(Niet zo) nieuwe aanwinst: Bulova Accu-Swiss chrono

Voluit heet dit horloge “Accu-Swiss Murren chronograph”, met als referentienummer 63C118.

Ik heb geruime tijd gewacht met het maken van een NA topic over dit horloge. Vooral om te voorkomen dat ik in herhaling zou vallen door mede-HF’ers die hem ook posten.
Dat bleek niet het geval te zijn. Sinds ik hem heb (28 augustus 2018) zijn de enige posts over dit type die ik voorbij heb zien komen die van mezelf.
Eerst maar eens een plaatje.

De Accu-Swiss was een Bulova-lijn van horloges met Zwitsers mechanisch uurwerk waar relatief kort na de introductie door de fabrikant een punt achter is gezet. Dat heeft tot een zeer significantie prijsval geleid: 70% lagere prijzen waren geen uitzondering.
Het is een rijk uitgeruste, flinke klatser van een chrono. Dat “flinke” vooral vanwege de dikte (15 mm), want de diameter valt met 41mm nog wel mee. Je sjouwt met 160 gram ook aardig wat gewicht mee.
Deze afmetingen worden niet in de laatste plaats veroorzaakt door het uurwerk. Bronnen op het Internet zijn het er niet over eens, maar waarschijnlijk is het een Sellita SW500 (ETA/Valjoux 7750 clone). Die doet zijn werk uitstekend, het verloop is niet meer dan plus of min een paar seconden per dag. Welke grade het is weet ik niet. Van dit caliber zijn er drie (élaboré, top en chronometer), maar ik gok dat het élaboré is.
Mij viel op dat het mechaniek bij gelijkzetten zogal wat “backlash” heeft. Je moet terugdraaien om het goede punt te vinden, en dan springt hij ongeveer een halve minuut terug. Iets om rekening mee te houden. Het went echter wel.
Uiteraard heeft de chrono de bekende “7750-stutter”.

De kast (en dan vooral de lugs) is nogal hoekig.

image
en
image

Op de kroon is het Bulova stemvork-logo te zien.

Het glas is ontspiegeld gebold saffier. Dat tref je niet vaak aan op horloges in deze prijsklasse (hoewel, de prijs bij introductie was 2450 US dollar. Niet echt goedkoop dus).
De wijzerplaat heeft radiale sunburst over het geheel en circulaire sunburst op de subdials. Ik vind dat wel grappig bij de juiste lichtinval.

Indices, cijfers en het Bulova logo zijn opgelegd. De tekst “accu-swiss” is er op gedrukt.
Ik had liever gezien dat de tekst en het logo bij het datumvenster waren geplaatst zodat de subdial op 12 uur hetzelfde zou kunnen zijn als de overige subdials. Ik vind het echter niet storend.

De wijzers en de indices zijn voorzien van zwarte verf.

Tot mijn stomme verbazing blijkt die licht te geven in het donker!

Veel is het niet, maar toch.

De caseback is met schroefjes aan de kast bevestigd.

De bracelet vind ik wel leuk, maar smaken verschillen, uiteraard. De bracelet heeft massieve endlinks.

Al met al ben ik erg blij met dit horloge.

Bedankt voor het lezen en kijken!

22 likes

Mooie rustige chrono, van een mooi merk!:+1:

1 like

Ik vind het een hele fraaie, deze AccuSwiss. :ok_hand: Met die band is, zo op het oog, ook niets mis. Proficiat ermee!

1 like

Mooi ding. Veel plezier er mee :+1:

1 like

Gaaf horloge. Mooie wijzers ook :ok_hand:

1 like

Heel mooi!!

1 like

Prachtig horloge zeg. Ik zou die graag willen zien met een leren band? Dus als je die ooit overweegt gooi even een foto op het forum

Veel plezier met je unieke horloge!

1 like

de stijl van die band herkende ik van de snorkel

image

1 like

Het is meer een coffin link bracelet zoals die op de astronaut zit

1 like