Niet nieuw maar wel een aanwinst!

Ik heb ooit eens een verhaaltje op het oude prikbord geschreven over een bezoek aan de Rikketik (zie: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1106&i=34526&t=34526) waar ik wat loop of sloop horloges kocht voor weinig. Deze Eloga was er één van (€ 6,-):

De “canon pinion” zat te los waardoor de wijzers doorslipten maar kon met wat hulp van Paul en Freddy dit oplossen. Helaas zijn mijn oplossingen altijd van korte duur en het horloge raakte in de vergetelheid, ook nooit meer een nieuw glaasje op laten zetten.
Tot ik laatst een laatste sweep maakte door mijn flink uitgedunde collectie (uitgedund ja, ik verkoop er echt wel meer dan ik terugkoop hoor 8-)) en de Eloga weer zag liggen. Mijn hart ging meteen weer sneller kloppen…

Gelukkig wilde Paul wel even naar die slippende wijzers kijken (among other things :D). En gister kwam de postbode langs met dit als resultaat:

Paul heeft er gelijk een nieuw glaasje op gezet!
Echt een fantastisch mooi horloge geworden. Die plaat, de wijzers, de romeinse cijfers en de bandaanzetten zijn een combinatie die zo goed klopt, dat zie je maar zelden. Wat ook opvallend is is dat de “fancy lugs” 18 mm uit elkaar staan. De kast zelf is slechts 33 mm maar door de relatief brede band krijgt het geheel toch wat meer body. Dit alles natuurlijk naar mijn mening B)-
Een echte blijver voor mijn verzameling iig!

Het uurwerk is een Felsa kaliber 71 die door Paul is afgeregeld en gereinigd en waar hij een nieuwe onbreekbare opwindveer ingezet heeft.

Paul… bedankt he?

Wow Henrik,
Dit is inderdaad een superaanwinst gebleken. Zeker nadat hij door Paul onderhanden is genomen.
Erg MOOI!

fantastisch, maar dial daar gaat toch verschrikkelijk veel tijd in zitten? Is dat repaint of?
En paul doet het bij wijze van vriendendienst of hoe moet ik me dat voorstellen??

van sloper tot … zeker een mooie klok. (tu)

veel plezier ermee

Dit vind ik nou echt mooi! Wat een fantastisch, elegant horloge! Perfecte verhoudingen, echt een ontwerp waaraan alles gewoon klopt.
En wat Marz vraagt zat ik me ook net af te vragen: hoe heeft Paul die wijzerplaat zo mooi gekregen. Was dat alleen een kwestie van schoonmaken? Of was de dial eigenlijk gewoon goed, en was het alleen het glaasje waardoor het er zo onderkomen uitzag?

Hoe dan ook, dit is precies het soort “schlichte Eleganz” (zoals Duitsers zo kernachtig kunnen zeggen) waar ik geen genoeg van kan krijgen. Met dit horloge om zou ik de hele dag op de minuut weten hoe laat het is, gewoon omdat ik om de minuut even zou kijken…

Haha!! Je hebt je laten foppen door de verkeuring van het glaasje en de scheuren daarin! De plaat zag er bij verwijderen van het glaasje zo uit (foto uit feb 2005):

duidelijk :slight_smile:

Een beauty van een horloge. Dat is nog eens leuk om voor een prikkie een klok te kopen en die opnieuw leven in te blazen. Erg mooi resultaat.

Vraagje; ik ben altijd benieuwd wat nu ongeveer die restauratieklusjes (inclusief arbeid) kosten. Met andere woorden: is het bijvoorbeeld zinvol om een mooie, maar niet meer in zo’n goede staat verkerende horloge te kopen en die door - ik noem maar iemand - Freddy of Paul K. te laten opknappen?

Echt n mooie klok, mijn voorkeur gaat uit naar n kleine seconde wijzer bij de 6. Met de romeinsecijfers blijf ik wel wat moeite houden. Zeker tussen de 5 en de 10 is de wijzerplaat toch gevoelsmatig uit balans. Hij is n beetje klein…

MAAR…

wat n wonderschoe klok, en ik bespeel de loftrompet voor paul … ta ta ta taaaaaaaaaaaaaaah