Hallo allemaal,
ik heb de laatste tijd een aantal “nieuwe” merken (oftewel boutique merken) in mijn collectie opgenomen en de revue laten passeren. Er zijn er zoveel dat het bijna niet te doen is dit bij te houden. Zo nu en dan zie ik een merk voorbij komen op internationale sites die mijn aandacht trekken, hetzij door de vormgeving, hetzij door de prijs, hetzij door de hype eromheen voorafgaand aan de introductie etc.
Zo werd ik een paar weken geïntroduceerd aan het merk Armida. Wat zeg je? Ja, Armida. Een horlogemaker uit Hong Kong, zowel productie, verkoop als verzending, die een lijn met duikers heeft opgezet. De lijn loopt van de A1 t/m de A5, allen echte duikers, minimaal 500M WR, minimaal 42mm en allemaal automaten (ETA of Miyota).
Sinds gisteren ben ik eigenaar van de A1 #103, het eerste model dat ze medio 2011 op de markt brachten, verkrijgbaar met Miyota of ETA uurwerk. De uitvoering met ETA-uurwerk is uitgerust met domed saffierglas…19mm dik! Voor mij iets teveel van het goede.
Dus heb ik de uitvoering met een Miyota uurwerk en een normaal saffierglas van 3,8mm dik. Daarnaast heb je de keuze uit een oranje of een witte minutenwijzer en een stalen brushed uitvoering of PVD. Hier de specs:
- 316l stainless steel case
- Witte wijzers
- C3 lumed bezel en wijzers
- 45mm diameter
- 46mm bezel diameter
- Lug to lug 50mm
- Lug afstand 24mm
- Hoogte 16mm
- Saffierglas 3.8mm
- AR coating binnekant saffierglas
- 24mm nato band en rubberen band
- Waterproof 1000m
- Individueel serienr. op de achterkant
- Screw down kroon met logo, 8mm
- Automatisch helium ventiel
Alle A1’s worden verpakt in een waterdichte tube met schroefdop en pakking.
Binnenin zit een foam tube die openklapt en plaats biedt aan de A1 en twee banden: een zwarte NATO en een zwarte rubberen band. De rubberen band lijkt op een Isofrane…maar dat is ook de enige gelijkenis. Hij loopt bij de buckle terug naar 20mm, echt lekker vind ik hem niet zitten maar dat geldt bij mij voor alle rubberen banden m.u.v. Isofrane. De band staat wel mooi op het horloge maar ik zal hem niet heel vaak dragen
Op de achterkant staat een afbeelding van een lotusbloem, de flower of life.
Ondanks de forse afmetingen zit het horloge echt heel comfortabel, de korte lugafstand en de kroon op 4-uur zijn daar voor mij de reden voor. De kroon draait zeer soepel, zonder enige wrijving.
De bezel en wijzerplaat zijn matzwart, de witte indices en wijzers steken mooi af wat de leesbaarheid alleen maar ten goede komt.
Wat bij dit merk helemaal top is: de lume! Tot gisteren was de Seiko Monster mijn maatstaf, maar dit is echt nucleair!! Daarnaast is het ook echt de hele nacht zichtbaar, als ik 's morgen vroeg opsta (rond 06.45) kan ik in 1 oogopslag zien hoe laat het is.
De bezel draait lekker stevig met hele duidelijke clicks, uiteraard linksom en 120 keer.
Door de rustige kleurstelling en wijzerplaat is het een horloge waar eigenlijk iedere band bij past. Dus heb ik er eens een paar geprobeerd, een makkie door de drilled lugs:
Ik vind het geweldig om te zien dat er steeds meer leuke nieuwe merken bijkomen die mooie, gunstig geprijsde en goed afgewerkte horloges op de markt brengen. Een ding hebben ze allemaal gemeen: de klantenservice is echt helemaal top bij deze merken, daar kunnen veel merken (en niet alleen horlogemerken) nog wel iets van leren.
Ik ben nog lang niet klaar met deze nieuwe merken, er zijn er nog een flink aantal die ik wel eens wil proberen. Maar vooralsnog doen we het hiermee, ik ben een tevreden man.
Groet,
Eric