Nieuw binnen: Artego 300M Diver

Hallo allemaal,

zoals jullie wellicht uit eerdere post hebben kunnen opmaken ben ik de laatste tijd druk bezig om mezelf te verdiepen in de wereld van de boutique merken, ook wel micro brands genoemd.

Wat is nou eigenlijk een boutique merk, in onze wereld dan? Boutique merken zijn kleine fabrikanten, vaak duikhorloges ofwel BCD (Big Chunky Divers), die niet gelieerd zijn aan een van de grote horlogeconcerns. De meeste onderdelen worden vaak ingekocht, sommigen fabriceren het grootste gedeelte vaak helemaal zelf incl. de kast. Kenmerkend voor deze merken zijn de kleinere beschikbare oplages, veel gebruik van kleur (wijzerplaat en wijzers) en eigenlijk altijd een uitstekende klantenbehandeling. Dit omdat het vaak eenmanszaken zijn die leven bij de gratie van de horlogeliefhebber die dan ook graag op de juiste manier behandeld wil worden. Daarom heb je vaak direct contact met de eigenaar wat tot leuke mailwisselingen kan leiden. Voor sommige merken wordt deze klantbehandeling steeds moeilijker omdat ze qua productie volledig uit hun jasje aan het groeien zijn, Steinhart is daar bijv. een goed voorbeeld van. Steinhart stond altijd bekend om zijn uitstekende service, als ik de verschillende posts lees internationaal laat men hier nu echter helaas steeds meer steken vallen omdat de vraag en dus ook de contacten gewoon vele malen hoger zijn dan het aanbod.

Artego is een klein merk met slechts 2 modellen (beiden uitverkocht) met zijn/haar oorsprong in Thailand, productie en verzending vindt plaats in Hong Kong. Het bedrijfje wordt geleid door Robert Lex en is in 2010 begonnen met het produceren en verkopen van duikhorloges: de Artego 300M Diver en de Artego Sea King 2.000M. De 300M Diver was het eerste model, de eerste oplage van totaal 300 stuks was binnen een paar weken uitverkocht.

De Artego is overduidelijk geïnspireerd door de bekende duikers uit de jaren 70 met de volgende specificaties:

• 45mm diameter, 15,5mm hoog
  • 50mm lug2lug, 24mm lugs
  • Saffierglas met AR coating aan de binnenzijde
  • 268 gram op de s/s band
  • Miyota 8215 non-winding, non-hackable, 40 uur powerreserve, 21.600 bph
  • Geschroefde kroon, 300m WR
  • 120 kliks unidirectional bezel

De Artego was verkrijgbaar in onderstaande variaties:

Er zijn 50 blauwe, 50 oranje en 200 zwarte versies gemaakt.

Het is echt een flink horloge, echter ook hier weer een voor mij ideale lug2lug afstand vanwege mijn kleine polsen. Ik ben erachter gekomen dat ik max. 50mm lug2lug kan hebben, alles daarboven zit gewoon niet lekker. Het horloge was nog volledig verpakt in plastic, ik heb de s/s band eraf gehaald en deze (net als Joost) vervangen door een lekker dikke leren band. Hierdoor wordt het geheel een stuk lichter, maar ik kom nog op bijna 170 gram.

Het horloge is verpakt in een mooie leerachtige box die goed te gebruiken is als reisverpakking, ook nog een apart compartiment voor bijv. een ander horloge of band. De verpakking gaat natuurlijk de kast in, maar een mooie verpakking is voor mij wel een pluspunt, daar is Artego uitermate goed in geslaagd.

Door het plaatsen van de bruin leren band wordt het qua uitstraling wel een andere klok, een stuk warmer al zeg ik het zelf.

De kroon, de sluiting alsmede de achterzijde zijn voorzien van het Artego logo. Daarnaast wordt ook het serienummer vermeld, in mijn geval # 38/200.

De bezel klikt zwaar maar toch soepel met 120 duidelijk hoorbare kliks. De 8mm kroon schroeft mooi en soepel, de grip is uitstekend. De wijzers hebben de bekende plongeur-vorm, zowel wijzers als indices zijn afgezet met een randje chroom. De lume is volgens mij in grote hoeveelheden aangekocht en aangebracht, hij doet niet onder voor mijn Seiko Monster.

De wijzerplaat is keramisch, echt diep glanzend zwart, ziet er ook weer mooi afgewerkt uit. Mooi detail is bijv. de afgeronde hoeken bij de datumaanduiding.

De stalen band is een geweldig brok staal, 24mm van begin tot eind en 5mm dik, geen duikextentie. Hij is geschroefd wat het verstellen van de band makkelijk maakt, ik zal me daar een dezer dagen eens aan gaan wagen 8-)…

De “hooded lugs” zorgen ervoor dat eigenlijk iedere band mooi aansluit op de kast, wat ik eigenlijk wel een heel groot voordeel vind.

Conclusie: voor niet al te veel geld heb je een een dik, mooi afgewerkt en serieus duikhorloge om je pols die je niet vaak zult tegenkomen. Helaas niet verkrijgbaar met een ETA-uurwerk, daar zou ik wel wat extra voor hebben willen betalen, maar dit Miyota uurwerk heeft zich denk ik wel bewezen de afgelopen jaren. Kortom, ik ben weer blij met deze aanwinst, op naar de volgende (a.s. maandag als het goed is…(:D)

Fijn weekend allemaal,

Eric

Jah! Cool, ik zag ze voor het eerst in de Uhren Katalog 2011 (tu) De Sea King had wel een Eta motor.

van harte en goed dat hij is aangekomen (tu)

bij deze de groeten van z’n broertje …:slight_smile:

er is bij mij alweer wat veel binnen gekomen de laatste tijd dus misschien dat hij binnen kort wel in de verkoop gaat :wink:

mooie dikke duiker. veel plezier er mee. ik had waarschijnlijk voor een kleurtje gekozen :wink:

Ziet er goed uit zowel op staal als leer.:~

@Joost, het gaat weer hard de laatste tijd…ik zal het weer eens in de gaten gaan houden :slight_smile:

@Arno, klopt. Helaas waren er geen kleuren meer beschikbaar, als deze tweedehands worden aangeboden zijn ze dan ook in de regel heel snel verkocht.

Groet,
Eric

mooie klok zeg…moet zelf even wennen aan deze duikervorm op leer, iets wat bij de Panerai heel normaal is…vind die oranje uitvoering toch wel super

Videoreview door Watchreport, altijd leuk om te kijken

[video]http://www.youtube.com/watch?v=xRPCDSGHKKA[/video]

Eric

Gefeliciteerd en veel draagplezier

je weet ze wel te vinden eric. weer een prachtig horloge(tu)

veel plezier weer met deze aanwinst.

grt arie.

Nice. Die wijzerplaat associeer ik toch altijd weer met een Seamaster. :stuck_out_tongue: