Nieuw binnen: Armida A1!

Hallo allemaal,

ik heb de laatste tijd een aantal “nieuwe” merken (oftewel boutique merken) in mijn collectie opgenomen en de revue laten passeren. Er zijn er zoveel dat het bijna niet te doen is dit bij te houden. Zo nu en dan zie ik een merk voorbij komen op internationale sites die mijn aandacht trekken, hetzij door de vormgeving, hetzij door de prijs, hetzij door de hype eromheen voorafgaand aan de introductie etc.

Zo werd ik een paar weken geïntroduceerd aan het merk Armida. Wat zeg je? Ja, Armida. Een horlogemaker uit Hong Kong, zowel productie, verkoop als verzending, die een lijn met duikers heeft opgezet. De lijn loopt van de A1 t/m de A5, allen echte duikers, minimaal 500M WR, minimaal 42mm en allemaal automaten (ETA of Miyota).

Sinds gisteren ben ik eigenaar van de A1 #103, het eerste model dat ze medio 2011 op de markt brachten, verkrijgbaar met Miyota of ETA uurwerk. De uitvoering met ETA-uurwerk is uitgerust met domed saffierglas…19mm dik! Voor mij iets teveel van het goede.

Dus heb ik de uitvoering met een Miyota uurwerk en een normaal saffierglas van 3,8mm dik. Daarnaast heb je de keuze uit een oranje of een witte minutenwijzer en een stalen brushed uitvoering of PVD. Hier de specs:

• 316l stainless steel case
  • Witte wijzers
  • C3 lumed bezel en wijzers
  • 45mm diameter
  • 46mm bezel diameter
  • Lug to lug 50mm
  • Lug afstand 24mm
  • Hoogte 16mm
  • Saffierglas 3.8mm
  • AR coating binnekant saffierglas
  • 24mm nato band en rubberen band
  • Waterproof 1000m
  • Individueel serienr. op de achterkant
  • Screw down kroon met logo, 8mm
  • Automatisch helium ventiel

Alle A1’s worden verpakt in een waterdichte tube met schroefdop en pakking.

Binnenin zit een foam tube die openklapt en plaats biedt aan de A1 en twee banden: een zwarte NATO en een zwarte rubberen band. De rubberen band lijkt op een Isofrane…maar dat is ook de enige gelijkenis. Hij loopt bij de buckle terug naar 20mm, echt lekker vind ik hem niet zitten maar dat geldt bij mij voor alle rubberen banden m.u.v. Isofrane. De band staat wel mooi op het horloge maar ik zal hem niet heel vaak dragen

Op de achterkant staat een afbeelding van een lotusbloem, de flower of life.

Ondanks de forse afmetingen zit het horloge echt heel comfortabel, de korte lugafstand en de kroon op 4-uur zijn daar voor mij de reden voor. De kroon draait zeer soepel, zonder enige wrijving.

De bezel en wijzerplaat zijn matzwart, de witte indices en wijzers steken mooi af wat de leesbaarheid alleen maar ten goede komt.

Wat bij dit merk helemaal top is: de lume! Tot gisteren was de Seiko Monster mijn maatstaf, maar dit is echt nucleair!! Daarnaast is het ook echt de hele nacht zichtbaar, als ik 's morgen vroeg opsta (rond 06.45) kan ik in 1 oogopslag zien hoe laat het is.

De bezel draait lekker stevig met hele duidelijke clicks, uiteraard linksom en 120 keer.

Door de rustige kleurstelling en wijzerplaat is het een horloge waar eigenlijk iedere band bij past. Dus heb ik er eens een paar geprobeerd, een makkie door de drilled lugs:

Ik vind het geweldig om te zien dat er steeds meer leuke nieuwe merken bijkomen die mooie, gunstig geprijsde en goed afgewerkte horloges op de markt brengen. Een ding hebben ze allemaal gemeen: de klantenservice is echt helemaal top bij deze merken, daar kunnen veel merken (en niet alleen horlogemerken) nog wel iets van leren.

Ik ben nog lang niet klaar met deze nieuwe merken, er zijn er nog een flink aantal die ik wel eens wil proberen. Maar vooralsnog doen we het hiermee, ik ben een tevreden man.

Groet,
Eric

Hou d’r wel van dit soort duikers! Zo’n verpakking is natuurlijk altijd leuk :slight_smile:

Ook leuk dat je veel met banden kan wisselen, zou zelf voor de Isofrane gaan (tu)

BreitlingBerend Schreef:

Hou d’r wel van dit soort duikers! Zo’n verpakking
is natuurlijk altijd leuk :slight_smile:

Ook leuk dat je veel met banden kan wisselen, zou
zelf voor de Isofrane gaan (tu)

Helemaal mee eens, dus zojuist een Isofrane besteld!

Eric

Prachtig horloge, maar is voor mij net te groot.

mooi klokje Eric!

Ziet er top uit. Wat je noemt een serieuze duiker.
En idd kan je er lekker banden mee wisselen.
Goede keus.(tu)

Mooi, maar ik was toch voor de koepel gegaan!
Een iets grovere mesh mag wel bij dit horloge.

jantje.vlaam Schreef:

Ik weet het, maar dat was voor mij echt teveel van het goede. Het is wel iets echt aparts, maar niet voor mij.

Er moet inderdaad een dikke shark mesh op dus zal ik er eens een bestellen bij WJean, daar heb ik er al eens eentje eerder van gehad, erg fijne band.

Eric

Je kunt dezelfde bij “goodcheapman” op Ebay kopen, maar dan goedkoper en met gratis verzendkosten. Daar heb ik de mijne ook vandaan.

Hallo Eric,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Ik vind het ook een geweldig horloge:~

Ik zit naar de ‘vlakke’ versie al een tijdje te loeren, mede door de korte lugs, (tot. lengte 50mm) waardoor hij in qua totale lengte maar twee millimeter langer is dan een Seiko Monster:)
Helaas heb ik momenteel geen budget:(

Hij staat bij mij zeker op de shortlist:D

Ik wens je veel draagplezier toe, en ik wacht nog wel op een wristshotje eigenlijk;)

Met vriendelijke groet,

Herman

Bedankt voor de tip! Bij WJean heb ik voor dezelfde band incl. adjustable h-links $ 69,- betaald incl. verzending. Is dat een goede prijs?

Eric

HS Schreef:

Hallo Eric,

Ik zit naar de ‘vlakke’ versie al een tijdje te
loeren, mede door de korte lugs, (tot. lengte
50mm) waardoor hij in qua totale lengte maar twee
millimeter langer is dan een Seiko Monster:)

Ik wens je veel draagplezier toe, en ik wacht nog
wel op een wristshotje eigenlijk;)

Met vriendelijke groet,

Herman

Hallo Herman,

zal ik morgen voor je maken, nog een voorkeur qua band…;)? Ik heb zelf redelijk kleine polsen dus 50mm is voor mij echt een beetje de max.

Eric

http://stores.ebay.com/GoodCheapMan-Watch-Concept?_rdc=1

Voor die van mij heb ik iets van $ 48 betaald incl verzendkosten. En vanuit Azie wordt er minder gecontroleerd.

jantje.vlaam Schreef:

+1

Maar evengoed erg mooi werkpaard!

Ik had de A5 al een tijd op m’n netvlies staan
mooie klokken.

Gefeliciteerd met je stoere aankoop.

Vriendelijke groeten.

N.Visser.

Hallo Eric,

De standaard rubber zal mooi zijn:)

Met vriendelijke groet,

Herman

EricPP Schreef:

HS Schreef:

Hallo Eric,

Ik zit naar de ‘vlakke’ versie al een tijdje te
loeren, mede door de korte lugs, (tot. lengte
50mm) waardoor hij in qua totale lengte maar
twee
millimeter langer is dan een Seiko Monster:)

Ik wens je veel draagplezier toe, en ik wacht
nog
wel op een wristshotje eigenlijk;)

Met vriendelijke groet,

Herman

Hallo Herman,

zal ik morgen voor je maken, nog een voorkeur qua
band…;)? Ik heb zelf redelijk kleine polsen
dus 50mm is voor mij echt een beetje de max.

Eric

Ah, dit is hem geworden dus? Mooie stoere klok Eric! (tu)
Gefeliciteerd en veel plezier.

Grappig. Mijn Helson SD kwam in dezelfde verpakking dus ben ik even hun sites gaan vergelijken. Op zoveel punten toonden die gelijkenis dat ik een heel sterk vermoeden heb dat Armida en Helson één zijn.

Ziet er goed uit moet ik zeggen!

Deze eind jaren zestig/begin zeventig kastvorm zie je nu wel bij veel van die kleine merken. Lijkt haast wel alsof ze die kasten toch allemaal bij dezelfde tent inkopen. Zal wel niet want deze lijkt ietsje anders maar het zou me niet verbazen.

In ieder geval een kastvorm die mij altijd zeer aanspreekt en dit is geen uitzondering. Mooie klok dus geniet van je aanwinst.

Wat een verrassend leuke duiker, zeg! Het merk zegt me helemaal niets, maar als ik zo je foto’s bekijk, dan word ik wel enthousiast! :~
En zo te zien doet-ie 't goed aan iedere band die je eraan zet! Mooi! :slight_smile:

Heerlijke duiker. Ik kijk ook iedere dag even op.http://oceanictime.blogspot.com/ Er komen inderdaad zoveel mooie dingen voorbij.
Die lume is inderdaad prachtig en hij is zeer goed afleesbaar. Ik moet ook maar eens op de site gaan kijken. :wink:

Het is zeker weer eens wat anders. De"vintage" kastvorm vind ik persoonlijk helemaal geweldig, eerdere horloges zoals de Artego en de Halios Laguna droegen ook al zo ontzettend comfortabel.

De Miyota is natuurlijk niets speciaals, het doet wat het moet doen, maar is wel redelijk accuraat. Ik heb hem woensdagavond 20.00u gelijk gezet met de atoomklok, hij loopt tot en met nu + 21 sec in totaal voor, kan slechter.

Fijn weekend alvast!

Eric