Nietsbeduidend horloge of. (oude zooi en veel foto's alert!)

Zo af en toe kijk ik wel eens naar een marriage horloge dat vermaakt is van een oud (savonette) zakhorloge en dacht ik dat is best gaaf om te hebben!
Na een beetje speurwerk en veel lelijke/verpeste horloges gezien te hebben voor belachelijk bedragen, kwam ik toch tot de conclusie dat dit eigenlijk jammer is van al die horloges die zo de vernieling in zijn geholpen om een lousy buck extra te verdienen.

En toen kwam een aantal dagen later dit op mijn pad:
Voordeksel

Achterdeksel

Stofdeksel

Stempels

open

wijzerplaat

en dan dit :shock:

Maar toch mankeerde er weer genoeg aan: wijzers voorruit > crrk crrkack, oeps dus alleen andersom op tijd te zetten!
Hinkende balansuitslag door verkeerde montage van de spiraal en een slappe amplitude dus ook de veer vervangen.

Na wat ellende met een opwindas die er niet in bleek te horen (die ik van een nieuwe op maat heb moeten maken met de hand. pffff rotwerk zonder draaibank!) en ook nog eens een balans die out of beat was, is het toch nog goed gekomen!

Laat die lange nog maar even zitten :wink:

Er mooi!

We waren drie weken geleden op een rommelmarkt in Hamburg en daar heb ik ook even naar zakhorloges gekeken. De meeste waren niet echt fraai om te zien. Ik zag ergens een Omega en die moest meteen over de €200 opbrengen. Ik heb geen idee of dat een correcte prijs is maar voor iets van de rommelmarkt wat ik niet kan controleren was het mij te veel geld.

Het is vooral lastig om eentje te vinden die een mooie (interessante) wijzerplaat heeft en die ook nog in een mooie kast zit. Een kast hoort voor mij bij een dergelijk horloge.

Guus

als ik de woorden “oude zooi” zie, is mijn interesse meteen gewekt :smiley: :smiley:

Dit is werkelijk een prachtige aanwinst, Mario, het uurwerk ziet er perfekt uit (geweldige foto’s trouwens, dat je die geblauwde schroefjes er zo mooi uit kan laten komen!)
Knap werk ook dat je het uurwerk weer helemaal voor elkaar gekregen hebt; Super (tu) (tu)

Over de marriages ben ik trouwens niet helemaal met je eens, het is echt niet zo dat men mooie zakhorloges molt om een polshorloge van te maken; meestal zijn deze marriages gebouwd met uurwerkjes die uit horloges gehaald zijn, waarvan de (massief gouden) kasten los verkocht zijn voor de goudprijs in de crisisjaren.
Duizenden van dit soort uurwerkjes hebben jarenlang in de lade van een horlogemaker gelegen (die gooien nooit wat weg, zoals je weet :smiley: ) dus als die in een mooie kast gebouwd worden dan is daar (naar mijn bescheiden mening) helemaal niks mis mee.

Groet,
Paul

Een prachtig zakhorloge! Ik weet niet waarom maar deze manier van decoratie van de achterdeksel (daar is vast een naam voor) vind ik altijd zo mooi. Gek he?
Maar nu mis ik denk ik de clou van je verhaal. Tot op de plaat lijkt het mij allemaal origineel, maar het uurwerk hoort er niet bij? Dat is een uurwerk van Lange? Of…?
Ik heb in principe ook niet zo veel met mariages (he Paul? ;)) maar als het zoals Paul schetst eigenlijk de einige optie is is het prima. Geldt dan ook voor horloges.

Die bewerking heet guilloche, de deksel is dus geguillocheerd.

en in het Engels heet die bewerking van de deksels"“engine turned”"

het is een origineel IWC Caliber 58 - 19 lignes of 43 mm groot en gemaakt in 1912.
deze hunter calibers met opwindas op 3 uur worden inderdaad vaak gebruikt voor Marriage horloges.

ik heb zelf twee marriage IWC’s met een hunter caliber 53 - 18 lignes of 41mm uit 1902 en 1910.

en net wat Paul zegt, de meeste marriages worden gemaakt met behulp van calibers waarvan de gouden kasten
zijn omgesmolten ten tijde van hoge goudprijzen, zoals nu dus.
ik zie op de Rikketik mensen met tassen vol zakvesthorloges lopen, alleen gekocht voor de gouden kasten,
word allemaal omgesmolten.

prachtig origineel IWC zakvest horloge (tu) Mario, met duitse zilver keur (maan) en Zwitsers keur (beer) voor 900
gehalte.

groet,
André

De theorie van Paul kan ik nu ook goed rijmen ik houdt het daarbij.
Met lange refereerde ik aan de uurwerken van deze fabriek, waar de uurwerken dezelfde charme en klasse uitstralen.

Bedankt voor de info over dit uurwerk, ik had gedacht dat het uurwerk van een latere datum was (c.a. 1930) zo zie je maar!

Het is een enge gedachte dat dit heden ten dage gebeurt, maar je houdt het niet tegen helaas.
Mischien worden ze daardoor steeds schaarser en hopelijk waardevoller.
Klopt het dat je vaker een caliber 53 tegenkomt dan anderen, ik heb namelijk nog geen gelijke met zwanenhals kunenn vinden?

oude zooi =Lokaas voor Paul! :wink:
Goede theorie Paul zo had ik het nog niet bekeken, op deze manier worden ze eigenlijk ook van de ondergang gered?!

Ik vindt dit uurwerk ook een van de mooisten die ik heb mogen demonteren (van de 19de eeuwse exemplaren dan :D) geen gewrik en gepers want alles gaat bijna vanzelf.
Wat me ook opviel is dat er een aantal getallen in het uurwerk staan met daarbij een plus afgebeeld, wellicht iets met afstelling te maken?

Caliber HC 53 kom je vaak tegen in marriages omdat ze kleiner zijn met 41mm dan bijvoorbeeld de HC 58
die ruim 43mm meet.
Bij mijn weten hebben bijna alle ““nieuwe”” IWC calibers vanaf plm 1885 standaard een zwanenhals aan de regulateur zitten.
ook mijn beide IWC’s HC 53 hebben zo’n zwanenhals.

die plus= een zwitsers kruis , met 5 cijfers onder het serie nummer is het verleende patent nummer voor dit caliber.

Er zijn overigens ook heel veel IWC marriages met caliber OF 57 en OF 52 , deze zijn totaal ongeschikt om er een mooie marriage
van te maken, omdat de opwindas op 12 uur zit, moeten de emaille wijzerplaten opnieuw opgemaakt worden,dat gebeurt dan niet meer met emaille, maar met verf, de sekonde subdial verhuist dan naar 9 uur .

onder een goeie marriage versta ik een horloge dat compleet origineel is, op de kast na, zo’n marriage kan eventueel weer in een originele zakvest kast terug geplaatst worden.

groet André

Ik denk dat Jones van IWC (links) weleens bij Adolph Lange (rechts met DPUG caliber) op bezoek is geweest :slight_smile:

Ik hou wel van dit soort ouwe zooi.:wink: Het uurwerk ziet er fantastisch uit en het reparatiewerk mag er zijn (tu)
Zo te zien is de wijzerplaat ook nog helemaal gaaf.

Groet, Mark

die getallen (eventueel met plus) heb ik al eens vaker gezien in oude kalibers; ik heb zelf altijd gedacht dat deze getallen iets te maken hadden met de fabrikage-toleranties van platine, bruggen en kloof (voornamelijk hoogte/diepte, lijkt me dan); na de eerste bewerkingen meet men de onderdelen, merkt ze en later zoekt men de onderdelen bij elkaar die samen binnen de toleranties vallen en bouwen hiermee het uurwerk.
Maar dit is slechts mijn idee hoor, misschien zit ik er helemaal naast!

Groet,
Paul

Zeer mooi horloge Mario.
Een opwindstift maken is zeker niet makkelijk en zeker het vierkant gedeelte.

Wat ik niet begrijp waarom er in dit geval gesproken wordt van een mariage ?
Horloge lijkt mij toch origineel, is toch ook een kast van IWC of heb ik iets verkeerd begrepen ?

Kwijl kwijl !!! zo hoort het er gewoon uit te zien…

Ik was dus eigenlijk specifiek opzoek naar een horloge zoals André er een aantal heeft, maar kocht uiteindelijk een zakhorloge dat ik per toeval tegenkwam met een dergelijk uurwerk (en kon me weer eens niet bedwingen ;-).


laatste aanwinst de IWC HC cal 53 uit 1902 en mijn allereerste marriage de Tiffany Patek uit plm 1860

Beide zeer mooi!
Wel vreemd dat de compaspen bij de tiffany buiten de index staat?

Was de enige stand om het horloge op tijd te laten lopen, Mario
dit caliber is waarschijnlijk toe aan een ""grote servicebeurt “” :slight_smile:
en bij de IWC is de trouwens het regelschroefje van de zwanenhals afgebroken, moet ook nog eens vervangen worden t.z.t…

groet André

Erg mooi Andre! Zijn het beide mariages?