Nieuw aanwinstje: Vintage DarfWatch chrono

De merknaam was nou niet bepaald een reden om dit ouwe klokkie te kopen :smiley: :smiley:
Het uurwerk en de bijzondere kast waren wel doorslaggevend voor de aankoop; het 14,5 lijns uurwerk lijkt op een Landeron 52, maar is niet identiek; de deco kast is met zijn “movable lugs” wel heel bijzonder, ook al omdat het al helemaal van roestvaststaal is! (heette toen nog Staybrite)

De staat van het horloge is echt buitengewoon goed, echt als nieuw! De kast, wijzerplaat en geblauwde wijzers zien eruit alsof 't zo uit de fabriek komt, het uurwerk is een tikkie verkleurt, maar OK, het is dan ook al behoorlijk op leeftijd (ik denk ergens rond 1940??)
De maat is heel behoorlijk: 38mm zonder kroon, het uurwerk loopt nog OK, maar wordt toch een keertje uit elkaar geprutst voor een servicebeurtje.
Alles bij elkaar toch weer een leuk aanwinstje!

Zeer mooi horloge en zeker de kast met dat model van lugs. Breguetwijzers blijven altijd een aparte uitstraling geven. Veel (draag)plezier met je nieuwe aanwinst.

ps. Ik heb ook een mooie op het oog. als het zo ver is laat ik ze zien , verassing …B)-

Ik heb een vermoede, misschien dat jij dat kunt ontkrachten/bevestigen… stel dat er toch een beetje slijtage of een klein missertje op de plaat zit en de F in DARF eigenlijk een E moest zijn… Dan krijg je DAREWATCH… Klinkt logisch…
Trouwens, darf in het duits is dare in het engels… nou ja, in iedre geval een prachtige aanwinst Paul, ik ben jaloers!

Erg mooi!!! veel plezier ermee

mooie klok, wijzerplaat en de wijzers zien er strak uit.
de manier van bandbevestiging is leuk gedaan (tu)

veel plezier ermee

Heel mooi… Dit model zouden ze zo weer opnieuw op de markt mogen brenegen wat mij betreft. (inklusief de bijzondere lugs, maar wel met een andere naam)

dit vind ik echt een heel mooi horloge.
gefeleciteerd
oscar

14,5 lijns uurwerk lijkt op ?!

Kan iemand zeggen wat dit betekend en hoe ik er wat meer over kan leren lezen!>

Ik vraag me soieso af of op internet een side staat met verschillende uurwerken !? waar het een en ander beschreven staat.

met vr groet Rudolf

Absoluut een heel mooie aanwinst!

Niels

Da’s ne mooie, ik hou van dit soort vintage horloges. Plaatje weer naar AC dsee gedirigeerd

Arjay

Zo, dat is een leuke aanwinst! De lugs zijn zeer apart en de kroon mag er ook zijn. Zat de band er ook aan?

Paul je weet ze wel te vinden.(tu)

Wat bedoel je trouwens met een 14,5 lijns uurwerk? Ik moet nog zoveel leren…

Groet, Mark

@Henrik:
Er staat volgens mij toch echt “DarfWatch”, geen idee hoe ze zo’n merknaam verzonnen hebben, heb er nog nooit eerder van gehoord

@Rudolf en Mark
"14,5 lijns" geeft de diameter van het uurwerkje aan; de “Ligne” was vroeger de standaardmaat voor uurwerkmakers; 1 ligne = 2,25583mm
Met deze aanduiding in een omschrijving weet je dus hoe groot een uurwerk is, en kan je (als er geen diameter gegeven is) een inschatting maken hoe groot het horloge is.
Ikzelf vind oude grotere (chrono) uurwerkjes heel erg aantrekkelijk, dus daar zoek ik specifiek naar (helaas doen andere verzamelaars dat ook :frowning: ) het mooiste vind ik de diverse 15,5 lijns chrono’s uit de jaren '30-'40 met 1 of 2 drukkers.
Ik zou trouwens zo even niet weten waar je zulke algemene info vandaan zou kunnen halen, maar er zijn een heleboel websites met horlogeinfo en wetenswaardigheden, gewoon even googelen en wat websites bekijken.

@Freddy,
ik ben razend benieuwd naar wat jij op 't oog hebt: ook een vintage chrono??

Groet,

Jajajaja Paul, ik heb hem hier al liggen maar ben nog aan het onderhandelen met de klant.
Ik moet mij inhouden er vanaf te blijven om na te zien. :frowning: