Nieuw Aanwinst: Junkers Fliegeruhr

Ik was de afgelopen (bijna) 2 weken op de jaarlijkse vakantie in Zwitserland. Ik ga dan altijd langs bij een rare antiquair en heb daar de afgelopen twee jaar ook elke keer een mooi vintage horloge gekocht.

Ditmaal was de man nog vreemder dan de jaren ervoor. Hij herkende me dit keer wel terwijl hij de voorgaande jaren steeds vertelde dat hij een slecht geheugen had als ik hem vertelde dat ik er het jaar daarvoor ook was geweest. Hij had wat horloges gehad (een Heuer chrono en een Omega bumperautomaat) maar die had hij gesloopt voor de gouden kast. Met de huidige goudprijs leek hem dat een goed idee… Er kromt iets in/aan mij en wilde net wat gaan zeggen toen hij mij vertelde dat ik moest vertrekken. Om 11:45 ging hij altijd lunchen… en het was 11:45. Ik ben maar niet meer terug gegaan, misschien volgend jaar weer.

Ik ben nog naar een juwelier gegaan die een heel uitgebreide collectie Louis Erard had, o.a. het model dat op mijn wishlist stond. Die is daar nu af omdat ik de plaat in het echt niet mooi vind. Een andere Limited Edition van Louis Erard staat nu wel weer op mijn lijstje maar die is 3 keer zo duur als wat ik wilde uitgeven dus dat blijft dan voorlopig maar even staan.

Best wel frustrerend, een vakantie in Zwitserland zonder aanwinst… maar op weg terug, via mijn schoonouders in Duitsland kwam het toch nog goed! Ik liep in de Globus, een soort megasupermarkt met 50 kassa’s die niet voor de helft zijn bezet, in het pittoreske Wächtersbach (wie kent het niet?). Deze supermarkt heeft een eigen juwelier die de grootst mogelijke rotzooi verkoopt. Voor de Globus-doelgroep zal ik maar zeggen. In de vitrine met uit te verkopen horloges lag een Junkers Chronograaf. Mechanische Junkers Chronograaf, waarschijnlijk het enige mechanische horloge in de hele winkel (buiten wat ik om had).

Ik was nou niet echt wat je zegt dolenthousiast maar vroeg er toch even om. En twee seconden later hoorde ik mijzelf tegen de mevrouw achter de toonbank zeggen “Die nehme ich bitte!” Waarom? Het horloge heeft een zichtbodem met daaronder het Poljot 3133 kaliber. Niets bijzonders maar zo leuk om te zien! En hij was in de “Ausverkauf”, de prijs was zeeeerrrr aantrekkelijk.

Ik heb 'm nu twee dagen om en het horloge begint mij hoe langer hoe meer ook van de voorkant te bevallen. Het merk Junkers was eens een redelijk goed merk met een erg bedenkelijke klandizie. Nu is de merknaam (denk ik) van Chinezen maar ach. Het heeft Saffier glas en een typisch Fliegeruhr uiterlijk waarvoor Junkers bekend stond.

Ik heb helaas geen fototoestel bij de hand maar wilde het horloge toch nu al presenteren dus vandaar deze geleende foto’s, met mijn welgemeende excuses! De foto voorkant is hetzelde horloge, de achterkant komt bijna geheel overeen behalve het typenummer en omschrijving.

Ik ben er blij mee!

leuk en mooi horloge, gefeliciteerd !

Henrik, wat een leuk verhaal.

Ik vind het een wijs horloge en zou hem ook zo gekocht kunnen hebben. Het uiterlijk bevalt mij ook.
Als Fliegeruhr is de naam toepasselijk, immers Junkers is een bekend vliegtuig uit de 2e wereld oorlog. Persoonlijk maakt mij dat niets uit, ik vind het een interessante klok.

Leuk om dit te vernemen en heel veel plezier er mee.

groet

Ed

Henrik,

Ter informatie:

Die POINT tec Electronic GmbH wurde 1987 in Ismaning / München gegründet und ist auf funktionelle Armbanduhren spezialisiert. Das Kerngeschäft des Familienunternehmens POINT tec ist das Design / die technische Gestaltung, die Herstellung und das Marketing exklusiver Qualitäts-Armbanduhren unter den Markennamen

Junkers
Zeppelin
Maximilian München MM

Bij mijn weten gebruikt Junkers voornamelijk Zwitserse (ETA,Ronda) en Russische uurwerken, dus weinig connecties met China.
Ik ben zelf in het bezit van 5 Junkers horloges, waarvan 2 met ETA 2824 en 2 met Poljot 3133 uurwerk en 1 met Valjoux 7750.
De afwerking is heel behoorlijk. De prijs goed.

Hoi Henrik,

gefeliciteerd met je nieuwe Flieger. Mooie dikke kroon zit er op. Zo zie je maar waar je tegenaan kunt lopen…

Groet,
Arno.

Wat leuk dat je zo onverwacht tegen een leuk horloge aan loopt! Geniet er vooral van! (tu)

Dat valt dan weer heel erg mee, bedankt voor de info Sieb!

Hallo Henrik,dit is toch een geweldige klok!!(tu)mooi hoor?
Veel draagplezier gewenst.
Dennis

Hallo Henrik,

Heel mooie Flieger. Ik wist helemaal niet dat er in Junkers een Russische kaliber zit.

En het is heel prettig dat je niet met lege handen van je vakantie terug komt :).

Groet,
Alex

Lacroix Schreef:

Als Fliegeruhr is de naam toepasselijk, immers
Junkers is een bekend vliegtuig uit de 2e wereld
oorlog. Persoonlijk maakt mij dat niets uit, ik
vind het een interessante klok.

Een van mijn Junkers is een zgn. Wellblech (golfplaat). De geribbelde wijzerplaat is gebaseerd op het gegolfde aluminium waarmee de romp van het Junkers JU52 vliegtuig bekleed was.

Hier zit een Poljot 3133 in.