Vandaag pakketje binnen gekregen met een Minerva chronograaf zakhorloge met een uurwerk cal. 17/29 uit ±1930.
Deze combinatie is naar mijn weten zeldzaam, omdat dit uurwerk meestaak werd gebruikt voor de polshorloges waar ik een van heb.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,218106
Heb wel een paar voorbeelden gezin in de boek van Montblanc “Writing Time”.
Moet wel een en ander opgeknapt worden ( dus word het sparen ), balans swingt en uurwerk loopt maar mist wijzers op sub dials maar aasjes draaien mee.
Maar goed eerst goed alles bekijken.
Groeten
Iwan
Die chronograaf ziet er prima uit.(tu)
Hopelijk vind je de ontbrekende wijzertjes.
Nou dat zal lukken en zeker als je geen haast me heb, de belangrijkste is binnen.
Ter vergelijking wat afmeting en verschil betreft tussen de twee chronografen van Minerva;
Links is een algemeen bekende cal. 19/9 51 mm, en recht 17/29 45 mm.
En beschrijving van ontstaan van cal. 17/29
Mooie aanwinst Iwan, gefeliciteerd, je weet ze wel te vinden! (tu)
Chronografen (ongeacht fabrikaat) met zo’n “kleiner” uurwerk zijn best wel zeldzaam, verreweg de meeste zakhorloges-chrono’s zijn 19 lijns, en de meeste grotere polshorloge-chrono’s zijn meestal 14 lijns, met de grootste zo’n 15 lijns…
Is het werkelijk zo dat deze 17/29 kalibers in polshorloges gebruyikt werden? het is toch meer een zakhorloge-formaat zou ik denken?
Wat voor kleine wijzertjes heb je voor deze chrono eigenlijk nodig (lengte, of diameter subdial)? Kan niks beloven, maar kan altijd even gaan speuren in de voorraad of ik iets passends heb liggen…
Veel plezier met je aanwinst!
Groet,
Paul
Pffffffffffffff… wat een pracht, wat een killer. Ik ben benieuwd naar je foto’s als het project klaar is.
Steeds opnieuw verbaas ik mij erover dat zakhorloges ondergewaardeerd lijken te zijn in ons circuit. Geniet er van en bedankt voor het delen!
Gr. Roel
Paul K Schreef:
Mooie aanwinst Iwan, gefeliciteerd, je weet ze wel
te vinden! (tu)Chronografen (ongeacht fabrikaat) met zo’n
"kleiner" uurwerk zijn best wel zeldzaam, verreweg
de meeste zakhorloges-chrono’s zijn 19 lijns, en
de meeste grotere polshorloge-chrono’s zijn
meestal 14 lijns, met de grootste zo’n 15
lijns…
Is het werkelijk zo dat deze 17/29 kalibers in
polshorloges gebruyikt werden? het is toch meer
een zakhorloge-formaat zou ik denken?Wat voor kleine wijzertjes heb je voor deze chrono
eigenlijk nodig (lengte, of diameter subdial)? Kan
niks beloven, maar kan altijd even gaan speuren in
de voorraad of ik iets passends heb
liggen…Veel plezier met je aanwinst!
Groet,
Paul
Hallo Paul,
Ik dacht dat je op vakantie was, het is echt voor beiden gebruikt zo als je kan zien op de pagina 255 Montblanc “Writing Time”.
Ik heb ook zo een polshorloge ( op de moment bij Jan Ubels staan ), besproken op deze forum.http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,218106
Dan kon je begrijpen hoe ik verast was om deze tegen te komen op ebay, aangeboden voor meteen kopen of een voorsteel doen.
Als een bliksem in boek gedoken om te zien of mijn waarneming juist was, en meteen voorstel gedaan en paf … geaccepteerd en verkocht.
Moet wel een en ander nog geburen, maar het is een uniek ding en straks samen met die polshorloge een leuk kopel.
Bedankt voor je aanbod
voor die wijzers, en zo op de glas gemeten is het ±7,2 mm buiten rand van de markering.
Groeten
Iwan
Hallo Roel,
Ik denk dat het nu tijd is om bij stil te staan, dat je een geweldige stukje techniek voor redelijk prijs kan kopen.
Zo als het met alles is, interesses kunnen veranderen en zou gek moeten lopen als zakhorloge niet herontdekt word en vooraal de Chronograaf.
Does ongemerkt heb ik al een verzameling wan gemaakt:)
Groeten
iwan
Mooie aanwinst Iwan(tu) Wanneer gaat het Minerva Museum open?
Wat betekenen die drie extra markers op de minuten subdial bij 30/0, 1 en 2?
Apart trouwens dat de wijzer in de 'nul’positie van de minuten subdial naar beneden wijst ipv naar boven.
tjvreeken Schreef:
Mooie aanwinst Iwan(tu) Wanneer gaat het Minerva
Museum open?Wat betekenen die drie extra markers op de minuten
subdial bij 30/0, 1 en 2?Apart trouwens dat de wijzer in de 'nul’positie
van de minuten subdial naar beneden wijst ipv naar
boven.
Hallo Tom,
Leuk dat je het mooie vindt, en soms kan het gek lopen en zou je bijna kunnen denken " ik open een museum :z" maar blijft voorlopig bij dromen:z :)
Wat die index betreft op de subdial bij 30/0, 1 en 2 zou ik bijna zegen dat het voor de zeilwedstrijden is, maar wie weet mag het dan mij ook vertellen.
Voor de telefoon impulsen is 1.2 en 3.
Groet Iwan
die kleurtjes op het minutenregister verwijzen naar de drie “tachymeter-schalen” in dezelfde kleuren, aan de buitenkant van de wijzerplaat: in de eerste minuut lees je dus de snelheid (km/uur) in de buitenste rode schaal af, in de tweede minuut in de middelste zwarte, in de derde in de binnenste groene schaal…
De bekende telefoonmarkers stonden op 3-6-9 minuten, omdat vroeger (intercontinentale) telefoongesprekken per 3 minuten afgerekend werden, en omdat die gesprekken nogal duur betaald werden, kon je mooi in de gaten houden wanneer je het gesprek moest beeindigen!
Benrus had een speciale vliegeniers-chrono, de Sky-chief, daar stonden de markers op 4 minuten, blijkbaar was dat omdat piloten een positiemeting (?) om de vier minuten moesten herhalen.
Groet,
Paul
Hallo Paul,
Altijd leuk om wat van je te horen en je bijdrage te kunnen lezen op het forum en zeer leerzaam :#.
Dat is voor mij een nieuw feit, voor telefoon markers wist ik dat het in drie vakken van drie minuten was ( verkeerd beschreven in vorige bijdrage :z).
In ieder geval weer wat wijzer geworden, bedankt:~
Groeten
Iwan
Paul K Schreef:
die kleurtjes op het minutenregister verwijzen
naar de drie “tachymeter-schalen” in dezelfde
kleuren, aan de buitenkant van de wijzerplaat: in
de eerste minuut lees je dus de snelheid (km/uur)
in de buitenste rode schaal af, in de tweede
minuut in de middelste zwarte, in de derde in de
binnenste groene schaal…De bekende telefoonmarkers stonden op 3-6-9
minuten, omdat vroeger (intercontinentale)
telefoongesprekken per 3 minuten afgerekend
werden, en omdat die gesprekken nogal duur betaald
werden, kon je mooi in de gaten houden wanneer je
het gesprek moest beeindigen!Benrus had een speciale vliegeniers-chrono, de
Sky-chief, daar stonden de markers op 4 minuten,
blijkbaar was dat omdat piloten een positiemeting
(?) om de vier minuten moesten herhalen.Groet,
Paul
Dank je Paul(tu) Die vier minuten indexen hebben inderdaad met positie bepaling van doen. Maar dan aan de hand van de zon en andere hemellichamen. De zon doet er namelijk vier minuten over om van de éne lengtegraad naar de andere te gaan. Het fijne weet ik er ook niet van, maar het heeft er wel mee te maken.
Hoi Tom,
dat van die Benrus had ik ooit eens gelezen, kon me de details ook niet meer herinneren, maar Google is onze vriend:
Hey All,
Back in March, Beau G. was looking for information on why his Benrus Sky Chief had markings at 4 minute intervals (4, 8, and 12). Now and then I would see a WWII era piloting book and pick it up and look at it, but never found anything.
However, I did notice the other day in an old copy of the navigation tables that I have (H.O. 249 which were specifically designed for air navigation where weight and space were at a premium) that the changes in altitude for celestial bodies was given in one and four minute intervals. I did some reading and found that you take 3 sights at 4 minute intervals to get a solid navigational fix. My father in law was a Vietnam War navigator on a B52 Bomber and when he died we received his navigation tools including his bubble sextant and HO 249 tables along with worksheets and other stuff.
According to the instructions, you take a sight which takes about 2 minutes, then you have 2 minutes to write your notes and reset the sextant. Then you do it again exactly 4 minutes after the first sight. Then a 3rd time, all using the same celestial body (sun during the day, certain stars at night.) Depending on turbulence, you hope to get at least 2 good sights.
So Beau, I think it has to do with this, you are supposed to take three sights of the same celestial body exactly 4 minutes apart and that matches up with the intervals in table H.O. 249 so that you can determine your position.
For what it’s worth,
Alan
het zal dus gaan om dikke bommenwerpers die in WO2 lange afstanden vlogen, waarbij het de navigator is die de 3x een positiebepaling om de 4 minuten doet met een sextand, niet de piloot zoals ik zei, zou een beetje onhandig zijn…
Zulke weetjes vind ik altijd fascinerend, maar ja, ik ben dan ook niet helemaal wijs…

Groet,
Paul