deed het al een beetje pijn en als ik weer terug ga naar het betreffende topic en/of plaatjes zie, dan komt er wel een klein beetje een weemoedig gevoel naar boven.
Voor mij is dat de Tudor Black Bay 58 Blue.

Dit horloge komt tussen nu en een jaartje of twee wel weer terug in de collectie. Doe ik er dan zo lang over? Jep, hahaha want ik stop sinds de Speedy niks meer in mijn horlogepotje. Mijn reispotje daarentegen… :laughing:
Missen doe ik het horloge dus wel, maar de nood is momenteel niet heel erg hoog haha.

18 likes

Hear hear!! :raised_hands:t4:

3 likes

Valt best mee hier. Dit zijn de vertrekkers:

Alle 3 blauw, en dat heeft een reden. De Spinnaker en Seiko zijn vertrokken kort na de komst van de blauwe Junghans. De Junghans is vetrokken kort na de komst van een blauwe Breitling.

Spijt van aankoop: 2 van de vertrekkers

1. Seiko Presage. Er schort iets aan het DNA van dat horloge
  2. Spinnaker: net te groot voor me

Spijt van verkoop?
Nog gene. Die Junghans is prachtig, maar teveel andere leuke dingen.

4 likes

wow… wat is die laatste prachtig! :sunglasses:

1 like

Kan hier helaas nix laten zien.
Nog nooit iets verkocht

2 likes

Ahah een hoarder!!

2 likes

Dat is de vraag niet. De vraag is " wat zit er niet meer in jouw collectie"

Je hebt wel al afscheid genomen van minimum 1 forum mascotte.

1 like

Oké, een kleine selectie.

24 likes

Hahaha ik zou zo 200 foto’s (Casio Bond tot SubC) kunnen plaatsen met als titel: niet meer in mijn collectie 🫣

3 likes

Doen

1 like

Volgens mij heb ik daar al eens een poging tot gedaan, zal eens kijken of ik dat nog kan vinden

Poh lastig.

1. met stip op 1, de 6263 daytona panda dial big red.

Op twee de Jaeger le Coultre deep sea chrono. Maar die heb ik terug gekocht.

1. hier zal ik over moeten nadenken. An sich heb ik best veel verkocht maar nooit met een gevoel dat ik spijt had van de aankoop. Denk ik nu. :stuck_out_tongue_winking_eye:
5 likes

VpHw

2 likes

Haha. Bij mij hebben ze ook niet allemaal tegelijk in de collectie gezeten hè. Ik hou altijd een basis van 4 (nou vooruit, soms 5 of 6…7) aan. 1 erin is 1 eruit.

En tot nu toe ben ik er financieel goed uitgesprongen, al heb ik ook een aantal keren flink in moeten leveren.

Maar nu echt (kuch) klaar

1 like

De BB58 blue doet t bij ook heel goed. Had eerder de gilt variant, maar de blue beklijft ook beter bij mij. Mochten ze echter ooit nog de Pelagos 39 in het blauw maken, dan weet ik het zo net nog niet :sweat_smile:

1 like

ik weet niet of je ergens spijt van hebt, maar die Speedy Tuesday en Heuer zijn wel om te smullen toch?

1 like

Die JLC is ook echt :yum: maar valt denk ik te groot voor mijn polsen

Komt die Daytona ooit nog terug denk je?

1 like