Hallo mede horlogeliefhebbers,
Een van de merken waar ik al een tijdje naar aan het kijken ben, is het jonge boutiquemerk The BaliH’ai Project (let op de spelwijze…). Je komt ze niet heel veel tegen, alle modellen zijn gelimiteerd op maximaal 100 stuks.
In juli 2008 heeft Chris Cihon op een aantal internationale sites het idee geopperd om in een kleine oplage te beginnen met het ontwerpen en vervaardigen van duikhorloges. Uitgangspunten waren topkwaliteit materialen, vintage uitstraling, 1.000 meter WR en < $ 1.000,-. Na feedback van de forumleden van de verschillende horlogesites kwam het eerste model uit, The BaliH’ai (1.000m, 44mm, ETA 2824-2, 5mm saffierglas), er zijn uiteindelijk 70 stalen en 30 PVD exemplaren geproduceerd.
Het volgende model werd een tot 25 stuks gelimiteerde uitvoering, de CaliH’ai. Deze was duurder dan de gestelde maximale prijs van $ 1.000,- maar was toch binnen 1 week volledig uitverkocht. De afmetingen waren gelijk aan die van de BaliH’ai, het verschil zat in de California-wijzerplaat en de bijgeleverde Delaurian leren band.
Toen werd het tijd om een model te introduceren dat wat gunstiger geprijsd was, ondanks het gebruik van topmaterialen. Dus kwam de H’ai Q, een ETA-quartz duikhorloge met keuze uit drie verschillende wijzerplaten: blauw, mother of pearl en carbon. Ook deze serie was een gelimiteerde serie, van iedere kleur zijn er 50 gemaakt.

Het merk begon een steeds betere naam te ontwikkelen op de verschillende horlogesites, niet alleen door de kwaliteit, de prijs en het ontwerp maar zeker door de oprichter Chris Cihon, die heeft werkelijk alles gedaan om een service te bieden die tot dan nog ongekend was…en daar is hij ruimschoots in geslaagd.
Zo heeft Chris een SWAG-programma: maak een foto van je BaliH’ai waar dan ook, plaats die op de website, als genoeg mensen je foto mooi vinden stuurt Chris je iets leuks toe: buckle, band, garnalen, kokosnoten, kortom leuke items om te laten zien dat jij, als klant, gewaardeerd wordt.
Vanuit de klanten en horlogesites kwam de roep om een GMT duikhorloge, dat werd uiteindelijk de GMT, what’s in a name. Deze is nog verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Mother of pearl, blauw en PVD.

Als laatste heeft Chris, ook weer na vraag vanuit bestaande klanten en sites, een chrono gemaakt, Model “C’”. Verkrijgbaar met blauwe of zwarte wijzerplaat, de blauwe vind ik helemaal top!

En dat is de uitvoering die vanmorgen door de postbode bij mij werd gebracht!
Even wat specs:
- Blauwe wijzerplaat met zwarte subdials (oplage van 50 stuks)
- Zwarte wijzerplaat met MOP subdials (oplage 50 stuks)
- ETA 251.262 quartz uurwerk
- C3 Superluminova op alle wijzers
- 2 bezels (duik en GMT)
- Pelican case
- 24mm banden: stalen band, leren band en echt rubberen band met vanille geur
- 44mm diameter, 14mm hoog
- 48mm lug tot lug
- Saffierglas
- 200M WR
Het is alweer even geleden dat ik een horloge heb binnen gekregen dus ben ik er even goed voor gaan zitten.
Daar was dan de doos via USPS, verzending heeft 16 dagen geduurd, valt nog mee vanuit de US
Na het opmaken van de doos…eerste blik op de Pelican case, alle BaliH’ai horloges zitten in een dergelijke case, sterk, degelijk en waterdicht.
Ik wist dat er een aantal extra banden bijzaten (7 in totaal) maar dit is toch wel een mooie set!
Ik vind het persoonlijk een mooie klok, lekker zwaar maar zeer comfortabel. Van de kleurstelling (niet iedereens smaak) word ik vrolijk, net als van de naam trouwens.
De achterkant met een Polynesische danseres en het serienmummer (#4 voor mij) is ontworpen door Gene Gonzales, ooit werkzaam voor het welbekende DC Comics, o.a. Superman, Batman en Flash.
De lume is geweldig, dat had ik al begrepen van andere bezitters
De tweede bezel met GMT markings is van mooie kwaliteit maar zal ik niet gaan gebruiken.
De stalen band is makkelijk op maat te maken door de geschroefde links
En dan natuurlijk om de pols, op leer
En staal
De banden zijn geweldig, de bruine band (dik, soepel maar wel gedragen) is mij echter veel te lang en vind ik eerlijk gezegd ook niet echt passen bij dit horloge. Er zit geen buckle bij, maar degene die een leuke reactie plaatst (ik ben de jury…) kan deze band geheel gratis toegezonden krijgen, dus kom maar op!
Bedankt voor het lezen!
Eric