Nieuw aanwinst Alpina WW2 ( Minerva 19/9 uurwerk)

Vandaag gearriveerd uit UK, en boven de verwachtingen :)( met een stille hoop natuurlijk) mooie en authentiek militaire zakhorloge uit WW2, gemaakt door Alpina en gebruik makend van beroemde Minerva cal. 19/9 uurwerk.
Zo groeit mijn passie en collectie van Minerva’s ( mijn Vintage Seiko’s maken mij ook zeer gelukkig )
Heeft iemand wat konkrete informatie over die type militaire Zakhorloges, word geroepen dat ze gemaakt zijn voor artillerie?1?:S

En soms komen sommige dingen tegelijk, dus kwam ik dit Minerva curvimeter op MP tegen en is nu bij de andere toegevoegd.

Mooie aanwinst Iwan(tu) Gefeliciteerd!

Dat is een mooie Alpina chronograaf. (tu)
Ik heb wel een Engels boek over militaire horloges, maar ik betwijfel of deze er in staat.
Ik zal morgen wel even kijken, als ik iets vind dan laat ik het horen.:wink:
Groet, Chris.

Chris alvast mijn dank :}:}:}:wink: Dat zijn nou van die dingen, die dit forum zo leuk maken

Tom ook bedankt

Mooie Alpina chronograaf hoor, uurwerkje ziet er nog puntgaaf uit, leuke aankoop.

De curvimeter had ik ook zien staan , ook klein bod op gedaan voor de leuk maar mevr wilde er teveel voor hebben dan ik ervoor wilde geven maar wel een geinig ding.

Zo, die is snel binnen!
Heel mooie, originele chrono Iwan! (tu) Zo’n miltaire uitvoering met zwarte wijzerplaat zijn toch een stuk zeldzamer dan de “gewone” met een witte wijzerplaat.
Normaal gesproken heeft dat Alpina logo toch een “A” in het rondje staan?
Gefeliciteerd met je nieuwste aanwinst!

Groet,
Paul

Mooie aanwinst hoor!(tu) Gefeliciteerd!

@ Paul: je kan gelijk hebben v.w.b. het logo, maar op de kroon van mijn Alpina horloge staat ook geen A…
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,290499

Wat ik van weet is gebaseerd op informatie uit beschrijving van het logo op de wijzerplaat ( driehoek met een cirkel binnenin ), bij dit zakhorloge.


Groet
Iwan

Hallo Iwan, deze Alpina staat in het boek, hier onder de naam Dugena.
Deze heeft een Lemania uurwerk en is van de Duitse Marine geweest.
De meeste militaire horloges zijn gegraveerd in het achterste deksel.

diashock Schreef:

Hallo Iwan, deze Alpina staat in het boek, hier
onder de naam Dugena.
Deze heeft een Lemania uurwerk en is van de Duitse
Marine geweest.
De meeste militaire horloges zijn gegraveerd in
het achterste deksel.

http://i223.photobucket.com/albums/dd274/baldinett
e/IMG-7.jpg
Bedankt voor je uitzoeken en bijdrage.
Dus zou ik bijna een conclusie kunnen treken dat zo een zakhorloge werd gemaakt door diverse fabrikanten in opdracht van Duitse marine / leger maar met een en zelfde typ wijzerplaat en symbool rondtje in het driehoek.
De achterkant van de mijne is glad en ook niet uit gepolijst, en met die hakenkruisen word het naar mijn smaak teveel gerotzooid en ik weet te weinig van militaire horloges om te kunnen zegen hoe vaak zo iets voorkwam.
groet
iwan

het bijschrift van de scan van Chris geeft aan dat logo met rondje in driehoek van Dugena is; wat Googelen levert de link naar Watch-Wiki op met de uitleg over de connectie Alpina-Dugena:

http://www.watch-wiki.net/index.php?title=Dugena

Grappig, als je zoekt via Google vind je precies eenzelfde chrono met een Minerva 19/9 uurwerk en “Alpina” op de wijzerplaat, deze zou dus van voor 1942 zijn, en jouw aanwinst zou dus van na 1942 moeten zijn.

Een Duitse Alpina komt dus uit een andere fabriek als de Zwitserse Alpina, (zoals het horloge van Gerard/Brutus ??), als ik het allemaal goed begrijp…
Het blijven hoe dan ook heel fraaie klokjes, en we hebben toch weer wat bijgeleerd!

Groet,
Paul

Oorlogstijd is een rare tijd en werden blijkbaar van die vreemde huwelijk gesloten die van die hele mooie creooltjes opleverden.
Het Minerva uurwerk geeft nummer 1562775, en registerlijst loopt tot 1260379 in 1923 bij productie aantal in die jaar van ± 30.000 uurwerken zou mijne ergens zo rond 1932 geproduceerd ( dus uurwerk ) kunnen zijn.
leuk puzzelwerk.
Groet
Iwan
Paul K Schreef:

het bijschrift van de scan van Chris geeft aan dat
logo met rondje in driehoek van Dugena is; wat
Googelen levert de link naar Watch-Wiki op met de
uitleg over de connectie Alpina-Dugena:

http://www.watch-wiki.net/index.php?title=Dugena

Grappig, als je zoekt via Google vind je precies
eenzelfde chrono met een Minerva 19/9 uurwerk en
"Alpina" op de wijzerplaat, deze zou dus van voor
1942 zijn, en jouw aanwinst zou dus van na 1942
moeten zijn.

Een Duitse Alpina komt dus uit een andere fabriek
als de Zwitserse Alpina, (zoals het horloge van
Gerard/Brutus ??), als ik het allemaal goed
begrijp…
Het blijven hoe dan ook heel fraaie klokjes, en we
hebben toch weer wat bijgeleerd!

Groet,
Paul

Mijn beste,

Een formidabele aanwinst.
Zo’n aanwinst die je met de tijd doet spelen.
Geniet ervan!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Dank je weel, Gedeeld genot is dubbel genot! en extra leuk:)

Hoi Iwan,
heb net bij het postkantoortje mijn aanwinst van vorige week opgehaald, even gauw een paar plaatjes geschoten;
Het ziet er nog heel behoorlijk uit, nikkelen kast is in prima staat, wijzerplaat een beetje beschadigd:

Mooi uurwerkje, opwindveer is gebroken, maar daar gaat gewoon een onbreekbare veer in, is nog makkelijk aan te komen:

En samen met zijn oudere broertje (1913), ook een kaliber 19/9, maar deze heeft een zilveren kast:

Groet,
Paul

:)-D gefeliciteerd met dit mooie aanwinst :~

Het zijn mooie uurwerken en ik denk dat zakhorloges / chronografen herontdekt zullen worden vanwege prachtige uurwerk techniek.
Fijne weekend, maar denk dat dat lukt;)
Groeten
Iwan