Nieuw aanwinstje: Hamilton Thinline

Jaja, ook ik ben tegenwoordig in de ban van Ebay… Kwam vorige week op de Amerikaanse Ebay dit handopwindertje van Hamilton tegen en kon geen weerstand bieden. Het voldoet aan mijn verzameldoel (vintage handopwinders met kleine secondewijzer), was niet te duur en ik vond hem nog mooi ook! Sorry voor de beroerde foto’s: lamplicht en een klungelige fotograaf, maar de rest van de week werk ik me uit de naad overdag, dus een kans om bij daglicht foto’s te maken zat er voorlopig niet in…

Het is vrij klein (33MM zonder kroon, 35 met), extreem plat voor een oud mechanisch dingetje (de helft van de hoogte bestaat uit het glas, de kast zelf is werkelijk flinterdun) en heeft mooie opgelegde cijfers.

Foto’s van het uurwerk heb ik niet kunnen maken want, wat blijkt: het kreng heeft zo’n kast uit één stuk, zonder bodem/deksel; het is alleen via het glas te openen.

Weet iemand hoe je dat doet? Of moet je dat als thuisklungelaar zonder ervaring maar gewoon niet willen?

Groet,

Gerard

Mooi Gerard, alleen het model van de kroon past niet bij dit type kast.

Om zelf te openen zou ik toch mee oppassen.
Men moet met een gepast gereedschap de kroon uit trekken, is een opwindstift in 2 delen, dan het gedeelte van de opwindstift dat nog in het uurwerk zit terug indrukken met behulp van bv. een schroevendraaier. Glas kan bij dit type afgenomen worden met een glasafnemer type Vigor, dus glas wordt samengedrukt tot een kleinere doormeter. Bij gewapende glazen met een stalen glasring aan de binnenkant vh glas, moet men een drukpomp plaatsen op de bus van de kroon in de kast en open pompen door luchtdruk.
Dus is niet zo simpel als men het gepaste gereedschap niet voor handen heeft.

Mooie aanwinst… en dat het n tijd / vlucht heeft gehad uit de states.
Veel plezier ermee.

Mocht het verhaal van Freddy niet werken. Flinke klap met n hamer, is echter 1-malig. :LOL:

Ik was er al bang voor dat het niet zo eenvoudig zou zijn… boehoe! :frowning:

Klap met 'n hamer ja, dacht je dat ik daar zelf niet aan gedacht had :smiley:

Maar toch maar niet… die opmerking van Freddy over de rare kroon klopt trouwens, die is nieuw en inderdaad een beetje raar gekozen. Maar dat wist ik van tevoren, en stond ook eerlijk vermeld bij de omschrijving van de verkoper, dus dat heb ik bij voorbaat op de koop toegenomen. Misschien vind ik het nog ooit de moeite waard dat te laten veranderen.

volgens bijgaand plaatje moet 't met een flinke nijptang ook best lukken :smiley:

Tekeningetje is enkel om de uitleg van Freddy te verduidelijken; ik zou er maar niet zelf aan gaan prutsen :smiley:

Het is wel een heel leuk en bijzonder horloge trouwens (tu)
Groet,
Paul

Haha, nee, ik geloof dat ik me hier maar niet aan ga wagen. Dan maar een keer extra naar de horlogemaker als er eens iets mee is.

Maar wel leuk om te zien hoe die kroon in elkaar zit; bedankt Paul!

Gerard