Nieuw binnen, maar wat is het?

Af en toe komt er op dit forum een onbekend horlogemerk voorbij, met beperkte historie. In dat kader stel ik jullie graag voor aan deze LODEX.

Ik kan er weinig tot niets over terug vinden op het web.
Er zit een eenvoudig Cupillard 233-60 uurwerk onder de motorkap, nog zonder antishock systeem. Het zal dus wel Frans zijn uit begin jaren 60.

De kast is nog mooi gaaf en het glas ziet er op wat oppervlakkige krasje na nog heel goed uit.
Het zijn echter vooral de visjes op de wijzerplaat die dit horloge een wat koddige uitstraling geeft en wat mij wel aanspreekt.

Dit is dus mijn vintage voor vandaag. Mocht iemand enige achtergrond weten, dan kom maar door…

9 likes

Ik vraag me af waarom de wijzerplaat lume heeft en de wijzers gesloten zijn. Dus niet gehinderd door enige kennis durf ik te stellen dat de wijzers vervangen zijn.

Verder kan ik je niet helpen. Veel plezier ermee!

2 likes

Leuk horloge maar ik denk eerder (gezien de stijl) aan de jaren '40 qua leeftijd toen deze Cupilard uurwerkjes nog zonder incabloc op de markt kwamen.
Als je Googled op Lodex kom je wel wat tegen maar ik denk dat het geen echt merk maar een fantasie/plakmerk is geweest, dus een bedrijfje/horlogerie die zijn eigen naam op de wijzerplaat heeft laten zetten.

1 like

Zei iemand Lode x???

2 likes

Scherp opgemerkt!
Ik denk echter niet dat het lume is op de wijzerplaat, maar simpelweg de kleur van de cijfers. Ik zie in ieder geval geen materiaal “op” de plaat liggen,

1 like

Gezien de beperkte info denk ik ook dat het een plakmerkje is.
Op een of andere manier heb ik bij deze naam een associatie met de rolodex van vroeger. Die moet haast wel gebouwd zijn door een joint venture met Rolex :joy:.

Wat betreft het uurwerk klopt het dat de cupillard 233 uit de jaren 40 komt, maar die oude versies hadden wel een ander ontwerp van de brug.
Dit zit er in deze:

1 like

Fijne kast en leuke visjes!

Volgens mij is dit hetzelfde uurwerk, toch?

LODEX is een Frans horlogemerk.

1 like

Heb je meer info, ben wel benieuwd nl.

Yep, da’s dezelfde. Cupillard 233-60

1 like

Als je zoekt op LODEX watch krijg je veel hits. Binnen LODEX zijn er categorieën, mechanical, military, water…( Met visjes).

Er zijn door LODEX zelfs manchetknopen ( met horloges erin ) gemaakt. Zeldzaam en dus duur:

3 likes

Ik dacht aan een juwelier/horlogerie die ze in opdracht liet maken net als bv. Elka van de firma Kiek en velen in die tijd deden. Kiek (Elka) heeft ook een hele reeks aan verschillende horloges op de markt gebracht maar was geen fabrikant vandaar.
Het is altijd leuk om achter de geschiedenis van de naam op een horloge te komen vond en vind ik, helaas is er veel verloren gegaan…

3 likes

Die manchetknopen ben ik idd ook tegengekomen. Dacht eigenlijk dat dat een one-off gimmick was van een creatieve juwelier…

1 like

LODEX is best wel productief geweest met diverse soorten modellen. Jammer dat het horlogemerk ter ziele is gegaan, weet niet wanneer.

1 like

Font van de cijfers komt stuk moderner over dan jaren 40 welke toen toch wel een specifieke font hadden.

1 like

7e2f9b50231e5545700c06b61b388de3

Er zijn 40s horloges met zulke platen hoor. Zou m vanwege de antimagnetic, waterproof en sub seconds op late 40s, vroege 50s schatten.

Al hebben plakmerken langer die teksten op de plaat gehad

1 like

Mee eens met vroege 50 gezien de glade balans zonder schroefjes.

1 like