Ja da’s een kryptische he!
Ik heb hier een hele tijd terug een account aangemaakt, en ik ben nog veel langer een gluurder op dit forum, maar nu moet ik er toch maar iets mee gaan doen vind ik. Ik heb altijd met veel plezier de openbare forums en topics gelezen, en ook ooit iets via een ander forumlid die ik persoonlijk ken een horloge aangeschaft. Dit ging niet anders ivm de toegekende trustlevels, maar dat geeft niks natuurlijk.
Even wat over mijzelf; Ik heet Robin en ben op dit moment 34 jaar. Mijn liefde voor horloges begon echt vorm te krijgen zo’n 10 à 12 jaar geleden, na de aanschaf van een Certina DS Podium Big Size. Heel wat dacht ik toen, want ik gaf haast 500 euro aan dit horloge uit. Na wat onderzoek ging er echter een wereld voor mij open, en naast de quartz techniek die in mijn Certina zat, ben ik bekend geraakt met mechanische horloges en heb ik stiekem nooit echt meer terug gekeken. De Certina is er nog steeds, en zal ook nooit vertrekken, al moet ik bekennen dat ik hem eigenlijk niet meer draag.
Sindsdien is de collectie wel wat uitgebreid. Zo heb ik een tweede Certina gekocht, een DS2 uit 1973. Head only, voor het astronomische bedrag van… 90 euro! Geen geld want de kast en het plexiglas zijn in perfecte staat en het uurwerk loopt als een zonnetje. De wijzerplaat is wel flink verweerd maar dat geeft het horloge juist karakter vind ik! Daarnaast een paar Seiko’s (Turtle Pepsi, Presage Cocktail, Presage L.E. blue enamel) een Alfex Black Light, een Trintec Altimeter, een vintage Favre-Leuba, een Orologi Calamai en dan als topper (vind ik althans) mijn geliefde Tudor Black Bay Black met ETA-uurwerk.
De Black Bay Black heb ik in 2015 live tijdens Baselworld geintroduceerd zien worden, en ik was op slag verliefd. De jaren daarvoor heb ik ook de rode en de blauwe variant leren kennen en die vond ik al mooi, maar ik was direct verkocht bij de introductie van de zwarte versie. En, niet dat ik daarom het horloge heb aangeschaft, het is ook een potentiele collectors-piece aangezien deze versie relatief kort (ongeveer 9 maanden) is geproduceerd.
Hoe kom ik dan in Baselworld terecht? Ik ben sinds 2012 één van de schrijvers voor online horlogemagazine Monochrome Watches. Dat doe ik parttime aangezien ik ook nog een volledige baan heb bij een grote financiele instelling. Sinds 2012 ben ik dus ook op Baselworld te vinden om gedurende een week allerlei merken en mensen te bezoeken en ontmoeten en uiteraard heeeeel veeeeel horloges te bekijken en fotograferen. Wellicht hebben jullie werk van mij gelezen, zo niet, dan zou ik zeggen neem eens een kijkje en vertel me wat je vindt!
Als het op horloges aankomt zie ik enorm veel langs komen, soms alleen digitaal via een persbericht of onze website maar vaak ook "live, in the metal. Hoewel ik eigenlijk in elk horloge wel iets vind wat ik kan waarderen gaat mijn voorkeur vaak toch uit naar wat uitgesproken modellen. Zo vind ik merken als MB&F, Urwerk en De Bethune fantastisch, zo goed als zeker onbereikbaar natuurlijk. Ook merken als Bell & Ross en Oris vind ik erg gaaf en die zijn alweer wat beter bereikbaar. En ja, ook ik heb een holy grail, en dat is een A. Lange & Söhne Zeitwerk met zwarte wijzerplaat. Simpel op het oog, maar oh zo mooi en gecompliceerd qua techniek, prachtig!
Ik ben ook aardig actief op Social Media, met name Instagram, en heb inmiddels ruim 2200 volgers verzameld. Ik probeer daar dagelijks mooie, bijzondere, zeldzame, spectaculaire horloges te delen, en ook mijn eigen verzameling komt langs. Meestal zijn het eigen foto’s of foto’s van Monochrome Watches en af en toe van anderen maar dan staat het er netjes bij.
Bedankt tot zover, en wie weet tot ziens!
Gr, Robin.